Permalänk
Medlem

Projekt Tystnad

Tänkte försöka tysta ned datorn... helst ska rummet bli tystare när datorn är på

I steg 1 tänkte jag tysta ned alla fläktar:

Zalman Reserator till processorn (Palomino 1700+) borde ge bättre kyla än nuvarande lösning, flytta värmen ur datorn och vara i stort sett ohörbar.

Northbrigefläkten (KT400 på Abit KD7) tänkte jag bli kvitt med passiv Zalman heatsink.

Grafikkortet är redan passivt kylt... ett mesigt MX440 så det får vara.

Sen kommer vi till det svåra... chassi och nätagg! Nätagget måste bort, och antagligen det gamla Enligh-chassit med.
Chassit måste vara riktigt tyst och ge bra ventilation, helst ska det räcka med nätaggfläkten och en lågvarvfläkt i chassit för nuvarande system.
Funderat på Seasonic Tornado nätagg med 120mm fläkt och Lian-li PC6070, men är inte säker på ljudnivån/ventilation i PC6070... och så kostar det.
Antec Sonata chassi är också ett alternativ jag funderat på.

Några synpunkter, tips eller andra förslag?

Lyckas nu detta behöver hårddisken dämpas med det får vänta ett tag.

Visa signatur

See you @ chessworld.net?

Permalänk
Medlem

Ett tips är att du skaffar sonatan då den har 120mm fläktplatser istället för 80mm fläktplatser som PC6070 har, Sonatan har ju även gummiupphängda 3½ platser.
Annars tycker jag det ser fint ut

Visa signatur

Dator 1: Venice 3200+ | Asus A8N-e | X800XL | 1GB Pc3200 | Samsung 250GB Sata | Western Digital 250GB Sata | Seagate 200GB Sata | 400W FSP | SB X-Fi Xtrememusic | LG 40x12x12 | Antec SLK3000B
Dator 2: Intel P3 1GHz | Asus TUSC-2c | GF4 Ti4200 | 512MB PC133 | Samsung 80GB | SB Audigy | Coolermaster Cavalier 4

Permalänk
Medlem

kolla in den här:
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=301973&cks=PRL
dyr men jag vill ha en i alla fall...

Permalänk
Hjälpsam

Om du flyttar ut värmen med reserator så är luftflödet i 6070 chassit mindre noga. Det sitter 2st lågvarv 80mm ADDA framför hårddiskarna och en lågvarv 80mm ADDA i aktern, och detta är mer än nog för att hålla temp på ett par hdds (rekomenderar inte fler än 4hdds i det chassit) och moderkort mm.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Avstängd

phantoms fläktlösa nätagg är väl smidigare

Visa signatur

Kinkiga moderatorer och tråkiga forumsdelar, snart lämnar jag swec.

Permalänk
Avstängd

phantoms fläktlösa nätagg är väl smidigare

Visa signatur

Kinkiga moderatorer och tråkiga forumsdelar, snart lämnar jag swec.

Permalänk
Avstängd

phantoms fläktlösa nätagg är väl smidigare

Visa signatur

Kinkiga moderatorer och tråkiga forumsdelar, snart lämnar jag swec.

Permalänk
Avstängd

phantoms fläktlösa nätagg är väl smidigare
än det du länkade till snorken. de ser lite
klumpigt ut me dom där flänsarna !

Visa signatur

Kinkiga moderatorer och tråkiga forumsdelar, snart lämnar jag swec.

Permalänk
Medlem

sonatan med AcoustiPack och 2st 120mm papst fläktar måste vara det systaste...

Länk till sonatan
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=ANTSONATABLA...

Länk till Papst fläktarna..

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=PA4412F2FL

Lycka till...

Visa signatur

|AMD Athlon XP2800+ (Barton) @ 2.4GHz|Ram: 2x TwinMos 256mb|Hd: Western Digital Caviar 160GB|Gfx: Asus Radeon 9600XT 256MB DDR | Moderkort: Abit KD7A

Permalänk
Medlem

Joo, phantoms ser ju helt klart också bra ut, men Thermaltake's flyttar ju ut en del värmen ur lådan och det är ju bra. Att ha en massa fläktar i lådan tycker jag låter onödigt, med tanke på att Reseratorn flyttar ur värmen ur lådan från CPU'n. Och mx440 lär ju inte heller ge nån större värme. Själv har jag inga chassifläktar och jag kör med en XP2400 och ett Radeon 9600Pro och tre hårddiskar. Som dämpning har jag bitumenmattor och skumgummi. Ok det är väl lite varmt i lådan men räcker ju lätt med en chassifläkt som max.

Permalänk

Tänk på att det finns andra kretsar på moderkortet som blir skållheta. Har du känt på de små svarta mosfet:arna som brukar sitta i närheten av processorsockeln? Och PLL-kretsen som också sitter i närheten? Har man ingen processorfläkt, så får dessa knappast någon kylning alls, och datorn kan bli ostabil, eller iaf inte så klockbar som man skulle önska. Brorsan var tvungen att limma på små kylflänsar på allt möjligt på moderkortet.

Visa signatur

"I've got a plan so cunning, you could put a tail on it and call it a weasel!" - Edmund Blackadder
"Det man inte har, och inte får, det TAR man!" - Vargen
The Mad Modders - bygger och moddar :: Sysinfo - info om mina datorer :: Res till Poros

Permalänk
Medlem

Jag tycker Sonata + Adda = den ultimata lösningen!

Och ett AcoustiPack kanske.

Har ett Sonata själv inte missnöjd precis med det kan jag säga!

Permalänk
Medlem

Tack alla, för förslagen.
Hittat ett annat chassi, AcoustiCase C6607B, vad tror ni om det?

Visa signatur

See you @ chessworld.net?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zightx
Jag tycker Sonata + Adda = den ultimata lösningen!

Och ett AcoustiPack kanske.

Har ett Sonata själv inte missnöjd precis med det kan jag säga!

Adda fläktar på 26db?! Grrr. grävmaskin i min smak. 5v isf?

AcoustiCase C6607B tycker jag ser lite plastigt ut personligen, skulle heldre kört på ett sonata isf, gärna med AcoustiPack.

Permalänk
Hjälpsam

ADDA kommer som 19dba och även 17dba (dock 17dba bara som OEM, har inte sett dem i butik, bara förmonterat i chassin) och 14dba.

Exempel
http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=1463&session=e2f7c6...

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

köp ett Zalman TNN500AF. Det lär ju vara helt ljudlöst.. men priset:D:D:D:)

Permalänk
Medlem

Fläktar..

Jädra tjöt om decibelen.. Om man har en väldigt väldigt tyst dator å sätter dit en 14dB ADDA fläkt så kommer den ändå höras eftersom resten e så satans.. själv har jag detta problem då resten av lådan är knäpptyst.. förutom dom 12dB på cpu fläkten men eftersom låddan e isolerad hörs inte d ändå...

Visa signatur

Miklen

Permalänk
Medlem

dB ja... är väl en hel vetenskap. Ljudet av en-två tysta 120mm på 5Volt, lagom isolerade, kan jag nog leva med. Sägs att ett tyst rum ändå ligger på ~15dB bakgrundsbrus.

Och Sonatan... är inte nöjd med ventilationen i fronten... kommer inte alltid ha detta system... vore kul att behålla lådan när jag uppgaderar, speciell om jag ansträngt mig för att tysta den.
Och den vinklade hållaren för 3.5" enheter verkar visserligen genial, men ännu har jag inte S-ATA... få en flatkabel att räcka runt till min DVD verkar tricksigt, även om den är rund.
Gillar inte heller att nätagget är specialanpassat till lådan... vill hellre välja själv även om antec gör bra grejer... så jag kan flytta nätagget till ny låda utan eftertanke vid behov.
Vill gärna ha ett ~80% effektivt med 120mm fläkt i botten som drar upp & ut värme från moderkort, grafik och minne. Ett fläktlöst känns för övrigt som det dumpar värme i lådan om den inte är öppen runt nätagget.

Hmm kanske ett 3R Landrover serverchassi med AcoustiPack skulle vara stort och fint... någon som sett en review på engelska... min tyska är väldigt knackig?

Zalman TNN500AF är nästan perfekt... och pengar växer ju på träd... bara det att förädlingsprocessen från träd till sedel övergår min förmåga

Visa signatur

See you @ chessworld.net?

Permalänk
Medlem

Dum fråga men kan man inte he ett annat agg i det Sonata?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kma
dB ja... är väl en hel vetenskap. Ljudet av en-två tysta 120mm på 5Volt, lagom isolerade, kan jag nog leva med. Sägs att ett tyst rum ändå ligger på ~15dB bakgrundsbrus.

Och Sonatan... är inte nöjd med ventilationen i fronten... kommer inte alltid ha detta system... vore kul att behålla lådan när jag uppgaderar, speciell om jag ansträngt mig för att tysta den.
Och den vinklade hållaren för 3.5" enheter verkar visserligen genial, men ännu har jag inte S-ATA... få en flatkabel att räcka runt till min DVD verkar tricksigt, även om den är rund.
Gillar inte heller att nätagget är specialanpassat till lådan... vill hellre välja själv även om antec gör bra grejer... så jag kan flytta nätagget till ny låda utan eftertanke vid behov.
Vill gärna ha ett ~80% effektivt med 120mm fläkt i botten som drar upp & ut värme från moderkort, grafik och minne. Ett fläktlöst känns för övrigt som det dumpar värme i lådan om den inte är öppen runt nätagget.

Hmm kanske ett 3R Landrover serverchassi med AcoustiPack skulle vara stort och fint... någon som sett en review på engelska... min tyska är väldigt knackig?

Zalman TNN500AF är nästan perfekt... och pengar växer ju på träd... bara det att förädlingsprocessen från träd till sedel övergår min förmåga

Visa signatur

MSI 648 MAX P4 2.4@
ASUS Radeon 9600XT

Permalänk
Medlem

Jo, visst kan man slänga ut agget som sitter i... funderar på det också.
Vore bra om man kunde få Sonatan billigare utan nätagg.

Visa signatur

See you @ chessworld.net?

Permalänk
Medlem

bara det att ja läste ur det kma skrev:
Gillar inte heller att nätagget är specialanpassat till lådan.
men ja kanske fatta honom fel?

Visa signatur

MSI 648 MAX P4 2.4@
ASUS Radeon 9600XT

Permalänk
Medlem

Sonatas agg är verkligen inte tyst under last tyvärr Vet av egen erfarenhet.... Det är dock inte specialanpassat till lådan. Det är däremot INTE ett agg du kan köpa löst i Antecs vanliga sortiment utan det är en specialare för Sonatan. Eller var det för ett år sen iaf. Hängde alla med på mitt svammel?

Och som jag tjatat om i andra trådar så sitter hårdiskracket 90 grader fel i Sonatan för att få riktigt tyst flöde in i lådan förbi diskarna.

I en sån här montering (Antec lådda detta med!) så blir det inte mycket turbulens och luftbrus kan jag lova däremot! Men kalla o glada diskar trots låg fläkt-rpm Kör f.ö. med ett Antec Phantom i denna burk dessutom.

/Magnus Thomé
-------------------------------------------------------
http://rejsa.nu - Sveriges största banåkasite!
http://tystpc.nu - nytt projekt...

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte du ska ta en sonata om du vill ha riktigt tyst, nätagget låter rätt friskt. Satsa på ett fläktlöst vilket du nu väljer..

Visa signatur

xp2500+@3200+, 2x256 mb kingston valuram, 80 + 160 gb hd, 710t samsung osv

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FilleMang
Adda fläktar på 26db?! Grrr. grävmaskin i min smak. 5v isf?

AcoustiCase C6607B tycker jag ser lite plastigt ut personligen, skulle heldre kört på ett sonata isf, gärna med AcoustiPack.

Läs gärna! Då jag skrev AcoustiPack

Syftade på dessa fläktar trodde de inte var så högljudda men...
http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=1536&session=e2f7c6...

Har en sån här själv låter nästan ingenting på 12v, och på 5.5v kan jag säga att den är ohörbar enligt mig
http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=1456&session=e2f7c6...

Permalänk

Jag har nu köpt en Acousticase c6670 eller va de nu heter. ska lägga upp bilder på det snart
är riktigt nöjd med det!

Permalänk
Medlem

detta vore ju optimalt, synd bara att det ligger lite över din butget. http://www.silentmaxx.de/stp1.php

har själv ett AcoustiCase AC C6607B o är nöjd, dock kanske ja borde köpt tystare nätagg. det ja har nu är tyst, men inte så tyst attja skulle tjäna på att byta till resirator på processorn, i alla fall inte SÅ mycket då nätagget fortfarande skulle höras rätt bra.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk

jag ska köpa ett billigt nätagg på 480watt, 14dB från komplett.se, röd är den, minns inte namnet. kostar runt 750spänn!
den får 8/10 i recension...