Permalänk
Medlem

CPUs för varma i originalutförande?

Är det acceptabelt att en fabriksny Intel P4 550 3,4GHz 775-socket på ett
helt nytt Intel Chopper Creek-moderkort idlar på 63 grader celsius?

Visst, kylpastan har ju inte körts in ordentligt ännu, men ändå, jag tycker
det är ganska alldeles för mycket varmt. Speciellt med tanke på att
temperaturen i burken är 26 grader.

Jag har en P4 3,2GHz i samma konfiguration fast med en Zalman, den idlar på
43. Kan det vara så att fläktarna som medföljer Intel-processorn är så dåliga att dom inte ens funkar i originalinställningar utan överklockning, modifikation etc?

Båda sitter i välkylda Tsunamilådor.

/J.

Permalänk

va har du för kylpasta??

Visa signatur

They say if you play a Microsoft CD backwards, you hear satanic messages. That's nothing. If you play it forwards, it installs Windows.

Permalänk
Medlem

Den taskiga kylklisterlappen som sitter på originalfläkten. Säkert inte alls bra, men fortfarande så tycker man ju att saker ska fungera i originalutförande.
Nu har jag i och för sig beställt en zalman 7000 till, 775-fäste och en aerogate 3 till (som i andra burken). Det ska nog funka fint. Men fortfarande, så irriterar det mig att detta är andra gången jag köper nya intelprylar, och dom klarar inte av att hålla rimliga temperaturer på egen hand.

Permalänk
Medlem

Boxed kylningen är bra dock mycket högljud. Sen kan moderkortet visa fel temp. kolla om det går att uppdatera bios. moderkort har tendens att visa för höga temp. om du ska få bra aning om hur hög tempen är... känn på flänsen. kolla också om kylningen sitter riktigt hårt.

själv har jag 3,2 478, tempen ligger på 50-60. jag blrev trött på oljudet och köpte zalmans 7000b alcu . temperaturen förändrades inte särskilt men burken är tystare och när jag klockar till 3,5 så stiger tempen kanske 3-5 grader.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hum, 50-60 på en 3,2:a med zalmans 7000b? Har du dålig temp i burken tro?
För 3,2:a 478 är vad jag kör i min andra dator, med en 7000b, klockad till 3,6 och idlar som sagt på 43