Permalänk

Förbannade operatörsvansinne

Som ni säkerligen märkt av börjar fler och fler operatörer filtrera port 25 för såväl ingående som utgående trafik, för att blocka spam. Ett jävla idiotiskt sätt att hantera en situation som borde kunna lösas med andra metoder. Jag blir så fruktansvärt förbannat frustrerad. Har kört egen smtpd i flera år nu, och nu kommer jag inte kunna ha kvar adressen pga denna idiotiska PHB-policy. Om inte någon här kan rekommendera alternativa sätt att göra saken på. STMP på andra portar, tunnling, eller vad som helst, kan någon finna ett sätt att gå runt denna portfiltreringen så att jag kan få igång mailen för min domän igen är jag evigt tacksam.

Edit: Kör Tele2 LAN installerat hos SSSB i STHLM ifall det är någon hjälp.

W

Permalänk

no-ip.com har en tjänst för att viderabefodring av mail. Du skickar mailen till deras server på en annan port och därifrån skickas den vidare. Kostar nån hundring per år, beroende på trafikmängd.

Visa signatur

Two types of people laugh at the law: those that break it and those that make it.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RulerOfHeck
no-ip.com har en tjänst för att viderabefodring av mail. Du skickar mailen till deras server på en annan port och därifrån skickas den vidare. Kostar nån hundring per år, beroende på trafikmängd.

Definitivt ett bra sistahandsalternativ. Men då jag befinner mig på studentbudget är jag mer intresserad av gratislösningar. Har någon testat tunnling och vet om det funkar, och isf hur man gör?

W

Permalänk
Medlem

Tunneling fungerar.

Den metoden jag har testat fungerar men är nästan inte värt det.
Du får helt enkelt be en polare som inte har en port 25 spärr att sätta upp en VPN ansluttnig.
Sen får du även låta honom sköta ditt domännamn. Sedan portmappar han port 25 till dig via VPNet.

Eftersom du har LAN Internet access måste din polare ha bättre eller minst lika bra access till internet annars kommer din access bli lika dålig som din polares (du kommer att bli tvungen att surfa genom hans uppkoppling).

Som sagt det fungerar men enligt min mening är det inte lönt för det är fler nackdelar än fördelar med denna lösningen.

Det kan kanske finns bättre VPN lösningar än den jag har provat (Microsofts inbyggda).

Lycka till.

Permalänk

Det räcker ju att tunnla mail-trafiken. Eller confa mail-servern att skicka mail via nån kompis "proxy".

Visa signatur

Two types of people laugh at the law: those that break it and those that make it.

Permalänk
Medlem

Det räcker att du sätter upp en enkel SSH-tunnel till någon som har port 25 öppen och sedan sätta MX i dnsen till hans dator istället.

Permalänk
Medlem

http://mydns.se/ har en gratistjänst som fixar biffen!

Permalänk
Medlem

Själv tycker jag det är en bra policy, den är till för att förhindra alla spamzombier som dyker upp. Dock tycker jag att man borde på nåt sätt kunna få komma runt det, t.ex. med en skriftlig intygan (som t.ex. Telia har/hade)

Själv kör jag en smartrelay till min ISP's SMTP, funkar utmärkt för mig.

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Medlem

Som sagt du får väl kolal upp om dom ha rnån smtp relay som du kan använda, jag tycker det är bra att dom blockerar port 25.

Alldeles för många som inte vet hur man säkrar upp system så det är ett måste idagen läge med all denna spam som kommer.

Mvh Dax

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

va ju inkommande port 25 det va frågan om... smtp relay hjälper inte mot det.

Permalänk
Medlem

Toxi

Port 25 är utgående.. port 110 är inkommande.. så en smtprelay lär garanterat råda bot på det.

Visa signatur

Hej vad heter du? - Helena
Helena? Det rimmar ju på Kristianstad

Permalänk
Medlem

Ställ in att din smtpd skickar vidare till din operatörs smtpserver. Inget jätteproblem...

Permalänk

Ahlin:

Nej, port 25 är inkommande (beroende på hur man ser det, en smtp-server binder till port 25). Smtp-servern tar emot anslutningar på port 25, och kontaktar andra smtp-servrar på port 25. Du blandar ihop det med pop3 som använder port 110.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av isecore
Själv tycker jag det är en bra policy, den är till för att förhindra alla spamzombier som dyker upp. Dock tycker jag att man borde på nåt sätt kunna få komma runt det, t.ex. med en skriftlig intygan (som t.ex. Telia har/hade)

Själv kör jag en smartrelay till min ISP's SMTP, funkar utmärkt för mig.

Berätta mer
Jag är i liknande situation som woldspawn, dock har telia haft port 25 spärrat så länge jag haft ADSL så jag har aldrig kunnat köra egen email på min domän.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Berätta mer
Jag är i liknande situation som woldspawn, dock har telia haft port 25 spärrat så länge jag haft ADSL så jag har aldrig kunnat köra egen email på min domän.

Du får konfa din mailserver att skicka över smtprelay1.telia.com. Utgående smtp är spärrat inom Telias nät. Detta medför en del nackdelar såsom begränsning i storleken på dina utgående mail och att den som vill spåra dig som avsändare får ett hopp extra.

Permalänk
Medlem

P.R: Det hjälper ju tyvärr väldigt lite om inkommande trafik på port 25 också är spärrad...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Berätta mer
Jag är i liknande situation som woldspawn, dock har telia haft port 25 spärrat så länge jag haft ADSL så jag har aldrig kunnat köra egen email på min domän.

Som sagt, konfa din SMTP-server att svara på en annan port och signa upp på http://mydns.se/ .

Permalänk
Medlem

Någon som vet något om mydns.se?
Det står ju inget om vilka det är eller så... skulle man våga överlåta sin DNS-hantering till dem tro? (Använder Zoneedit för tillfället)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ahlin
Toxi

Port 25 är utgående.. port 110 är inkommande.. så en smtprelay lär garanterat råda bot på det.

vad har pop3 med smtp att göra? om nån sätter upp en egen smtp för sin egen domän behöver man definitivt en smtp server som levererar inkommande mail, pop3 är endast till för att hämta mail till din mail client och har inget som helst med mail leveranser att göra.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BenB
Som sagt, konfa din SMTP-server att svara på en annan port och signa upp på http://mydns.se/ .

Men... kan jag få det att fungera så att saker som ska till min hamnar där om det är epost sen hoppas in till min mailserver?
Jag kör egen DNS för min domän.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nillon
P.R: Det hjälper ju tyvärr väldigt lite om inkommande trafik på port 25 också är spärrad...

Ja då!... är det väldigt mycket kört för dig. Se övriga inlägg för ev. bypass om detta problem. Telia släpper in på 25 men inte ut...

Permalänk
Medlem

Shoppa tunnel från http://www.prq.se kanske.

Permalänk
Inaktiv

tjena grabbar ska bespara er lite besvär...

nu kan jag inget om just detta men vet att jag läste hos telia att port 25 var spärrad, det man då ska göra är att ändra till:

mail1.telia.com

iaf så hade dom en egen workaround på detta, just nu funkar det inte att söka på telias sida då dom uppgraderar eller nåt..men sök där senare så fungerar det nog.

edit:
så nu hittade jag infon:
http://www.telia.se/privat/frame.do?mainFrame=%2Fartikel%2FVi...

edit2: länken fungerar inte som den ska..konstigt, så postar:

I Telias fortsatta kamp för att begränsa mängden skräppost, och för att förebygga att våra kunders utgående e-post svartlistas, kommer Telia att införa ett gränsvärde för utgående e-post via mail1.telia.com Gränsvärdet kommer att börja tillämpas fr o m förmiddagen den 28 juni.

Telia har under en tid testat åtgärden i labbmiljö för att kunna trimma in den optimalt, och fastnat för en gräns om 100 tillåtna brev på 10 minuter innan en tillfällig spärr mot fler brev automatiskt slår till. Möjligheten att skicka nya brev stängs därmed av i upp till 10 minuter.

Om spärren slår till får kundens dator ett felmeddelande från Telias utrustning som lyder "450 : Recipient address rejected:"

Som jämförelse kan nämnas att en privatkund normalt skickar upp till 5 brev per dygn, och att ett litet företag med normal korrespondens kanske skickar upp till 500 brev per dygn. En skräppostare kan få en kapad dator att slå i taket på 10-30 sekunder!

Är du Privatkund och märker att du plötsligt får felmeddelande när du ska skicka din e-post, kan det vara idé att få din dator genomsökt efter s k trojaner och virus. Dessa kan nämligen användas för att, utan din vetskap, utnyttja din dator för skräputskick! Har du inte redan virusskydd och brandvägg bör du så snart som möjligt komplettera din dator med dessa!

Om du är Företagskund, och har behov av att skicka e-post till många mottagare på kort tid, kan du antingen välja att göra utskicken i något långsammare takt eller konfigurera om så att du använder serveradressen smtprelay1.telia.com för dina utskick.

Vi hoppas med denna åtgärd komma åt en mycket stor del av de skräputskick som görs genom kapade datorer hos våra kunder.

Med vänlig hälsning,

Telia

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aresz
tjena grabbar ska bespara er lite besvär...

nu kan jag inget om just detta men vet att jag läste hos telia att port 25 var spärrad, det man då ska göra är att ändra till:

mail1.telia.com

iaf så hade dom en egen workaround på detta, just nu funkar det inte att söka på telias sida då dom uppgraderar eller nåt..men sök där senare så fungerar det nog.

edit:
så nu hittade jag infon:
http://www.telia.se/privat/frame.do?mainFrame=%2Fartikel%2FVi...

fortfarande är problemet INTE utgående port 25 utan inkommande, dvs om du sköter dina egna mail själv och skiter i isp:s halv sunkiga mail tjänst. tex om du har egen domain som du använder för personlig mail.

Om man då pekar ut sin egna burk som MX så måste man kunna ta emot inkommande trafik på port 25 eftersom smtp servrar måste lyssna på denna port. Det finns ingen möjlighet i dns recorden att speca vilken port man lyssnar på utan det förutsätts att din smtp server nås på port 25.

För utgående email kan man med lätthet sätta upp relay mot isp:ns smtp för att kringå denna spärr, men om dom spärrar port 25 åt båda håll så måste man ha en redirect för inkommande trafik tex.

Permalänk
Medlem

Vilken leverantör spärrar inkommande trafik på port 25?

Nu är ju ursprungsinlägget snart året gammalt så jag vet inte om det fortfarnade är aktuellt, men om man nu har en sån värdelös leverantör finns t.ex. detta alternativ vilket tyvärr kostar pengar: http://www.dyndns.org/services/mailhop/relay.html

Anser att detta är en sån patetisk lösning som lata tekniker på ISP:erna har kommit fram till för att de sen ska kunna säga att de tar krafttag mot SPAM...

Så länge man inte kan få ansöka om att slippa denna portspärr ska den inte aktiveras, detta är atrt likna med de som har SPAM-filter utan möjlighet att välja bort det (allt fler mail-hotell) som rensar bort viktiga mail för användarna utan att de får minsta notis om det.

Angående utgående SMTP så tvingas man ju oftast att relaya via sin WSP (de är inte ISP om de spärrar trafik), nackdelen är att man tappar kontrollen över levernasrapporter, kan inte köra krypterad trafik till andra mailservrar, mailen ligger (i klartext) på deras servers diskar...

Visa signatur

mb = millibit!

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte.
Jag har egen mailserver och hade nyligen telia.
Det funkade utmärkt och jag relayade helt enkelt mail via smtprelay1.telia.com från mailservern. Inkommande mail togs emot precis som de skulle. Nu har jag bbb och relayar via smtp.bredband.net.

Inga problem alls att skicka och ta emot mail nu heller.
Helt egen server och egna domäner. Funkar prima.

Edit: Skojigt med en tråd som snart är 1 år gammal. hm.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Men... kan jag få det att fungera så att saker som ska till min hamnar där om det är epost sen hoppas in till min mailserver?
Jag kör egen DNS för min domän.

Jag la till en funktion för egen domän nu också.

1. Skaffa ett konto på mydns.se, ex aqualize.mydns.se
2. Lägg in din egen domän hos mydns, samt ange port för din SMTP-server.
3. Lägg MX för din domän till mail.mydns.se.
4. Testa