Blåst på 1750kr (Blocket)

Permalänk
Medlem

Blåst på 1750kr (Blocket)

http://www.blocket.se/view/3566715.htm?caller=gbl_s&l=0&c=1&c...

Började förra veckan när jag diskuterade med en vän som brukar handla ofta på nätet och alltid hitta billiga fynd utan några som helst problem. Jag hade lite pengar i överskott så tänkte varför inte se om jag hittar något fyndigt jag med, och efter lite sökande så hittar jag självklart en billig Ipod Mini för bara 1750kr (med gravyr) importerad från USA. Allt kändes bra och jag skickade mail till säljaren som svarade stort sätt direkt, jag skicka flertal mail för att kolla så allt verkar stämma och säljaren var väldigt pålitlig och kändes som att han sålda massor med Ipods. Jag fick hans kontonr och jag satte in pengar på hans konto, vilket jag tyckte var ok eftersom han ändå var tvungen att gravera den också är det klart att han vill ha pengar förskott, annars kan han inte göra mycket med Ipoden om jag inte köper den sedan. I vilket fall har det gått en veckan nu och har skickat mängder med mail, men snubben svarar inte längre inom en timma som han gjorde i början, utan har faktiskt inte fått ett ända svar ännu....
Efter att ha sökt på Swec märker jag att det hänt fler personer än mig, så det är inte helt ovanligt tyvärr :/

Har hans Kontonr : SE-Banken 564XXX64737
Och hans namn (om det nu är hans riktiga) Stephan Abraham.
Finns det något sätt att ta reda på mer info om ägaren till kontot?

Isåfall kanske jag kan ta reda på vart han bor och telenummer.
Inte helt säker på om han blåser mig, men det har gått en vecka nu utan svar så det börjar kännas rätt mycket så. Går detta att polisanmäla eller är det bara att pina?

Permalänk

Jag kan inte påstå att den där annonsen ser särskilt seriös ut, så du kan nog känna dig blåst.

Permalänk
Medlem

Ta kontakt med Blocket. Har du tur så har han betalat annonsen med sin hemtelefon...då har du honom! . Så ta kontakt med blocket och berätta hur det gått till och vad som hänt.
Önskar dig all lyckas, för att sånna här e de som förstör för alla andra som säljer på blocket. Nu har jag helt plötsligt en potentiell kund mindre.....och så kommer det fortsätta att arta sig.

Och det är klart att du kan polisanmäla en sådan här sak....och jag uppmuntrar dig att göra det.

Visa signatur

MSI K8N NEO Platinum | amd64 3000+@2300Mhz | 2*512 Crucial BallistiX pc4000 2.5-2-2-6 @ 230Mhz | Sapphire x800pro vivo @ x800xt pe 1.6ns (520/560 Mhz, blå pcb) | 120 gb Seagate Barracuda | PSU: Fortron(FSP) 400W | Colorcase blue | Audigy 2 | MS IE 3.0
3dmark01= 26593 P, 3dmark03= 12834 P, 3dmark05= 5963 P, Super PI = 38s

Permalänk
Medlem

Tack för idén shahjo, har skickat mail till blocket nu och frågar. Får jag inte svar inom ett par dagar från snubben kommer jag polisanmäla det...
Bryr mig inte om pengarna, blir bara förbannad på sånna människor. Sånna som gör att man tappar allt förtroende i fortsättningen....

Permalänk
Medlem

Du kan gå till banken och fråga vem personen är. Jag tror oxå att du kan reklamera så att du får pengarna tillbaka

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BrusE
Du kan gå till banken och fråga vem personen är. Jag tror oxå att du kan reklamera så att du får pengarna tillbaka

Hört det förut om att man kan reklamera och få pengarna tillbaka, ska ge snubben på blocket ett litet tag till på sig (ifall han är ärlig men inte kunnat se sin mail av en eller annan anledning), annars blir det som du säger plus polisanmälan ;>

Permalänk
Medlem

Blocket och banken kommer inte lämna ut några uppgifter till dig, får du inget svar inom rimlig tid eller någon Ipod så är det bara att gå till polisen och göra en anmälan.
Man kan inte reklamera en överföring på något sätt, har man skickat pengarna så har man.

Been there, done that... :/

Permalänk

1. Polisanmäl.
2. Sluta betala saker i förskott.

Men du har nog förstått båda sakerna vid det här laget...

Visa signatur

forgotten touch / forbidden thought / we can never have enough / (you know i'm not dead) /
found below / the creatures scream / stranglehold / a god machine

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Barnstormer
1. Polisanmäl.
2. Sluta betala saker i förskott.

Men du har nog förstått båda sakerna vid det här laget...

Kan man säga, blir en polisanmälan snart. Tråkigt att det finns sånt folk :/

Permalänk
Medlem

Se till att spara HELA mailkonversationen samt skickade mail, så du har bevis, ip-nummer osv är loggade.

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem

Har allt sparat självklart, fick även svar precis från blocket. Dom kan inte ge ut uppgifter enligt lag om det inte är polisanmält. Känns som jag får göra det snart med andra ord.

Permalänk
Medlem

GÖR DET!

hatar när sånt här händer! blir riktigt förbannad!

Visa signatur

Niklas
Lekpark

Permalänk
Medlem

Re: Blåst på 1750kr (Blocket)

Men varför skriver du här? Skäms du inte?
Klart det är ett fynd om du hittar en Ipod Mini för 1750:- på Blocket. Det är väl också självklart att säljaren är seriös om han svarar på dina e-mails och ännu mer seriös är han väl om han säger att han sålt jättemånga och känns pålitlig.

Känns dig blåst, men du är är väl knappast förvånad?

Bra dock att du berättar om det här och berättar vad han har för kontonr så att inte fler idioter råkar illa ut även om de i så fall förtjänar det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av benjiman
http://www.blocket.se/view/3566715.htm?caller=gbl_s&l=0&c=1&c...

Började förra veckan när jag diskuterade med en vän som brukar handla ofta på nätet och alltid hitta billiga fynd utan några som helst problem. Jag hade lite pengar i överskott så tänkte varför inte se om jag hittar något fyndigt jag med, och efter lite sökande så hittar jag självklart en billig Ipod Mini för bara 1750kr (med gravyr) importerad från USA. Allt kändes bra och jag skickade mail till säljaren som svarade stort sätt direkt, jag skicka flertal mail för att kolla så allt verkar stämma och säljaren var väldigt pålitlig och kändes som att han sålda massor med Ipods. Jag fick hans kontonr och jag satte in pengar på hans konto, vilket jag tyckte var ok eftersom han ändå var tvungen att gravera den också är det klart att han vill ha pengar förskott, annars kan han inte göra mycket med Ipoden om jag inte köper den sedan. I vilket fall har det gått en veckan nu och har skickat mängder med mail, men snubben svarar inte längre inom en timma som han gjorde i början, utan har faktiskt inte fått ett ända svar ännu....
Efter att ha sökt på Swec märker jag att det hänt fler personer än mig, så det är inte helt ovanligt tyvärr :/

Har hans Kontonr : SE-Banken 564XXX64737
Och hans namn (om det nu är hans riktiga) Stephan Abraham.
Finns det något sätt att ta reda på mer info om ägaren till kontot?

Isåfall kanske jag kan ta reda på vart han bor och telenummer.
Inte helt säker på om han blåser mig, men det har gått en vecka nu utan svar så det börjar kännas rätt mycket så. Går detta att polisanmäla eller är det bara att pina?

Permalänk
Medlem

verkligen gör det för jag har själv sålt saker och fått betalt i förskott för att sedan sända grejerna så fort som möjligt och dom gånger som kunden har haft problem har jag givetvis kollat på grejen och har den inte funkat så har kunden fått pengarna tillbaks för man vill ju inte förstöra sitt rykte bara för att göra snabba stålar.

Permalänk
Medlem

Du kan inte göra något själv. Den enda du kan och SKA göra är att göra en polisanmälan och låta de sköta allt.

Det du kan göra ät att hoppas på:
* utredningen inte läggs ner
* om de får ut något av utrednigen hoppas på att räcker till åtal
* hoppas att åklagaren "vinner"
* om han vinner så dår du hoppas att personen kan betala tillbaka. oftast kan de inte och kronofogden kan inte göra så mycket om det inte finns pengar. efter 1 år kostar det över 500kr att fortsätta bevaka sin fordran

alltså är inte chansen så stor att du får tillbaka pengarna. tro mig, jag vet av erfarenhet. trodde jag var säker när jag hade banknummer, persnummer, telefon och adress. men kan de inte betala så spelar det ingen roll ens om de döms.

Visa signatur

Vatten kyler bäst

Permalänk
Medlem

Får hoppas på att polisanmälan går igenom, bryr mig inte direkt om pengarna faktiskt, men om personen hamnar i åtal kanske han inte är dum nog iaf att göra om sitt misstag.
Shit happens ;>

Permalänk
Medlem

Lär ju först av allt säga att det är alltid lika jävligt att bli blåst.

Men en sak som jag inte kan förstå, varför använder ni inte den betalnings möjlighet [ Betalgaranti ] som nu finns på BLOCKET.se vid köp av okända ?

Den är ju tillför att minska risken att bli lurad.

Mer om Betalgarantin:
http://www3.blocket.se/betala?caller=ggl_s&id=3624016&l=0&city=0

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis 365 dagar om året
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av liv&helvete
Lär ju först av allt säga att det är alltid lika jävligt att bli blåst.

Men en sak som jag inte kan förstå, varför använder ni inte den betalnings möjlighet [ Betalgaranti ] som nu finns på BLOCKET.se vid köp av okända ?

Den är ju tillför att minska risken att bli lurad.

Mer om Betalgarantin:
http://www3.blocket.se/betala?caller=ggl_s&id=3624016&l=0&city=0

Visste inte att det fanns föräns efteråt när tjejen från blockets support tipsa om det, men i fortsättningen får det bli det eller inget alls.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av benjiman
Visste inte att det fanns föräns efteråt när tjejen från blockets support tipsa om det, men i fortsättningen får det bli det eller inget alls.

Ja, okej... tycker ju att det är lite synd att man inte gör mer ... vad ska man kalla det ? ....Reklam... på siten för att det finns en tjänst som är till för att minska risken för att bli lurad. Speciellt när den nu är så pass stor som den endå är på Blocket.se.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis 365 dagar om året
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem

du kommer hitta rätt på han, inte många som kruxar med FSB konton...
Har en träbit som det står Wilson på då du vet vart han är

Visa signatur

0,5% Fett

Permalänk
Avstängd

Jag mailade honom igår - efter att ha läst denna tråd. Fick svar för 5 minuter sedan.

Han använder samma namn o samma bankkonto.

Visa signatur

Gigabyte GA-K8N Ultra-9 | AMD64 4000+ San Diego | Corsair TWINX2048-3200C2 | Msi 7800GTX | 4 st WD 200GB i Raid 0 (2 st R0) + en Raptor 36GB (c:\) | Antec Sonata II 450W |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Belsebub(1)
Jag mailade honom igår - efter att ha läst denna tråd. Fick svar för 5 minuter sedan.

Han använder samma namn o samma bankkonto.

det är ju förjävligt!

nu är det bortplockad iallafall!

Visa signatur

Niklas
Lekpark

Permalänk
Medlem

Det du kan göra är ju...

Du kan gå in på hitta.se sen därigenom leta på hans namn jag fick fyra träffar...

Ring till alla dessa sen säger du att du har hört att det är han som man ska vända sig till efter Ipods jag menar det kan vara värt ett försök...
Sen säger han Ja så vet du ju var han bor osv....

som sagt du kan ju testa bättre än ingenting

För vad jag har för mig så måste personens namn vara rätt för att sätta in pengar....
och det betyder ju att han heter Stefan Abraham isåfall

Permalänk
Medlem

men lol på han, nu fick jag svar, han frågar vilken ipod jag ska ha. Precis som om jag aldrig pratat med snubben förut....
Skriver att han får en chans till eller så polisanmäler jag. Uppenbarligen kollar han sin mail ofta bara att han inte vill svara på mina mail....

Permalänk
Medlem

liten hint: 5640 är seb's clearing nummer för banken i Trelleborg....
o de 4 första i kontonummret är samma som clearingnr på seb konton...

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem

Angående polisanmälan så är det ingen idé att göra någon sådan.
Har själv gjort det när jag blev blåst på 3500:-.
Jag gjorde en anmälan, hade kontonummer + namn osv på personen.
Efter ett halvår ringer polisen igen och frågar om jag fortfarande är intresserad av anmälan. Men att dem inte kommer lyckas osv.. Så jag bad dem lägga ner det.
Inge idé tyvärr..

Visa signatur

Microsoft Surface Pro 4 - Intel Core i7 6650U - 16GB RAM - 512GB SSD
Microsoft Surface Dock - ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Tackar för båda telefonnr, ska ta och ringa båda två imorgon och se vad man får för svar. Men om det nu skulle finnas en chans att det är han som svarar kan han lika gärna förneka det ;>

EDIT:

Hej Benjamin!!
Den är skickad till dig du ska få den på Måndag, har haft en jävla massa att
göra. Ringde till posten för dom lovade till på fredag men dom sa att på
måndag!!

MVH

Stephan

------------------------

Ska man tro eller ej... ;>

Permalänk
Medlem

intressant.. fortsätt posta. Du kanske skrämde honom ändå vem vet