Slö hårdisk efter service pack

Permalänk
Medlem

Slö hårdisk efter service pack

Att packa upp 700 mb rar med WindowsXp utan något service pack installerat tar runt 50 sekunder, helt okey tid tycker jag, men när jag som alla andra är trött på blaster och alla andra buggar som medföljer windows så vill man ju uppgradera till service pack 1 eller 2, men när jag gör det kör hårddiskarna bara i 2 mb/s och tar 12 minuter på sig att packa upp 700 mb, alltså 14 gånger längre tid. Det är ju något mjukvaru problem annars skulle det ju inte funka utan sp. Letat som en tok bland forumen på internet men inget hittat, Jag tror det är moderkortet som MS har problem med, det är ett Asus A7A266, kör med en Amd 1.4 ghz 384 ddr ram, 200gig seagate. Hoppas på svar
MVH mk2

Visa signatur

EMkay2

Permalänk
Medlem

Du har nog rätt ang. det där med service pack. Jag har samma problem som du och min USB 2.0 funkar inte heller som den ska (tror den e slöare än min 1.1a)

Finns det nån patch eller liknande för att åtgärda problemet?

Visa signatur

// Pancho

Permalänk
Medlem

För att få drivisar till USB 2.0 behövs minst Service Pack 1. Men mitt förslag är att bara installera SP 1 och strunta i SP 2. SP 2 slöar ner datorn nått fruktansvärt, 1:an gör knappt nån skillnad.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har Servicepack 2 och datorn flyter på lika fint som den alltid har gjort. Har inte formaterat på ett år snart.

Kolla så diskarna inte har satt sig i PIO läge istället för DMA. Sen undrar jag om du precis har installerat om windows? Isf har du lagt in nyaste chipsetdrivarna till moderkortet? För eller efter uppdatering till SP1/SP2?

Permalänk

Jag har också haft problem med winxp sp2 slöar ner datorn lite faktiskt. Mina h-diskar är i dma läge. Mitt råd är att köra win2000 har aldrig haft en stabilare dator i windows miljö som jag har nu efter win2000 installationen med sp4. Prova du kommer bli glatt överaskad. Sedan tänk bara på att du måste nästan ha drv till allt i din dator för win2000 har inte så mycket drv i sig.