Permalänk
Medlem

SvartskÄrm!! HjÄlp!!

Jag skulle klocka datorn och ja hedde den på 200fsb å 10multipel nu äre bara svart skärm!?!?! hur fan gör ja så ja kan c nånting på skärmen?? måste ja ha en ny skärm eller vad??? tacksam för snabba å bra'a svar! Obs . de hände igår men fortfarande svart skärm! allting går igång utom skärmen som bara är svart! hur gör jag för att c nånting på skärmen?!?!?!?!?

Permalänk
Medlem

rensa CMOS så bör det funka.

om du inte vet vad cmos är så kolla i FAQ

Visa signatur

Äktenskapet är det enda kriget där man sover med fienden...

Permalänk
Medlem

men jag får ju inte bild på skärmen , hur ska ja då komma in i cmos?

Permalänk
Medlem

Cmos nollställer du på moderkortet. Läs FAQ

Permalänk
Medlem

vart på moderkortet!? blir allt som vanligt då eller? ja få inte krash i windows eller nått? typ att allt är borta??

Permalänk
Medlem

Läs FAQ Läs FAQ Läs FAQ Läs FAQ Läs FAQ Läs FAQ Läs FAQ Läs FAQ

Ja, bios nollställer alla värden, sen är det bara att starta upp och börja om från början.

Permalänk
Medlem

Men vart nollställer jag på moderkortet??!??!?!?!

så om ja nollställer försvinner inte mina spel och musik osv. ??

Permalänk
Medlem

som sagt.. läs manualen eller kolla om du hittar en 3 pin som heter CMOS. om "pinfästet" sitter på 1-2, ungeför såhär: [**]* , så flyttar du den till 2-3, *[**]. Innan du skiftar på "pinfästet" måste du dra ut ström etcetera. vänta ungefär 3-5 min och byt tillbaka som det var. Testa starta datorn. Om det är så att det var inställningarna som gjorde att datorn inte visade något så ska det fungera nu.

Men som sagt kolla manualen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

hmm, ja fattar ingenting av vad du nyss sa..

Permalänk
Medlem

Plocka fram manualen till ditt moderkort, och slå upp CMOS.
När du nollställer, plocka gärna ur batteriet också.

Permalänk
Medlem

äsh, nu äre fixat! ska ja göra så varje gång ja ha klocka "för mycke" om ja ha svartskärm?

Permalänk
Medlem

Ja, så länge det fungerar. Klocka med vett istället. Clear CMOS är väl mer en last exit, inte ett smidigt sätt att se hur hårt man kan pressa sina prylar.

Permalänk
Medlem

nae.. ja försökte dra upp fsb i 200 utan mutlipel lr nått då vart d för vart å den dog hehe. ja vill komma över 2ghz å ligga stabilt där ... hur mycke ska ja dra upp på fsb då? och ska ja bara dra upp fsb inte multipel lr nått?

Permalänk
Medlem

Ja, det får du nog fråga någon annan om. Jag kan inget om överklockning utöver vanlig bios newbie-variant. Jag anser mig inte heller behöva överklockning

Permalänk
Medlem
Permalänk

Har du ett abit mobo?

Om du då får "svart skärm" kan du prova med följande:

Stäng av strömen. Tryck "Insert" tangenten och håll den intryckt medan du sätter på strömen. Har du lite tur kommer nå PC'en att "boota".

Prova detta 2 - 3 ggr. Har det då funkat får du gå den långa vägen och nollställa CMOS.

Visa signatur

DFI Lanparty UT nf4 Ultra-D, Super LanBoy, Athlon64 X2 4400+, Astek WaterChill KT03-L20, Tangan TG580-U22, 2*512 Twinmos Speed Premium PC3500 BH5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av affebaffe
Har du ett abit mobo?

Om du då får "svart skärm" kan du prova med följande:

Stäng av strömen. Tryck "Insert" tangenten och håll den intryckt medan du sätter på strömen. Har du lite tur kommer nå PC'en att "boota".

Prova detta 2 - 3 ggr. Har det då funkat får du gå den långa vägen och nollställa CMOS.

Det visste jag inte..har ABIT AN7, funkar det på den med?

du säger stäng av strömmen, menar du stäng av datorn eller dra ur strömsladden? ska man trycka å hålla insert när datorn är av/dragit ur strömsladden och hålla in den tills man satt igång datorn, förklara bättre snälla.

(Jag är väldigt trött idag)

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Medlem

Hehe läs fag en eller två gånger
men har du ett litet batteri på moderkortet kan du ta ut det ha det ut i 20 sek sen sätta i det igen

EDIT oj då läste hela nu såg att det var fixat

Visa signatur

(Dator) :: Chassi : Phanteks P300 :: Cpu: Intel I5 13600kf :: Memory: 16GB ddr4 :: gfx: rtx 2080ti :: PSU : Corsair rm750x :: (/Dator)

Permalänk

Hej Danne2K

Jag brukar göra så här:

Stänger av PC'en. Låter den stå avstäng i ca 30 sek. Sen trycker jag "Insert" och håller knappen intryckt.

Sen startar jag PC'en med intryckt "Insert" knapp. Om det lyckas bootar PC'en up i BIOS.

Då släpper jag "Insert" knappen och trycker "Delete" knappen för att komma in i BIOS Setup.

Detta funkar som sagt på abit NF7-S ver 2.0 (och på de flesta abit mobo tror jag, kolla i din manual under "Introducing BIOS och "CPU interface").

Som regel funkar detta på första försöket men har det inte funkat efter tre försök så får man bita i det sura äpplet och nollstella CMOS.

Kollade din manual. Hittade detta i avsnittet
"Appendix E. Troubleshooting" ca mitt på sidan så det funkar på ditt mobo.

Visa signatur

DFI Lanparty UT nf4 Ultra-D, Super LanBoy, Athlon64 X2 4400+, Astek WaterChill KT03-L20, Tangan TG580-U22, 2*512 Twinmos Speed Premium PC3500 BH5

Permalänk
Hedersmedlem

INSERT-tricket fungerar även bra på asus-kort (iaf a7n8x-serien)

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.