Problem med DVD-brännare NEC 3500

Permalänk
Medlem

Problem med DVD-brännare NEC 3500

Har precis sumpat min sjunde (!) dvd-skiva efter att precis ha köpt en ny dvd-brännare (NEC 3500A).

Att bränna/läsa CD och läsa DVD går fint, så brännaren verkar vara korrekt installerad.

Jag kör med Nero 6.3.1.6 som hittar brännaren utan problem. Problemet består istället i att när jag har satt igång att bränna så slutar den bränna (lampan på brännaren slockarnar, progress ökar inte, etc). Detta har inträffat med progress på allt mellan 2% och 59 %. Det hela yttrar sig som så att "Used read buffer" i Nero plötsligt börjar sjunka snabbt och sedan så låser det sig.

Jag har provat med ett par olika sorters skivor. Min burk har Nforce2 moderkort med drivisar 5.10 installerat.

MYCKET tacksam för hjälp (tips, förslag på lösning, osv) med detta eftersom jag börjar bli smått desperat och gärna slipper slösa bort fler skivor...

Tack på förhand!

Permalänk

1. Uppdatera drivrutinerna till brännaren, finns på nec:s hemsida
2. Uppdatera Nero till nyare version
3. Testa bränna andra skivor, det kanske inte funkar med just den sorten

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen!

Det ordnade sig till sist genom att jag laddade ner senaste firmwaren (2.18) från Necs sida. Några nya drivrutiner fanns inte.

Efter att jag flashat med den nya firmwaren så fungerade Princo DVD-R som inte fungerade tidigare!

Permalänk

Kul att det löste sig. Jo, jag menade firmware när jag skrev drivrutin.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk

Lite OT, men kan tipsa om lita andra roliga firmwares som fixar bitsetting (har för mig), borttaget ripspeed och så... trevligt trevligt.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

Behöver få tag på senaste nero. Det gamla hittar inte min brännare.... Nån?

Visa signatur

The more, the merrier! - bränd Athlon 1200..

Permalänk
Medlem

På nec sida finns ju 2.18 att ladda ner men det står att man bara kan installera från tidigare 2.16 som inte finns längre??? vart får jag tag på det?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xplizit
På nec sida finns ju 2.18 att ladda ner men det står att man bara kan installera från tidigare 2.16 som inte finns längre??? vart får jag tag på det?

din brännare kommer antagligen med firmware 2.16 installerad, det gjorde min iaf

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem

Kommer inte vad jag hade från början, det funkande inte då heller så jag har nån annan drivare nu som inte hjälpte ett skit.
Sista försöket nu med 2.18 innan den åker på reparation.

Vart hittar man 2.16? Har mina google-skillz lämnat mig eller e den borttagen för all framtid?

Permalänk
Medlem

jag har precis köpte en nec 3500 men ja lyckas inte installera den, vilka sladdar måste man koppla in?

Permalänk
Medlem

Lol, ide-kabel, strömkabel, bygla den rätt....

Permalänk
Medlem

hur många ide-kabblar finns det plats för på moderkortet efter som att ja måste köpa en ny ide-sladd, eller kan ja bara dra ut ide-sladden från nån av dom andra cd-enheterma

Permalänk
Medlem

bernell: du kan ta nån från CDn etc.

Visa signatur

The more, the merrier! - bränd Athlon 1200..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bernrell
hur många ide-kabblar finns det plats för på moderkortet efter som att ja måste köpa en ny ide-sladd, eller kan ja bara dra ut ide-sladden från nån av dom andra cd-enheterma

Normalt 2 st ide portar på moderkortet (jag har då aldrig stött på fler) och dom klarar 4 enheter totalt t.ex 2 hårddiskar, 1 cd/dvd och 1 cd/dvd brännare...ska du ha i fler enheter måste du köpa ett extra IDE kontroller kort och sätta på moderkortet.
Det går bra att koppla ur en gammal cd eller brännare och sätta in den nya på på dom kablarna men kolla så att du byglar den rätt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jeepen
Behöver få tag på senaste nero. Det gamla hittar inte min brännare.... Nån?

www.nero.com

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

nu har ja tagit ut den gammla cd brännaren och satt ditt den nya, men nu heöt plötsligt så har båda cd-spelarna försvunnt :S

Permalänk
Medlem

Ha endast dvd-brännaren på kabeln så kanske det upptäcks ngt. För med 99% säkerhet är det felbyglat.

Permalänk
Medlem

Jag har ett problem med NEC 3500 att den verkar bränna för sakta. Då jag bränner vanliga cd-r skivor så bränner den i 32x, men enligt specifikationen ska den bränna cd-r i 48x.

Något som är som det ska vara, eller är det något jag kan ändra på, inställning eller nått.
Använder NERO.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av amitron
Jag har ett problem med NEC 3500 att den verkar bränna för sakta. Då jag bränner vanliga cd-r skivor så bränner den i 34x, men enligt specifikationen ska den bränna cd-r i 48x.

Något som är som det ska vara, eller är det något jag kan ändra på, inställning eller nått.
Använder NERO.

Provat med att dra ner senaste firmware som är 2.18?
Om inte gör det och flasha sedan brännarn i felsäkert läge för att undvika att XP hänger sig och du står där med en tegelsten helt plötsligt

Har nyligen köpt en sån brännare själv och också märkt att den "bara" bränner i 32X men har inte flashat min än till 2.18 (levererades med 2.16)

Permalänk
Medlem

Prövar att hänga på tråden.

Mamma och Pappa har fixat ny dator, med den så följde det en Nec DVD_RW ND - 3500 A (G)

Jag tyckte inte att dom hade nån användning för den så jag la beslag på den då jag saknade DVD brännare.

Så jag ryckte ut den ur deras och stoppade in den i min. Windows hittar och identifierar den, har testat att läsa skivor och det funkar bra. Men när jag ska starta Nero så hittar programet ingen brännare.

Jag e ingen hejare på att flasha saker hit och dit, men på Nec´s hemsida så stog det att det bara gick att flasha "bulk" och "retail" versionen, inte sådana som skickades med i "PC paket", stämmer detta och skulle det vara en lösning på mitt problem?

Det kanske är jättelätt för er att lösa?

Tacksam för svar

/Komf

Visa signatur

Hjälp en okunnig!

Permalänk
Medlem

Komf

Mycket troligt så är ditt brännarprogram för gammalt och iom det så finns inte brännaren med däri.

Du får helt enkelt fixa nyare version av Nero som jag själv fick göra så nu kör jag med 6.3.1.13 där min 3500 ag hittas (körde tidigare med 5.5.nånting och den hittade inte 3500 ag).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc

Provat med att dra ner senaste firmware som är 2.18?
Om inte gör det och flasha sedan brännarn i felsäkert läge för att undvika att XP hänger sig och du står där med en tegelsten helt plötsligt

Har nyligen köpt en sån brännare själv och också märkt att den "bara" bränner i 32X men har inte flashat min än till 2.18 (levererades med 2.16)

Jag har redan uppdaterat firmwaren, det var det första jag gjorde till 2.18

Hittade iallafall detta på Nec hemsida:
http://www.de.nec.de/faq_detail.php/id/573/frage/206/lang/

Dåligt egentligen att den är skänslig på att det måste vara vissa märkesskivor för att max ska funka. Min gamla cd-brännare hade inte sådana krav.

Permalänk
Medlem

Olirc

Tack för svaret, men det löste sig när jag kom på att jag hade satt brännaren som slave istället för master.

Iallafall, tack för snabbt svar

BTW, har di tips på billiga bra skivor som funkar med våran brännare?
Jag kör med Packard Bell nu, de fungerar klanderfritt med är aningens dyra, tips mottages tacksamt

/Komf

Visa signatur

Hjälp en okunnig!

Permalänk
Medlem

datawrite red (v2) 149:-/25pack på mycom.se
Har bränt 80 sådana nu utan problem

Edit Med firmware 2.16

Visa signatur

"Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta." - Svante Grundberg och Björn Wallde.

"If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be." - Caron Keating.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Provat med att dra ner senaste firmware som är 2.18?
Om inte gör det och flasha sedan brännarn i felsäkert läge för att undvika att XP hänger sig och du står där med en tegelsten helt plötsligt

Har nyligen köpt en sån brännare själv och också märkt att den "bara" bränner i 32X men har inte flashat min än till 2.18 (levererades med 2.16)

Min kör också 32X även om den hittar skivor som, klarar betydligt mer.

Permalänk
Medlem

Går kanske att få snabbare hastighet på cdr-skivor om man flashar den med herrie:s firmware men tänker inte prova det själv då jag redan har en 48X cd-rw brännare i datorn men om nån vet nåt om Herrie:s fw och om det då blir möjligt att bränna cd-r i 48x så tala gärna om det för oss

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Går kanske att få snabbare hastighet på cdr-skivor om man flashar den med herrie:s firmware men tänker inte prova det själv då jag redan har en 48X cd-rw brännare i datorn men om nån vet nåt om Herrie:s fw och om det då blir möjligt att bränna cd-r i 48x så tala gärna om det för oss

Håller med, tala gärna om för oss andra

Förresten vart finns Herries firmware att få tag på?

Permalänk
Medlem