Permalänk
Medlem

Inspelningsbar DVD.

Min bror har lite köptankar på en inspelningsbar DVD.. En stationär spelare alltså. Han har tänkt att köpa en med hårddisk på.. Nåväl, till frågan.. Vilket format är det som är "bäst" nu? Är det +R eller -R? Vilket är det dominanta på denna marknad just nu?
Det finns ju knappt några spelare om ens några som spelar in i både -r och +r? Jag har fått för mig att +R är bäst.. Jag använder mestadels +R när jag bränner på datorn .. Men vad säger ni? Vad ska han satsa på ?

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Jag satar alltid på DVD -R efterssom dom är mer kompatibla med många DVD-spelare än vad DVD +R är. Använder man DVD +R och bränner något till en kompis så finns risken att han/hon inte kan se det du bränt på deras DVD-spelare. Med DVD -R lyckas det nästan alltid.

/Roger

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roggo
Jag satar alltid på DVD -R efterssom dom är mer kompatibla med många DVD-spelare än vad DVD +R är. Använder man DVD +R och bränner något till en kompis så finns risken att han/hon inte kan se det du bränt på deras DVD-spelare. Med DVD -R lyckas det nästan alltid.

/Roger

Öhh jag har hört precis tvärtom.. Att DVD+R är det som är mest kompatibelt och det är det som jag har upplevt själv också. .Min bror har en ganska värdelös DVD och den tar typ bara DVD+R och inte -R.. Vet flera som har problem med DVD-R men inte med DVD+R.
Och personligen tycker jag det verkar finnas mer "skit dyen" när det gäller DVD-R än med DVD+R..

Visa signatur

WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux

Permalänk
Medlem

Har en DVD som inte tar DVD+R utan bara DVD-R, det är en Dragon DVD100.

Sonys spelare brukar ta både minus & plus skivor.

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem

Men vad tror ni om formaten i sig? Kommer båda "överleva" eller kommer något att ta över sen, precis som i VHS-dagarna?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ingen av + eller - formaten kommer att "segra" utan de kommer troligen att finnas tills en ny "standard" kommer. Det formatet som skall vara mest kompatibelt, vad jag vet, är +R men det finns undantag. Detta med fomat är inget problem idag eftersom typ alla DVD-spelare (läs riktiga DVD-spelare och inte dessa skitspelare som slängs ut på marknaden) klarar bägge standarderna utan problem, vissa kan dock ha problem med vissa DVD RW skivor.

Visa signatur

Fractal Design Node 304, Asus Z170I Pro Gaming, Intel Core i5 6600K, Be-Quiet Pure Rock, Kingston HyperX Savage DDR4 300MHz, Gigabyte GeForce GTX1060 WF OC 3GB, 3st SSD + 1st 2TB WD Green, Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem

igen av de formaten kommer överleva, utan det kommer bättre standarder som ex. blueray eller varför inte hd-dvd.

Men sen att -R är bättre en +R är en smak sak, men då när +/-R kom så var det mindre felfrekvens på +R än på -R
+att +R har som standard att skriva booktype DVD-ROM som standard på sin skivor och det gör inte -R vad jag vet. Det där med booktype DVD-ROM gör att standalone dvd spelare kan läsa skivorna lättare om jag minns helt rätt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=fredrik=-
Öhh jag har hört precis tvärtom.. Att DVD+R är det som är mest kompatibelt och det är det som jag har upplevt själv också. .Min bror har en ganska värdelös DVD och den tar typ bara DVD+R och inte -R.. Vet flera som har problem med DVD-R men inte med DVD+R.
Och personligen tycker jag det verkar finnas mer "skit dyen" när det gäller DVD-R än med DVD+R..

Här finns en tråd ang DVD -R och DVD +R där dom flesta håller på DVD -R skriven av personer som bränner DVD dagligen: http://forum.matrox.com/cgi-bin/rtx100/ultimatebb.cgi?ubb=get...

Tänk också på att billiga skivor överlag ger sämre resultat, vilket du redan vet men jag skriver det ändå för att vara "tjatig".

/Roger