Permalänk
Medlem

Hata Oneshop!!!

Har ett grafikkort som gått sönder utan riktig anledning (alltså utan att jag vart på och pillat..) och behöver bytas på garantin.

MEN! dom är omöjliga att få tag på!
Har prövat emaila dom på alla deras mail adresser (info, retur, support etc.) men untan framgång.
Sökte efter deras telefonnummer i eniro och ringde dom, men inte fan gick det!
Dom hade sagt upp sitt nummer.

Hur ska jag göra för att få tag på dom?
Det är cirka två veckor kvar på garantin!!

Visa signatur

heh..

Permalänk
Medlem

Tror det var ett annat företag som köpte upp dom och stängde försäljningen här i Sverige. Vad de heter nu har jag inte en aning om.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

Men deras sida finns kvar! www.oneshop.nu
Det värkar som om det går att köpa grejer där fortfarande, men jag läste någonstans på deras sida att dom skulle ha kvar supporten i sverige.

Borde det inte gå att snacka med det företaget som köpte upp oneshop då?
ångrar att jag köpte däriftån...

Visa signatur

heh..

Permalänk
Medlem
Visa signatur

ola33

Permalänk
Medlem

Tänkte precis skriva ett liknande inlägg. Jag har ett minne som är köpt på Oneshop vilket nu behöver retuneras men mailen studsar bara tillbaka... Troligtvis är det ganska kört.

Ingen som har retunerat något till Oneshop på senaste tiden?

/Erik

Permalänk
Medlem

jag får nog dra in till bromma, där dom finns, och "ta ett snack" med dom

hur länge har dom inte svarat på din mail, Erik?

Visa signatur

heh..

Permalänk
Inaktiv

bajs jag köpte hela min dator därifrån för ett halvår sen.. Tur att inget har gått sönder för mig iaf

Permalänk

Kontakta Hatteland som ju fortfarande finns och som stog bakom OneShop.
Enligt konsumentköplagen så har man rätt att kräva nästa bakåt i kedjan av leverantörer/distributörer/tillverkare.

Visa signatur

pictorhayes

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av deru

hur länge har dom inte svarat på din mail, Erik?

Första skickade jag för ca 1,5 vecka sedan.

Permalänk
Medlem

Vilka är hatteland, pictorhayes?
Ägs inte oneshop utan Hattelco? men dom vart väll sålda... äh, ja vet inte.

15:00
Kollade in hattelands sida. www.hatteland.com
Försökte också ringa dom, men jag vet itne hur man ringer utomlands...¨

15:24
Jag började med att ringa Hatteland i norge.
Dom skickade mig till Hattelco, norge, som i sintur skickade mig till Hattelco i Sverige.
Så nu har jag pratat med någon garanti snubbe och han hade hört från norge att hattelco sverige bara får kreditera (ge ut pengar istället för nytt kort) garantifall som är ifrån Oneshop, som nu inte finns längre.

Så det betyder att jag får skicka in det till hattelco och få pengar tillbaka, I DAGENS VÄRDE!!! asljdhaoskuhd agag ag ag AG AG!
Ska jag värkligen bara få ut dagsvärdet?!
Och sen vill jag ha ett nytt grafikkort, inte nå jävla pengar!

suck. nu har inte jag läst lagarna vad som gäller garanti, men nu undrar jag om det värkligen är rätt av dom att kreditera gamla garanti fall.

hvad?

Visa signatur

heh..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av deru
Vilka är hatteland, pictorhayes?
Ägs inte oneshop utan Hattelco? men dom vart väll sålda... äh, ja vet inte.

15:00
Kollade in hattelands sida. www.hatteland.com
Försökte också ringa dom, men jag vet itne hur man ringer utomlands...¨

15:24
Jag började med att ringa Hatteland i norge.
Dom skickade mig till Hattelco, norge, som i sintur skickade mig till Hattelco i Sverige.
Så nu har jag pratat med någon garanti snubbe och han hade hört från norge att hattelco sverige bara får kreditera (ge ut pengar istället för nytt kort) garantifall som är ifrån Oneshop, som nu inte finns längre.

Så det betyder att jag får skicka in det till hattelco och få pengar tillbaka, I DAGENS VÄRDE!!! asljdhaoskuhd agag ag ag AG AG!
Ska jag värkligen bara få ut dagsvärdet?!
Och sen vill jag ha ett nytt grafikkort, inte nå jävla pengar!

suck. nu har inte jag läst lagarna vad som gäller garanti, men nu undrar jag om det värkligen är rätt av dom att kreditera gamla garanti fall.

hvad?

Jag var i nästan samma situation som dig men jag hade redan skickat mitt moderkort som inte funkade som det skulle till dem, sen 2 dagar senare så köptes de upp. Jag fick iaf det exakta belopp jag köpte kortet för + vad frakten kostade. De måste ju de pengar tillbaka som står på din faktura tycker man. Ring till konsumentverket kanske=

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Klart du får tillbaka vad kortet är värt idag. Det är inte årgångswhiskey du köpt direkt.

Visa signatur

// http://www.bornofsin.se
We use them in a terminal sometimes called a console. You may think of them as DOS-boxes with attitude.

Permalänk
Medlem

De gånger jag fått något krediterat har beloppet jag betalade för varan varit det som fått tillbaka.

Permalänk
Medlem

Fick nyss tag på en konsumentvägledare.
Hon sa nånting om att om ansvaret har gått över till en annan ägare så har den som har ansvaret nu inte samma skyldighet att ha samma garanti villkår.
Men det betyder ju att dom fortfarande måste följa sveriges lagar!

Det här står på konsumentverkets hemsida:

Citat:

Det vanligaste är att garantin gäller för en viss tid, till exempel ett år. Garantin kan också vara utformad så att en viss egenskap hos varan garanteras. Om varan under garantitiden försämras på ett sätt som omfattas av garantin, betraktas den som felaktig. Du har då enligt konsumentköplagen rätt att kräva till exempel

* att varan repareras
* att du får en annan vara i stället
* prisavdrag på varan
* att köpet går tillbaka.

* att köpet går tillbaka. det betyder väll att jag ska få ALLA pengar tillbaka?

Jag har också pratat med någon jurist, han skulle kolla upp hur det var i lagboken tills på fredag.
Nu är det bara 14 dagar kvar tills garantin går ut, och jag har fortfarande inte pratat med Hattelco pga juristen.

Visa signatur

heh..

Permalänk
Hedersmedlem

Ni får inte tillbaka summan ni köpte kortet för.

Vaför kan ni läsa på http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/forstasida_lista2.asp...

"Betala ersättning
Om du har haft en betydande nytta av varan kan du i vissa fall få betala en rimlig ersättning för att du har använt den."

Har själv råkat ut för något liknade och det är ganska saftiga värdeminskningar på begagnade datordelar.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Nja vill nog påstå att det är så att man ska ha tillbaks hela summan om det är ett garantiärende och säljaren har utställt en garanti på som vanligt är 1 år.

Däremot kan jag tänka mig att det efter den tiden kan bli tal om en nedskrivning av hur mycket man får tillbaks i pengar om säljaren väljer att inte reparera den felaktiga varan.

Btw ilstallione var hittar du den texten ""Betala ersättning
Om du har haft en betydande nytta av varan kan du i vissa fall få betala en rimlig ersättning för att du har använt den."? då jag inte hittar den på KO:s sida gällandes Konsumentköplagen.

Permalänk
Medlem

Låter som om olirc vet vad han pratar om.
Men det värkade som om dom på hattelco inte var inne på avdrags svängen.
Dom hade hört från norska hattelco att dom skulle betala ut dagsvärdet.
Mer har jag inte hört, men vi får se imorgon när jag pratat med den där juristen.

ps. Är det någon som har lagboken så man kan slå upp konsumenträtts lagarna?

Visa signatur

heh..

Permalänk