Permalänk
Medlem

EA köper DICE?

Styrelsen för Digital Illusions CE AB (publ) (”Digital Illusions”) har tagit del av det offentliga erbjudandet om 61 kronor kontant per aktie av serie A som Electronic Arts Inc. (”EA”) offentliggjorde idag genom ett av sina svenska dotterbolag.

Styrelsen har utvärderat villkoren för erbjudandet. Utvärderingen föranleder styrelsen att göra följande uttalande.

Mot bakgrund av de utmaningar som spelbranschen står inför, med ökade utvecklingskostnader och det kommande teknikskiftet bedömer styrelsen för Digital Illusions att ett samgående mellan Digital Illusions och EA är industriellt och strategiskt riktigt. EA kan tillföra den teknik och de resurser som möjliggör och underlättar övergången till nya spelplattformar.

Nordea Corporate Finance har på styrelsens uppdrag utvärderat det offentliga erbjudandet om 61 kronor per aktie av serie A till Digital Illusions aktieägare och har i ett utlåtande till styrelsen uttalat sin uppfattning att det erbjudna priset är skäligt från en finansiell utgångspunkt.

Baserat på en sammanvägd bedömning anser styrelsen att erbjudandet är skäligt och har därför enhälligt beslutat att rekommendera Digital Illusions aktieägare att acceptera erbjudandet.

Stockholm den 15 november 2004

Digital Illusions CE AB (publ.)

Styrelsen

Permalänk
Medlem

Såg det på nyteknik.se, bra eller dåligt?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 3riko
Såg det på nyteknik.se, bra eller dåligt?

DÅLIGT

Permalänk

ajaj, detta låter inte bra.

Permalänk
Medlem

Fan, (nästan)alla spel hittils som har tagits över av EA och manglats till någon billig sequel har sugit imo. Hoppas att EA inte får tag på rätten att göra Fallout 3.

Visa signatur

i5-4670k | GTX 670 | ASUS Z87-A | 2x4GB Corsair Vengeance 1333 MHz | Corsair VX 450 | 80 GB Intel X25 SSD systemdisk | 256 GB Samsung 840 spel/cachedisk | 2+3 TB WD Green lagringsdiskar | Fractal Define R4 | G2420HDBL (24") + L227WT (22")

Citera för svar!

Permalänk

Snyft Där går de enda imo bra svenska spelföretaget åt helsike.. Nu kommer EA pumpa ut 1000 sop-spel per år o inget av dom kommer vara något o ha. Synd när detta händer. Verkar som EA fått för sig att dom ska ha monopol på alla spelföretag i hela världen Tur dom hann ge oss klassiker som Motorhead först iaf R.I.P dice..

Visa signatur

Serru...

Permalänk
Hedersmedlem

Men... EA är onda. För det allra mesta iaf.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Synd Dice som var så bra ...

Visa signatur

signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

R. I. P.
2 0 0 4 DICE

Det var kul så länge det varade...

Permalänk
Medlem

om 10 år har EA köpt upp dom flesta spel bolagen.

Permalänk
Medlem

Riktigt synd faktiskt =/

Visa signatur

Death is just a lame excuse to lay still and do nothing.

Permalänk

Av vilken anledning ska våra liv fortgå?

Permalänk

På vilket sätt är detta dåligt?

Permalänk
Medlem

Gott detta

Mer pengar till bra spel !

Men ja fan , stora företag är alltid onda... Hur kunde jag glömma

Visa signatur

i5-4690K @ 4.5ghz/ 8GB / 250GB SSD / GTX 970 / Win 10

Permalänk
Medlem

Lite lästext om hur EA jobbar.

------------ START ----------

My significant other works for Electronic Arts, and I'm what you might call a disgruntled spouse.

EA's bright and shiny new corporate trademark is "Challenge Everything." Where this applies is not exactly clear. Churning out one licensed football game after another doesn't sound like challenging much of anything to me; it sounds like a money farm. To any EA executive that happens to read this, I have a good challenge for you: how about safe and sane labor practices for the people on whose backs you walk for your millions?

I am retaining some anonymity here because I have no illusions about what the consequences would be for my family if I was explicit. However, I also feel no impetus to shy away from sharing our story, because I know that it is too common to stick out among those of the thousands of engineers, artists, and designers that EA employs.

Our adventures with Electronic Arts began less than a year ago. The small game studio that my partner worked for collapsed as a result of foul play on the part of a big publisher -- another common story. Electronic Arts offered a job, the salary was right and the benefits were good, so my SO took it. I remember that they asked him in one of the interviews: "how do you feel about working long hours?" It's just a part of the game industry -- few studios can avoid a crunch as deadlines loom, so we thought nothing of it. When asked for specifics about what "working long hours" meant, the interviewers coughed and glossed on to the next question; now we know why.

Within weeks production had accelerated into a 'mild' crunch: eight hours six days a week. Not bad. Months remained until any real crunch would start, and the team was told that this "pre-crunch" was to prevent a big crunch toward the end; at this point any other need for a crunch seemed unlikely, as the project was dead on schedule. I don't know how many of the developers bought EA's explanation for the extended hours; we were new and naive so we did. The producers even set a deadline; they gave a specific date for the end of the crunch, which was still months away from the title's shipping date, so it seemed safe. That date came and went. And went, and went. When the next news came it was not about a reprieve; it was another acceleration: twelve hours six days a week, 9am to 10pm.

Weeks passed. Again the producers had given a termination date on this crunch that again they failed. Throughout this period the project remained on schedule. The long hours started to take its toll on the team; people grew irritable and some started to get ill. People dropped out in droves for a couple of days at a time, but then the team seemed to reach equilibrium again and they plowed ahead. The managers stopped even talking about a day when the hours would go back to normal.

Now, it seems, is the "real" crunch, the one that the producers of this title so wisely prepared their team for by running them into the ground ahead of time. The current mandatory hours are 9am to 10pm -- seven days a week -- with the occasional Saturday evening off for good behavior (at 6:30pm). This averages out to an eighty-five hour work week. Complaints that these once more extended hours combined with the team's existing fatigue would result in a greater number of mistakes made and an even greater amount of wasted energy were ignored.

The stress is taking its toll. After a certain number of hours spent working the eyes start to lose focus; after a certain number of weeks with only one day off fatigue starts to accrue and accumulate exponentially. There is a reason why there are two days in a weekend -- bad things happen to one's physical, emotional, and mental health if these days are cut short. The team is rapidly beginning to introduce as many flaws as they are removing.

And the kicker: for the honor of this treatment EA salaried employees receive a) no overtime; b) no compensation time! ('comp' time is the equalization of time off for overtime -- any hours spent during a crunch accrue into days off after the product has shipped); c) no additional sick or vacation leave. The time just goes away. Additionally, EA recently announced that, although in the past they have offered essentially a type of comp time in the form of a few weeks off at the end of a project, they no longer wish to do this, and employees shouldn't expect it. Further, since the production of various games is scattered, there was a concern on the part of the employees that developers would leave one crunch only to join another. EA's response was that they would attempt to minimize this, but would make no guarantees. This is unthinkable; they are pushing the team to individual physical health limits, and literally giving them nothing for it. Comp time is a staple in this industry, but EA as a corporation wishes to "minimize" this reprieve. One would think that the proper way to minimize comp time is to avoid crunch, but this brutal crunch has been on for months, and nary a whisper about any compensation leave, nor indeed of any end of this treatment.

This crunch also differs from crunch time in a smaller studio in that it was not an emergency effort to save a project from failure. Every step of the way, the project remained on schedule. Crunching neither accelerated this nor slowed it down; its effect on the actual product was not measurable. The extended hours were deliberate and planned; the management knew what they were doing as they did it. The love of my life comes home late at night complaining of a headache that will not go away and a chronically upset stomach, and my happy supportive smile is running out.

No one works in the game industry unless they love what they do. No one on that team is interested in producing an inferior product. My heart bleeds for this team precisely BECAUSE they are brilliant, talented individuals out to create something great. They are and were more than willing to work hard for the success of the title. But that good will has only been met with abuse. Amazingly, Electronic Arts was listed #91 on Fortune magazine's "100 Best Companies to Work For" in 2003.

EA's attitude toward this -- which is actually a part of company policy, it now appears -- has been (in an anonymous quotation that I've heard repeated by multiple managers), "If they don't like it, they can work someplace else." Put up or shut up and leave: this is the core of EA's Human Resources policy. The concept of ethics or compassion or even intelligence with regard to getting the most out of one's workforce never enters the equation: if they don't want to sacrifice their lives and their health and their talent so that a multibillion dollar corporation can continue its Godzilla-stomp through the game industry, they can work someplace else.

But can they?

The EA Mambo, paired with other giants such as Vivendi, Sony, and Microsoft, is rapidly either crushing or absorbing the vast majority of the business in game development. A few standalone studios that made their fortunes in previous eras -- Blizzard, Bioware, and Id come to mind -- manage to still survive, but 2004 saw the collapse of dozens of small game studios, no longer able to acquire contracts in the face of rapid and massive consolidation of game publishing companies. This is an epidemic hardly unfamiliar to anyone working in the industry. Though, of course, it is always the option of talent to go outside the industry, perhaps venturing into the booming commercial software development arena. (Read my tired attempt at sarcasm.)

To put some of this in perspective, I myself consider some figures. If EA truly believes that it needs to push its employees this hard -- I actually believe that they don't, and that it is a skewed operations perspective alone that results in the severity of their crunching, coupled with a certain expected amount of the inefficiency involved in running an enterprise as large as theirs -- the solution therefore should be to hire more engineers, or artists, or designers, as the case may be. Never should it be an option to punish one's workforce with ninety hour weeks; in any other industry the company in question would find itself sued out of business so fast its stock wouldn't even have time to tank. In its first weekend, Madden 2005 grossed $65 million. EA's annual revenue is approximately $2.5 billion. This company is not strapped for cash; their labor practices are inexcusable.

The interesting thing about this is an assumption that most of the employees seem to be operating under. Whenever the subject of hours come up, inevitably, it seems, someone mentions 'exemption'. They refer to a California law that supposedly exempts businesses from having to pay overtime to certain 'specialty' employees, including software programmers. This is Senate Bill 88. However, Senate Bill 88 specifically does not apply to the entertainment industry -- television, motion picture, and theater industries are specifically mentioned. Further, even in software, there is a pay minimum on the exemption: those exempt must be paid at least $90,000 annually. I can assure you that the majority of EA employees are in fact not in this pay bracket; ergo, these practices are not only unethical, they are illegal.

I look at our situation and I ask 'us': why do you stay? And the answer is that in all likelihood we won't; and in all likelihood if we had known that this would be the result of working for EA, we would have stayed far away in the first place. But all along the way there were deceptions, there were promises, there were assurances -- there was a big fancy office building with an expensive fish tank -- all of which in the end look like an elaborate scheme to keep a crop of employees on the project just long enough to get it shipped. And then if they need to, they hire in a new batch, fresh and ready to hear more promises that will not be kept; EA's turnover rate in engineering is approximately 50%. This is how EA works. So now we know, now we can move on, right? That seems to be what happens to everyone else. But it's not enough. Because in the end, regardless of what happens with our particular situation, this kind of "business" isn't right, and people need to know about it, which is why I write this today.

If I could get EA CEO Larry Probst on the phone, there are a few things I would ask him. "What's your salary?" would be merely a point of curiosity. The main thing I want to know is, Larry: you do realize what you're doing to your people, right? And you do realize that they ARE people, with physical limits, emotional lives, and families, right? Voices and talents and senses of humor and all that? That when you keep our husbands and wives and children in the office for ninety hours a week, sending them home exhausted and numb and frustrated with their lives, it's not just them you're hurting, but everyone around them, everyone who loves them? When you make your profit calculations and your cost analyses, you know that a great measure of that cost is being paid in raw human dignity, right?

Right?

----------- END ------------

Visa signatur

Teeworlds - För dig som gillar gulliga saker med stora vapen.

Permalänk
Medlem

Grrr EA!

Visa signatur

"På internet är alla höger."

CITERA! Om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem

Det är väl inte riktigt så att DICE bara kommer försvinna? De kommer bara att vara ägda av EA.

... ajdå.

Visa signatur

"The gate opens, the gate closes. It does not help."

Permalänk
Medlem

EA köper en jävla massa spelföretag - microsoft köper ea? Mardröm?

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Hedersmedlem

Knappast oväntat, och inte heller den chockerande nyhet som vissa vill få det till. Dice har jobbat åt EA ganska länge, och detta är bara ett sätt att snabba upp beslutsprocessen.

Möjligen kan man se det som negativt att Dice inte längre kan ta jobb hosandra förläggare, men jag har svårt att se hur de kunnat göra det ändå. Battlefield-franchisen är deras största kassako, och så länge den säljer är man EA:s bitch oavsett uppköp.

Och att EA skulle vara värre än andra förläggare att jobba åt är nog rätt mycket skitsnack. Det är sån jävla konkurrens om era hundralappar att alla förläggare som inte tar till nazimetoder för att pressa ut spel på en redan överfylld marknad hamnar i bakvattnet (Acclaim gick väl i putten för ett tag sen?). Så går det när man tror att tonåringar har oändligt med pengar.

Dice kommer finnas kvar, och de kommer fortsätta göra Battlefield-kloner precis som de hade gjort om EA bara varit majoritetsägare.

Permalänk
Medlem

EA verkar va sjukligt självgoda som t.e.x i alla sportspelen så ska alltid nån stjärna säga "easports it´s in the game"

Visa signatur

Heder och mord hör inte ihop

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wack0
Gott detta

Mer pengar till bra spel !

Men ja fan , stora företag är alltid onda... Hur kunde jag glömma

Det tråkiga med EA är ju att det snarare är mer pengar, mindre nytänkande...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Hämtat från Börssnack och VCW:

Citat:

Cornucopia samlar alla nej-sägare på en lista, för att stoppa köpet eller höja budet.

Alla aktieägare som har aktier i depå (ej kapitalförsäkring) och vill säga nej till budet, eller åtminstone förhandla fram ett något bättre bud kan väl skicka ett mail till cornubot@yahoo.com

I mailet skall ni skriva att ni vill säga nej till budet, antal aktier, samt riktigt namn, adress och telefonnummer, exempelvis:

Jag säger nej till budet om 61:- per A-aktie i DICE, och är beredd att vid behov inställa mig på en extra bolagsstämma eller låta någon representera mig via fullmakt på bolagsstämma.
Jag äger 1000 aktier
Sven Svensson
Småsparargatan 1
12345 Svedala
012-345678

Skrapar vi ihop uppåt miljonen aktier så kanske vi kan sätta lite press på styrelsen att åtminstone förhandla om budet.

Så, alla ni aktieägare (jag vet att det finns fler än jag här på Swec) som inte är nöjda med de 61:- / aktie som EA bjudit - skicka ett mail till cornubot@yahoo.com och ange det som står skrivit i citatet ovan. Jag har själv redan gjort det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Another one bites the dust.

Visa signatur

7 tycker jag.

Permalänk
Medlem

Man var ju lite stolt över dice. Men då var det roliga över

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Men... EA är onda. För det allra mesta iaf.

EA är dock ett av de få spelbolag som överlevt och växt från Amiga-tiden. Till skillnad från många andra så verkar de ha en del pejl den ekonomiska sidan.

Permalänk
Medlem

Jag kommer dock att bojkotta alla EA-spel som en protest mot arbetsförhållandena på företaget.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk

Det är ett himla gnäll på EA hela tiden. Vad de flesta tycks glömma är att arbetsmiljö, kreativt utrymme, ekonomiska villkor, osv, varierar från studio till studio.

Det är mycket möjligt att EA:s kontor i Los Angeles sköts åt h-e fel, men det kan lika gärna vara så att personen i exemplet ovan haft dåliga projektledare. Det jag vet om EA (visserligen från en kort erfarenhet, jag jobbade bara där två månader, men jag pratade en del med personer som jobbat längre) är att arbetsmiljön varierar extremt från kontor till kontor och projekt till projekt.

Det är visserligen sant att EA har en ganska amerikansk kultur där man tycks tro att fler arbetade timmar är lösningen på allt, men varken jag (eller någon jag arbetade med) upplevde det som en slavdrivarkultur, och man hade (åtminstone i Vancouver, BC, Kanada) kompensationer för långa arbetspass.

EA anpassar sig dessutom till lokala regler och lokal praxis; EA Sverige är som vilket svenskt mjukvarubolag som helst (bortsett från att man inte har någon utvecklingsverksamhet i Sverige) och även om kontoret ligger lite illa till (Upplands Väsby, vilket ger lång pendling från stora delar av Stockholm) så var arbetsmiljön god och man uppfyllde svensk arbetslagsstiftning och lite till; dvs man valde aldrig att gå på vad lagen minimalt föreskriver.

Jag kan förstå de som tycker att det är tråkigt att DICE köps upp, eftersom det är ett ovanligt framgångsrikt svenskt företag inom spelbranschen, men jag tror faktiskt att köpet är bra både för EA och Sverige. Med en sammanslagning av EA Nordic (det svenska huvudkontoret för Skandinavien) och DICE så kan man skapa en slagkraftig aktör på spelmarknaden och med den kompetens som finns inom DICE så ser åtminstone jag möjligheten att fler titlar förläggs till Sverige, där EA:s utveckling i Europa tidigare huvudsakligen skett i England (och i viss mån i Spanien och Tyskland) .

För mig som jobbar med QA (Quality Assurance, eller testning om man vill överförenkla kvalitetsprocessen) så innebär det dessutom (antagligen) att det kan dyka upp fler fasta jobb inom den delen i Sverige, och eftersom jag gärna skulle jobba på EA igen så vore det givetvis bra för mig personligen.

Visa signatur

Mattias Lönnqvist
www.spelforum.nu / www.dvdforum.nu
Recensent och EA-fanboy

Permalänk
Gäst

allt handlar om pengar, EA bryr sig inte ett skit om hur bra deras spel är bara att dom säljer och går med vinst så cheferna ska få sina feta löner för att sitta o sörpla kaffe hela dagarna!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sandberg
Hämtat från Börssnack och VCW:

Så, alla ni aktieägare (jag vet att det finns fler än jag här på Swec) som inte är nöjda med de 61:- / aktie som EA bjudit - skicka ett mail till cornubot@yahoo.com och ange det som står skrivit i citatet ovan. Jag har själv redan gjort det.

Tyvärr, inget härifrån, har inga Dice, bara Daydream och Starbreeze.

Visa signatur

««« »»»