Permalänk
Medlem

//..."man behöver inte vara civilingengör för att utföra någon typ av uppgift!"...//

Amen !

Visa signatur

z-fighter

Permalänk
Medlem

Alla programmerare kan hitta information och klippa och klistra in den i sina program, det är däremot en himla skillnad mot att förstå den kod man skriver. Om alla klipper och klistrar kommer spelen att förbli på den nivån de är idag, det måste finnas några som utvecklar nya tekniker och metoder.

Permalänk
Medlem

att kunskapen förbli på samma nivå gäller bara för dem som klipper och klistrar... vilket iof väldigt sällan fungerar... då jag använt annan mans kod har jag fått ändra om stora delar av koden för att det ska fungera i mitt program. För att ändra koden måste jag förstå "hur" koden fungerar.
Jag skulle också vilja påstå att man lär sig iaf lika mycket av att läsa andras kod (och experimentera med den) som att läsa böcker.
Men för att kunna ta sig tillgodo någon annans kod måste man självklart ha vissa baskunskaper vilka enklast uppnås genom att läsa ngn nybörjar bok.

Visa signatur

z-fighter

Permalänk
Avstängd

TOTOO,

Jag har inte sagt att du är en dålig programmerare. Jag tror tvärtom att du är mycket bra på det du gör. Men, jag har sagt att det finns saker som jag tror du skulle ha problem att göra, tex en avancerad fysikmotor. Jag har sagt att jag tror att du skulle ha problem att göra vissa saker på universitetsnivå för de kräver massa matematik. Om du skulle klara av de sakerna, så är det bra för dig. Vi andra normala måste plugga 5 år, för att kunna göra sådana saker. Du kanske kan sånt ändå. Vad vet jag?

Man måste inte vara civ ing för vanlig smör-och-bröd programmering. Jag tror att man kan skriva många saker utan en högre utbildning. Man måste inte vara civ ing för att göra vad som helst. Har jag påstått det? Det verkar som du tror jag påstått det? Jag har däremot påstått att man bör ha en avancerad utbildning om man ska syssla med mer teoretisk utveckling.

Det verkar som om vi talar förbi varandra. Vi diskuterar olika saker. Vi förstår inte varandra. Ganska lönlöst att fortsätta. Tack för mig.

Permalänk
Medlem

Ang böcker på högskolan:
Dom flesta böckerna jag kollat på som har med datorkurser att göra har inte varit speciellt svåra utan att säkert totoo lr ngn annan icke-student skulle klara att förstå lätt. Kan bara komma på articifiella neurala nät-boken såhär på rak arm som man skulle ha stor hjälp av högskolematte.. Fast så går jag bara på Chalmers o inte kth förståss. Fast det e klart, matteböcker o sånt e inte så lättlästa alla ggr

Så bli inte avskräckta av lurig kurslitteratur om ni funderar läsa på högskola!

Permalänk
Medlem

xylix....
humor.... ok... bara för att jag inte studerar på kth så klipper jag och klistrar... hmm... bra resonemang.... så är det.... alla framgångrika programmerare som inte studerat på högskola klipper och klistrar... det vet jag, jo, jag vet.. jag har vart på alla företag och har dokumenterat att det är så....

C:/ verkar veta vad han pratar om...

Kebabbert....
Jag har inte sagt att du har sagt att jag är en dålig programmerare
Det är du som talar förbi mig, alternativt missförstår....

Jag säger inte (förstår dock att det kan missuppfattas) att man måste vara civ.ing för ALLT, utan jag menar att det finns INGET SPECIFIKT som har kravet att man ska vara civ.ing. Ska det vara så svårt att inse?

if(!civilIngengör)
omöjligt_lägg_ner();

Liksom, troooligt...

Jag kanske inte är tydlig nog...
Då du har pluggat i 5 år... Då är du för jäkla hysteriskt duktig.
Men det innebär inte att du kommer aett utnyttja alla dina kunskaper inom det du arbetar med.

Du pluggar inte i 5 år för att göra enbart exempelvis en ragdollmotor.
Som jag sa, jag kan lära mig det jag behöver för att göra en sådan...
Det kommer inte ta 5 år, utan snarare ett par månader eller nåt.
Är vi överens om att det kan vara rimligt?

Skillnaden är att du efter 5 år kan göra SÅ MYCKET ANNAT än bara det.
Men det FÖRÄNDRAR INTE att man kan lära sig en specifik uppgift på egen hand.

Jag håller med om att man bör ha en avancerad utbildning om man ska syssla med teoretisk utveckling.... Där säger jag inte ens nästan emot dig...

En annan detalj jag vill diskutera...
vem tror du att jag är? - och vi andra på skolan?
Jag kan säga, av exempelvis 100 sökande och 5 intag så är det ganska bra folk som kommer in. Då jag tar exempel på gymnasienivå på matte, så säger jag det för att det är teoretiskt rimligt i flera situationer, inte att vi på vår skola ligger på den nivån.
Jag arbetar med folk som kommer från olika spelföretag... Mina lärare har jobbat på spelföretag, flera av mina gamla klasskompisar finns utspridda över hela sverige, samt utanför sverige.
Vi har folk som är ingengörer sedan tidigare, både svenska och utländska.

Kebabbert, hur bra koll har du på hur andra programmerar? Hur bra var du innan du började på kth?

Jag känner ett par killar som jag nämnt långt tidigare, som har ungefär samma bakgrund men som dock e mycket bättre än mig... Det skulle vara intressant att ha med dessa här, för jag hänvisar en del till saker som inte riktigt stämmer in på mig, men stämmer in på dem.
Båda två har gjort mycket fina grafik och fysikmotorer då de gick på gymnasiet. Dessa är praktexempel på visar att utbildning kvittar om man har massor av erfarenhet och har lätt för att lära.
Den ena går på kth nu, den andra bygger en ny motor för att ha snygga arbetsprov....
Skitsamma, behöver inte prata om dem egentligen

Jag förstår din poäng, men förstår inte du vad jag menar då jag säger: "Man måste nödvändigtvis inte vara ingengör, men det skulle vara en fördel"??

Men om vi ska vara lite on-topic igen, man behöver inte vara ingengör för att bygga generella implementationer i ett generellt spel så att säga.
Men man utbildar sig inte för att då rakt in på id-software och bli lead physics programmer, utan man examineras, hoppas på att få ett programmeringsjobb, och troligen kommer bli satt på nåt jäkla skit till dess att man visat sig kunnig nog.

... smör-och-bröd-programmering ...
suck... mjaja...
egentligen så behöver inte jag försvara mig här, utan jag vill snarare få folk att inse att det finns flertalet undantag mot kebabberts regel "man måste vara civilingengör för att göra något annat än typ en log-klass"....
Är man riktigt intresserad, är beredd på att plugga in det man behöver, köpa böcker, prata med folk på nätet, testa, debugga, kämpa så kommer man kanske dit man vill ändå.

Men en sak stämmer dock väldigt bra, och det är, om du ska ta fram framtidens teknik, då behöver du vara bäst... Alla kan inte vara bäst...
Alla har inte rätt förutsättningar, varken personliga förutsättningar, ekonomiska resurser eller ens tid att ta fram sådana system.

Men det är en bit bort till dess att man får den uppgiften som tur är...

... som jag även sagt någon gång tidigare, då hl2's fysikmotor inte längre är attraktiv och det är dags att ta fram en ny, då är det säkert en ingengör som gör det ... definitivt inte jag iaf
Jag varken kan eller vill...
Dock är kebabbert kanske en intressant aspirant, vem vet, vi får hoppas....
Men markanden är ju mycket större än så...
Till folk som undrar inför framtiden:
Satsa på att göra BRA spel istället... tänk på sims, då kan du nästan satsa på visual basic eller något sådant och ändå bli framgångsrik
Skämt åsido... Men ändå...
Skulle vilja diskutera detta IRL istället.. och vi tar med lite referensmaterial vi har tagit fram osv...
Hade vart intressant *tihi*

Permalänk
Medlem

totoo:

Du är lite väl snabb med att dra dina slutsatser, jag sa absolut inte att alla som inte läser till ingengörer klipper och klistrar. Jag syftade bara på det du sa att det är lätt att hitta den information man vill på internet. Många tar dock den enkla vägen och "klipper och klistrar" den kod man hittar.

Dem som inte har pluggat på högskola har nog svårt att förstå vilken nivå det ligger på. Även om du var duktig programmerare innan så kan man lära sig mycket.

Jag tycker att den här diskussionen börjar spåra ur lite.

Permalänk
Medlem

Högskoleutbildningar utan matte skrämmer mig lite. Det känns som om det skulle behöva minst 15p matte. Dessa borde t.ex. vara 5p Linjär algebra, 5p Logik, 5p diskret mattematik och 5p.

Själv har jag läst närmare 40p och det har jag verkligen haft nytta av när jag programmerat simmulatorer. Man kommer inte på rak arm ihåg nåt från mattekurserna, men man har en aning om vilka möjligheter och problemlösningar som finns... Sen är det bara att ta fram Beta och dom gamla matteböckerna och fräsha upp minnet. Men det är svårt att göra om man inte har sett eller räknat så förut.

Mina 5 cents

Visa signatur

Man kan inte polera en bajskorv

Permalänk
Medlem

ok xylix, mitt misstag, men med tanke på hur du framförde det så var det väldigt lätt att missförstå det...

Men jag tror inte att många klipper och klistrar på denna nivå, så enkelt är det inte... Du kan inte göra ett spel av kommersiell kvalitet med sådana metoder...

Pelle76
Det håller jag med om... Ju mer kunskap desto bättre