Permalänk
Medlem

Boot bekymmer Neo2 + Athlon64...

Länge sedan jag var in hit, men vet bara här man kan fråga...

När den väl bootat och kommit in i Windows så har vi inte lyckats få den att hänga sig, och det är väl ett bra tecken... Inte för att vi stressat den alltför mycket men har iaf spelat lite FarCry bara för att testa.

När man bootar om den så hänger den sig vid lite olika mindre bra valda ställen... Ibland är det BIOS-hängning, typ "Identifying IDE Drives...", då hittar den alla som är installerade, sedan står den kvar där tills man stänger av den och försöker igen. Ibland så går den förbi det där, och börjar försöka starta Windows, ibland så får man se Windows Loggan sedan är det som att den tappar signalen, ibland så får man inte se den heller. och ibland funkar det som att det inte skulle vara några bekymmer överhuvudtaget... Sketaskumt tycker då jag.

MSi Neo2 Moderkort
Athlon 64 3500+

1st CD-spelare - Primary Master
1st DVD-RW - Secondary Master
1st 200GB Maxtor SATA HDD - Blev "Third Master" visade det sig.
1st GF 6800GT AGP
1024 MB DDR i 2 moduler.
300W Nätagg

CD-spelaren verkar få spel ibland, så den är det nog något skumt med... Har man en skiva i den när man bootar om så startar den aldrig, och stoppar man i en skiva när PC:n går så hänger man Windows tills man tar ur den. Har testat att köra helt utan den men det påverkade inte startproblemet iaf, men ska ändå ta och testa att bygla om den från Primary Master, alternativt inte ha något på IDE1, om det får PC:n att känna sig vilse på något sätt...

Jag började misstänka nätagget ettag, men det känns som att om det inte var kräm så det räckte så borde den säcka ihop när man drar igång FarCry med en massa ögongodis på? Annars funkar det väl alltid att plocka ur allt som man inte VERKLIGEN behöver (typ CD + DVD-RW och en minnesmodul...) och sedan kör och testar om det blir någon skillnad antar jag. För jag menar, om den bootar ibland, då lär det ju inte vara några fel på HDD-installationen och inställningar? Eller?

Är öppen för förslag och ideér...

MVH.

- Peter -

Permalänk

kört sta drivisarna? sen kan nätagget vara för klent. Vad är det för modell på agget? Det är ju 350W rekomenderat för ett 6800gt

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LsdBoy
kört sta drivisarna? sen kan nätagget vara för klent. Vad är det för modell på agget? Det är ju 350W rekomenderat för ett 6800gt

Tack för svar!

Japp, har pillat in medföljade SATA drivare så det borde inte vara det som spökar. Behöver jag göra några speciella inställningar för att den ska fatta att jag vill starta via SATA?

Agget är ett "MACRON" eller något tror jag det heter... Jag har ett äldre Enermax på 350W liggande hemma, får lov att pröva att stoppa i det... Visste inte ens att GT:t hade 350W som rekommenderat... Här jäklar är man med.

Permalänk
Medlem

Det låter ju lite som ett elproblem, dvs för klent nätagg. Sådana oregelbunda krasher tyder ofta på för klent nätagg.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Felle
Det låter ju lite som ett elproblem, dvs för klent nätagg. Sådana oregelbunda krasher tyder ofta på för klent nätagg.

<2004-10-26>
Men den har ju inte kraschat i Windows? Nåja, jag testar med 350W-agget ikväll och om det funkar så köper jag glass till er båda.

<2004-10-27>
Testade med 350W nätagg igår, det gick inget bättre ändå... Så ni blir nog utan glass...

Testade att bara köra MK+SATA Disk+Grafikkort, det vart lika ändå... Så nu känns det som att det är nytt BIOS som gäller, fast jag förstår inte hur ett nyt bios skulle kunna hjälpa att det hänger sig precis innan Windows startar... Första gången man ser XP-loggan så fadar den ju in, ibland hänger den sig innan det, och ibland hinner den precis börja fade:a och sedan låser den sig... Vad faen skulle det kunna vara? Vart hinnar man nya SATA drivare då förresten?

Permalänk
Medlem

Nej, det känns starkt som att du ska sluta med ditt datorintresse;). Nämen skicka mail till tillverkaren av moderkortet, de lär ju kunna veta ifall det kan vara något fel på moderkortet eller ge dig tips om hur du ska felsöka bättre.

Permalänk
Medlem

Skumt...

Bytte tangentbord och sedan dess har den knallat på och gått i 3 dygn och ca 20 omstarter utan några som helst problem.

Vågar man ropa "hej" då?

Permalänk

Hmmmm..... Mysko om den funkar med ett annat tangetbord... Kan det ha varit kortis i tangetbordet då?

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Helskumt, det är något jag aldrig hört talasom tidigare iaf...

Det var ett spritt nytt Keytronics PS/2 tgb också, men det är klart att det kan vara fabrikationsfel på sådana också.

Jag är bara lätt lyrisk just nu att det (verkar) fungera... Fast det känns som att den ska funka i en månad innan jag kan känna mig helt lugn.