Permalänk
Medlem

Gammal Dator

Tjena.
nu är det så att jag inte har nån dator så jag funderar på att bygga ihop en riktigt slö och dålig av gammalt skräp
kanske inte riktigt sant, jag har tillgång till en celeron 500, 384 ram med ett geforce2 mx 32mb pci.

den 'nya' skulle bli p3 450 med ett geforce2 Ti 32mb agp, hur mycket minne det skulle bli är min första fråga, moderkortet är ett http://www.msi.com.tw/program/products/mainboard/mbd/pro_mbd_...
jag förstår inte riktigt det som står om minnet där

• Supports six memory banks using three 168-pin unbuffered DIMM.
• Supports a maximum memory size of 384MB (8M x 8) or 768MB (16M x 4) registered DIMM
only.
• Supports ECC(1-bit Error Code Correct) function.
• Supports 3.3v SDRAM DIMM.

Kan nån förklara det? kan jag trycka dit mina gammla minnen, 2st 256mb pc133 och ett 128mb pc133 för att få totalt 640mb?

Hur som helst så borde väl en p3 450 vara bättre än en celeron 500, eller e jag helt ute ooch cyklar?

Sen, hårddisk, det står inget på sidan om hur stor hårddisk man kan ha till moderkortet. Sånt kanske inte är begränsat, eller? skulle man kunna sätta dit en ny, modern, hårddisk?

Jag kanske kommer på fler frågor, men jag har precis vaknat och kan inten komma på fler just nu, skulle vara trevligt om nån kunde hjälpa mig.

Tack .

Permalänk

Re: Gammal Dator

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gbg153
Tjena.
nu är det så att jag inte har nån dator så jag funderar på att bygga ihop en riktigt slö och dålig av gammalt skräp
kanske inte riktigt sant, jag har tillgång till en celeron 500, 384 ram med ett geforce2 mx 32mb pci.

den 'nya' skulle bli p3 450 med ett geforce2 Ti 32mb agp, hur mycket minne det skulle bli är min första fråga, moderkortet är ett http://www.msi.com.tw/program/products/mainboard/mbd/pro_mbd_...
jag förstår inte riktigt det som står om minnet där

• Supports six memory banks using three 168-pin unbuffered DIMM.
• Supports a maximum memory size of 384MB (8M x 8) or 768MB (16M x 4) registered DIMM
only.
• Supports ECC(1-bit Error Code Correct) function.
• Supports 3.3v SDRAM DIMM.

Kan nån förklara det? kan jag trycka dit mina gammla minnen, 2st 256mb pc133 och ett 128mb pc133 för att få totalt 640mb?

Hur som helst så borde väl en p3 450 vara bättre än en celeron 500, eller e jag helt ute ooch cyklar?

Sen, hårddisk, det står inget på sidan om hur stor hårddisk man kan ha till moderkortet. Sånt kanske inte är begränsat, eller? skulle man kunna sätta dit en ny, modern, hårddisk?

Jag kanske kommer på fler frågor, men jag har precis vaknat och kan inten komma på fler just nu, skulle vara trevligt om nån kunde hjälpa mig.

Tack .

P3 450 är bättre än celeron 500
Den ska klara av 120gb hd:skar utan problem högre än det vet jag dock inte.
768MB (16M x 4) = 3 x 256mb minnen. Så du ska kunna ha 640mb i den som du planerade.

EDIT: Kollade på MSI´s hemsida lite mer nu och ser att det finns en bios uppdatering du måste köra för att den ska klara av diskar över 65gb -> "-Support IDE HDD size over 65GB." Länk-> http://www.msi.com.tw/program/support/bios/bos/spt_bos_detail...

Där finns det även lite andra uppdateringar du kanske är intresserad av.

Permalänk
Medlem

jag tycker det verkar alldeles för komplicerat att uppdatera bios, eller, jag har ingen aning om hur man gör. jag kommer förmodligen att skaffa en 30gb hd så det borde ju funka ändå.
använder den 'nya' datorn nu, fast jag har inte satt i minnen och min gammla cd brännare än, får se om jag kan få det att funka.