Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fluf
Nattugglor unite! För ett bättre forum och en bättre värld.

... Skolan blir dock lidande. Men när man är sjuk, så varför inte?

Permalänk
Hjälpsam

Liten fråga bara ang en del avatarer. de extremt fula kepsarna (ursäkte min ärlighet hehe)som tex du Icetec har på din avatar återkommer bland en del medlemmar... Nåt särskilt med dem, klan eller liknande eller bara en "swec grej"?

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fluf
Liten fråga bara ang en del avatarer. de extremt fula kepsarna (ursäkte min ärlighet hehe)som tex du Icetec har på din avatar återkommer bland en del medlemmar... Nåt särskilt med dem, klan eller liknande eller bara en "swec grej"?

Kan berätta hur ja tror att de började..

de var en tråd som hette nått i stil med bild på dina husdjur.. och sen var en som haden katt som hette Bamse. Som han sedan satt proppeller hatten på. och han började me ddet. sen började alla dnra sätta hatten på de mesta dom kunde hitta

Visa signatur

Hem: MSI K8N Neo2 Platinum 54G ][ A64 3200+ @ 9x290 1:1 ][ 2x512MB Corsair 3200XL Samsung TCCD ][ OCZ MODSTREAM 520w ][ Asus 6800GT 430/400 ][

Jobb: P4 3.0Ghz ][ 512mb

Permalänk
Medlem

Jag är rätt ofta på tek-tips.com, där kan man ge en stjärna till en person som man tycker är hjälpsam och kompetent.

Fluf, här får du en * av mig, imponerande....

Permalänk
Medlem

Fluf! Du råkar inte va en jäkel på att löda? Jag trodde jag var det eftersom jag lyckats att löda fast Xbox chip på en & annan xbox, men däremot har jag nu misslyckats med att få igång min 128x64 raders display under ett års tid. Vet inte ifall det beror på lödningarna eller inte. Men död e den iaf!

Hur som helst så har jag några lådor öl på lut, även en flaska whiskey som känner sig ensam

Iofs blir la lödningarna sämre desto djupare i öllådan man gräver.

Mvh dabean

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dabean
Fluf! Du råkar inte va en jäkel på att löda? Jag trodde jag var det eftersom jag lyckats att löda fast Xbox chip på en & annan xbox, men däremot har jag nu misslyckats med att få igång min 128x64 raders display under ett års tid. Vet inte ifall det beror på lödningarna eller inte. Men död e den iaf!

Hur som helst så har jag några lådor öl på lut, även en flaska whiskey som känner sig ensam

Iofs blir la lödningarna sämre desto djupare i öllådan man gräver.

Mvh dabean

Hahhaha! Kan kika på det nästa år, misstänker ett nice lödkolv i julklapp från päronen. Dessutom har jag häcken full tills julafton och sedan tar jag n vecka skidor. maila mig på [dualcpu (at) gmail (dot) com] (för att mailen inte skall fastna på emailbotsniffer-a'la-spamm) så kan vi höras om det senare.

Kul story ang Bamse, nerd-sveriges mest kända husdjur altså.

EDIT;
Bärs och whsikey är nice. Personligen är jag en mjuk singlemalt älakre, i stil med Glenfiddich (har en 18årig hemma just nu).

EDIT2;
Fick ett PM från en kille med liknande problem, vi kan ju ta en log för det här också.

Citat:

Tjena, läste igenom tråden där du hjälpte en kille laga sin processor. Starkt jobbat, du verkar kunna din sak.

Nu är det så att även jag råkat bryta av en pinne på min processor (AMD Athlon 64 2800+).

Tror du att du snabbt skulle kunna hjälpa mig?

På nåt vis har en pinne på processorn brytits av vid "roten". När jag trycker på ström brytaren på datorn så går den igång i ca 5 sekunder sedan stänger den av sig, datorn får ingen kontakt med skärmen. Tog en liten bit stål tråd och satt i i hålet i sockeln där den avbrutna pinnen skulle ha setat, och sen på med processor och fläkt. Då går datorn igång! Glad som jag är (efter att komplett dissat mitt försök att få en ny processor) så sticker jag direkt och köper kylpasta (den mesta var borta så det behövdes). När jag satt på kylpastan så är beter sig datorn tyvärr likadant som innan igen, alltså ingen bild och slår av sig efter 5 sek.

Nu tänkte jag, iom att den funkade för en kort stund så lär den väl gå att laga? Har provat med både ståltråd och koppartråd (men då enbart som ersättning för pinnen) utan resultat.

Vore helt toppen om du kunde hjälpa mig lite, har verkligen inte råd med en ny processor, absolut inte nu i juletid.

Hoppas på svar, MVH/Jesper Carlsson

Just nu har jag gett en polare i uppdrag att hitta datasheeten för s754 så Jesper kan identifiera vilken pinne det är och isf se vad jag kan göra åt det... Har satt en polare på att hitta den då jag är lite upptagen med att fixa och installera om en äldre latpop jut nu.

Updates kommer

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Denna tråden var riktigt grym. Nu har man något att slänga fram när folk klagar på att alla som är reggade under 2004 är idioter.

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rdj
Denna tråden var riktigt grym. Nu har man något att slänga fram när folk klagar på att alla som är reggade under 2004 är idioter.

Hehe, tack. Sedan har man pysslat med datorer i över 20 år så man har lite kött på benen.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fluf
Liten fråga bara ang en del avatarer. de extremt fula kepsarna (ursäkte min ärlighet hehe)som tex du Icetec har på din avatar återkommer bland en del medlemmar... Nåt särskilt med dem, klan eller liknande eller bara en "swec grej"?

Haha. Jadu, som någon annan skrev så är det bamsemössan som uppkom i husdjurstråden. Lite av en Swec-grej alltså. Jag tror säkert att folk hatar mig för mig avatar

Permalänk

Nu joinar jag tråden, allas vår hjälte Fluf har gått med på att hjälpa även mig

Mitt problem är att en pinne på min AMD Athlon 64 2800+ gått av. Jag har lyckats få igång datorn en gång med hjälp av en tunn bit ståltråd som ersättare till den avbrutna pinnen (tryckte ner den i sockeln), men nu går den inte igång igen. Iom att den gått igång en gång så tycker man ju att den borde gå att laga.. Eller hoppas iaf :).

Den pinne som gått av är den 13e på den understa raden, om man håller processorn så den guldfärgade triangeln ligger i det översta vänstra hörnet (så att siffrorna i mitten är upp-och-ner vända).

Permalänk
Hjälpsam

Sida 31 och 32 på denna .pdf
http://www.amd.com/us-en/assets/content_type/white_papers_and...

Ge mig exakt koordinat där så kan vi börja fundera på vad som behövs.

Stort tack till Johannes Lindström som tog sig tid att leta upp denna .pdf (hatar amd's hemsidas upplägg, omöjligt att hitta bra specefik data där, intel är lite bättre men inte mycket på just det).

EDIT;

Citat:

Jag tror säkert att folk hatar mig för mig avatar

Nahh, men inte undra på att man undrar

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk

Fluf: AJ-14 ska det vara.

Permalänk
Medlem

Kram från mig också till Fluf allas vår hustomte hoppas bara att du inte får för mycket att göra nu när folket här får veta att du är en trollkarl med processorer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Icetec
Fluf alltså.. Vilken man. Vilken personliget. Någon borde fan ge dig en kram.

Visa signatur

❤️ Aruba, EdgeRouter, HPE, macOS & Armbian

Permalänk
Medlem

Respekt till sånna som dig Fluf inte respekt för att man är starkt osv utan riktig respekt

Visa signatur

|| AMD64 Winchester 3200+ @ 2040mhz || Minne 2x512mb|| Radeon 9800pro 128mb || Abit AV8 3RD EYE || HDD 1TB ||

Permalänk
Medlem

Du borde få "årets bästa gärning pris" fluf

Visa signatur

PC: Gammal skit :)
Foto: Canon 350D ||Canon 28-105/3.5-4.5 || Canon 18-55/3.5-5.6 || Canon 50/1.8

Permalänk
Medlem

fluf is the shit duudes!

Permalänk
Medlem

vackert

Visa signatur

[MSI K8N Neo2-54G][AMD64 3000+@Default "Winchester"][1024MB RAM][Leadtek 6600GT]

Permalänk
Hjälpsam

Oki, skall kolla dataseeten och räkna lite på det vas som behövs göras när jag kommer till jobbet, räkna med en update i natt (klockan när kan jag inte svara på dock).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Kram från mig också till Fluf allas vår hustomte hoppas bara att du inte får för mycket att göra nu när folket här får veta att du är en trollkarl med processorer.

Liite har jag att göra, har dels den här, men det skall nog gå fort. Sedan har jag en laptop hemma för uppgradering vars drivisar är luriga att hitta. Och dessutom skall klämma ihop en offert på ett HemPC paket till flickvännens far (har tillgång till familjeföretaget, mjukvaruföretag). +mitt "riktiga" jobb så det blir en del. Men kul e det

Go Jul!

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Jag måste säga fluf att du var mig en skärp jävel, likt som mig är jag också en sådan som mer än gärna ställer upp och hjälper till i sådana här lägen, men jag vetefan om jag hade kommit på den biten med datacheetsen, ska jag vara ärlig har jag aldrig sett ett, men bygla processor har jag gjort ett fåtal gånger.

Iaf, jag verkligen älskar personer som dig, det är just sådana personer som gör världen till en bättre plats att leva på

Permalänk
Hjälpsam

URK, den går inte att bygla då den är en datasignal, illa, den måste lagas och dessutom ha bra kontakt helst för stabilitet.

Bästa alternativet är att fortsätta på samma spår som du redan har gjort med koppar pin i sockeln med precis rätt längd. Toppa den pinnen med lite elektronist ledande gegga, men bara liiite så det inte kan spridas till andra pins. Hittade inte det jag sökte på rätt av, men ena komponenten av;
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elf...
kan hjälpa dig. Annars så brukar det kallas "conductive grease".

Är du med på vad jag menar? Lödning av processorpins är inte något jag rekomenderar då det kan bli ganska skört, limming är i så fall bättre, men en pin i sockeln med liiiite ledande gegga är i mina ögon den bästa lösningen.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Gäst

min farsa lagade en processor genom att löda tillbaka ett par pinnar som lossnat och räta yt dom som böjt sig, funkar än idag!

Permalänk
Hjälpsam

Jodå, det går, men det kräver en del skillz och rätt verktyg för det, du vill inte värma kislet till tenns smältpunkt tex så bra lödpenna och värme reflektor/avledare mm är en bra plan om man skall ge sig in på det.

Pin i socklen, och rättning, den ledande geggan på processorn inte pinnen. Är nog enklast i detta fallet... Om inte jesper_carlsson har bra utrustning och bra löd färdigheter... Inte så att jag dissar honom, men misstänker att han redan hade gett sig in på lödning om han hade grejjerna för det

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

= Fluf

Visa signatur

gotta go fast

Permalänk

Du är årets swecare fluf!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

böjde också två rad pinnar på 3,2 ghz intel men jag böjde tillbaka o kör ner dom och den funkar (köpte den för 4300kr innan)

Visa signatur

•–— •hš¹8¶ ™•–— •
Amd 64-bit 3200+ RADEON 9800XT-Allt är gratis när man har bredband- MER CO-OP ÅT FOLKET

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fluf
Jodå, det går, men det kräver en del skillz och rätt verktyg för det, du vill inte värma kislet till tenns smältpunkt tex så bra lödpenna och värme reflektor/avledare mm är en bra plan om man skall ge sig in på det.

Pin i socklen, och rättning, den ledande geggan på processorn inte pinnen. Är nog enklast i detta fallet... Om inte jesper_carlsson har bra utrustning och bra löd färdigheter... Inte så att jag dissar honom, men misstänker att han redan hade gett sig in på lödning om han hade grejjerna för det

Du kan dina grejer iaf Nice work.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fluf
Notiser ang "räddningen";
THERMTRIP# skall vara 1 för att dator skall gå, och 0 för att stänga av, så det behövdes altså inte byglas.

Anledningen till skadan från början var att kylpastan hade bränt fast procesorn så hårt på flänsen att när flänsen skulle avlägsnas följde den med och fick stryk den vägen.

För att räta upp pinnarna använde jag främst PCI plåtar (de rektangulära som sitter i tomma PCI slottar). De jag hade var av perfekt tjocklek för att lägga mellan pinraderna och ytterligare en för att böja tillbaks dem i raka rader, några "S" formade pinnar fick hjälp av en näbbtång för att bli raka.

Sorry, had ingen digicam till hands när detta gjordes

Ploppade i processorn, gick lite trögt då alla pins inte vart spikraka, tog ur, inget skummt. Tryckte i igen, på med fläns och starta datorn, inga problem, första försöket!

Sen något som jag aldrig sett tidigare, mellan processorn och flänsen var någon typ av tunt alumiumfolie med pasta på båda sidorna?!? Klisterlapp någon glömt eller har det varit någon typ av skum dubbelhäftande kylpasta lösning?. wicked..

Rengöring och ett tunt lager fräsht silikonpasta, på med flänsen och ihop med burken. Som ny igen.

Folk som har fastbränd/stelnad pasta. Lyft inte flänsen bänd absolut inte. Vrid den eller knacka i sidled på flänsen så den lossnar från processorn.

kan säga som ett tips oxo. man ska alltid varmkört datorn innan man lossar cpu och det, lättast när den är varm som sagt.

var det en boxad cpu , så är det thermalpaden som p4 har org ju.

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem

Det här är ju löjligt.

Nice going Fluf.

Permalänk

Fluf: Okej. Exakt längd är viktigt? Alltså "pinnen" får inte vara för lång heller? Jobbigt med den där geggan, rätt dyr :P. Det finns kan inte finnas nån alternativ gegga i hemmet man kan använda? :P. Farsan har iofs tools så jag skulle kunna löda, så jag provar nog det först då. Om det skiter sig så får jag väl försöka fixa lite gegga ändå då, illa bara om det inte funkar, då sitter jag där med gegga för 300 spänn hoho :P. Nej men tusen tack för hjälpen, återkommer med lite results senare idag.