Permalänk
Medlem

Göra hål i Chassiplåt

Vad ska man använda för att göra hål i en chassiplåt?

Dremel? För/Nackdelar
Sticksåg? För/Nackdelar
Vinkelslip? För/Nackdelar

Något annat? För/Nackdelar

Tacksam för svar

Visa signatur

D4MN Y0U W1SH

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kamelbarn
Börja med att läsa detta:
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=35570...

Den har jag redan läst, har t.om svarat i den, men det står fortfarande inget om för och nackdelarna med de olika alternativen, samt att det var om hål för fläktar, jag tar inte fram en hålsåg för att göra ett hål som är mycket större än 120mm :x

Visa signatur

D4MN Y0U W1SH

Permalänk
Medlem

Ska du göra större skulle jag köra med dremel och sticksåg, grovt med sticksågen och finslipa med dremel

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

nackdelar med dremel är att det går åt en massa kapskivor om man ska göra ett lite större hål.

sticksågen är bäst till stora hål, dremel till finliret.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ferrat
Ska du göra större skulle jag köra med dremel och sticksåg, grovt med sticksågen och finslipa med dremel

Sticksåg har jag, men ingen dremel =/ Dock känner jag en som jobbar på en mekanisk verkstad, kanske kan fråga honom om han kan fixa ut hålen åt mej. Att jag inte tänkte på det innan *suck*

Visa signatur

D4MN Y0U W1SH

Permalänk
Medlem

De bara till att inga spån sätter sej på sticksågplattan..

Gjorde inte jag.. Blev en sjuhelvetes massa repor på lacken

EDIT: Jag kan rekomendera "Nibbling Cutter" om det inte är så tjock plåt! Brukar bli väldigt snyggt och lätt med det verktyget.

Visa signatur

I Would Change the World, but God wont give Me the Source Code!

Permalänk

Tejpa hela chassi sidan först.. sen kör Sticksåg.. sen kanske fixxa grader och sånt med dremeln..
Blir perfa.. be inte nån annn för då blire aldrig som man tänkt sig iaf..

Permalänk
Medlem

Har testat de olika varianterna precis eftersom jag precis börjat med min första kompletta mod (bilder kommer senare). Kom fram till att det bästa är följande:

1. borra ett hål strax innanför linjen som utmärker vart du ska ha fläkten. Jag borrade två hål strax intill varandra så att jag kunde få ned bladet från sticksågen (använd metallblad!).

2. Såga ut hålet med sticksågen, viktigt att du inte sågar utanför linjen, bättre att såga några mm innanför.

3. Efter att du sågat ut hålet filar/slipar du till de sista mm som utelämnades vid kanten. Jag använde dremel (slip) och metallfil till detta. Fasa även av den vassa vinkeln som blir vid kanten, mina blev sylvassa. Inget man vill skära sig på.

Några andra tips som jag kommit fram till.

Ska man göra 120mm hål så kan man använda en CD-skiva som mall. Jag tog en gammal singel som jag aldrig kommer att lyssna igen på.

Använd maskeringstejp över linjerna när du sågar så undviker du repor. Linjerna syns igenom om dom är ordentliga.

Såga med dremel-kapen är inget att rekommendera, det kommer att gå åt massor med blad.

Visa signatur

| AMD Athlon64 3000+@4048+ (9x285=2565MHz) | MSI K8N NEO2 Platinum | 1GB Corsair XMS PC3200 XL |
| Leadtek 6800LE (8/6) @ 410/830 | 3x120GB HD | 250GB SATA | NEC 3500-A | Logitech MX 510
| 19" DAEWOO CRT | SuperPI = 33s | Powered by: ColorsIT 400W (13A@12V = skräp)|

Permalänk
Inaktiv

nibbler är det absolut bästa alternativet anser jag

Permalänk
Medlem

dremel är alltid det enklaste och bästa alternativet, (sålänge ditt hål inte är en halvmeter i omkrets, eftersom du får en kraftig åtgång av plattor.
Det bästa sättet är faktiskt att kombinera, vinkelslipa ut det grova och fina ner med dremeln.

Visa signatur