Permalänk

Omstarter, Bluescreens...Hjälp tack!

Under den senaste tiden har jag haft fruktansvärt många konstiga omstarter och hängningar. Det händer oftast när jag är inne i något spel men även ibland bara jag klickar på startmenyn. När det hänger sig blir det en jävla massa konstiga färger på skärmen sen går det inte göra mycket mer än att starta om datorn.

Tempen på CPUn ligger på 38 grader så där borde det inte vara några problem. Även grafikkortets temp är bra, ligger runt 50 grader.
Har testat 2 olika nätagg - ett 400W generic samt en 300W PSU av okänt märke. Testade även ta bort ett av de 2 ram minnen jag har men då fick jag ännu mer problem - gick knappt göra något, felmedelanden började poppa upp lite här och där tills det blev bluescreen. Tog bort minnet och satte dit det andra men ingen skillnad.

Mitt system:
AMD64 3200+
MSI K8N Neo Platinum
Gainward Geforce 6800GT
2x 512MB PC3200 Corsair

Allt är oklockat - Senaste drivrutinerna - Senaste BIOS - Rensat CMOS -Formaterat och installerat om Windows XP ett flertal gånger.

Vad kan vara fel?

Ett annat lite smått irriterande problem jag har är att mus/tangentbord endast fungerar VARANNAN gång jag startar datorn. Har testat både med PS/2 och USB.

Visa signatur

AMD64 4000+ | 2048MB Corsair Value Select | Geforce 7800GTX 256MB | Asus A8N-SLI Premium

Permalänk
Medlem

Hur mycket ström får minnena? Kan vara att de får för lite ström.

Permalänk

Vart kollar man det? Såvitt jag vet är allt på standardinställningar

Visa signatur

AMD64 4000+ | 2048MB Corsair Value Select | Geforce 7800GTX 256MB | Asus A8N-SLI Premium

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DarkSavage
Vart kollar man det? Såvitt jag vet är allt på standardinställningar

I BIOS:en.

Annars kan du alltid testa dina minnen med memtest86:
http://www.memtest86.com/

Ha på testet i någon timme och får du inte upp några errors så är det inget fel på minnena iaf.

Får du upp errors så kan de få för lite ström eller att de inte passar till ditt moderkort.

Permalänk

Ska kolla BIOS och testa memtest, återkommer med resultat snart.

Update: Ok, körde memtest i 35 minuter och fick NOLL errors, så minnet verkar fungera bra...

Några andra förslag?

Visa signatur

AMD64 4000+ | 2048MB Corsair Value Select | Geforce 7800GTX 256MB | Asus A8N-SLI Premium