Permalänk
Medlem

Nybörjar tipps(c++)

hejsan..

jag skulle vilja ha lite tipps på något lärorikt i c++ jag kan göra

jag har provat med ett litet textbaserat spel men det blev försvårt när det kom till motståndaren..

samma sak när jag försökte mig på ett yatsy. det var mycket svårt att få det bli stege och inte yatsy hela tiden..

så jag vill så gjärna göra ett spel.. men det är en liten bit kvar antar jag..

saker som kan vara bra att lära sig när man programerar spel..
och lite tipps på vad för något jag kan göra så att jag lär mig..

målet är att göra ett spel i i 2d grafik det är inte helt omöjligt eller?

Visa signatur

[AMD 2600+] [280 GB] [GeForce FX 5600 Ultra] [1024 Mb DDR]

http://galleri.sweclockers.com/galleri_visa.php?chassi_id=364...

Permalänk
Medlem

Ett maskenspel!
Då får man använda listor och lite allt möjligt.

Permalänk
Medlem

Precis, gör ett snake spel som du senare gör om med SDL = Woolla, 2d grafik..

Permalänk

Objekt orienterad programering sägs vara användbart när man gör spel...

Visa signatur

Min app, Sandpainting, se mer om den på www.technovelty.se

Permalänk
Medlem

ett snake spel säjer ni...

det låter mycket inressant.

de ä bara de, hur..

jag såg en tråd för någon/några veckor sedan som handlade om en som hade problem med ett snake spel. han hadde skrivit koden där..

någon som kommer i håg topic på den tråden?

Visa signatur

[AMD 2600+] [280 GB] [GeForce FX 5600 Ultra] [1024 Mb DDR]

http://galleri.sweclockers.com/galleri_visa.php?chassi_id=364...

Permalänk
Medlem

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&postid=4414830...

Använd inte koden som förebild.. Den är som sagt ostruktererat och ful kodad.. Använd den bara till att förstå hur du ska börja och om du kör fast!!

edit: det var antagligen inte den du snackade om.. men kör på den och kolla igenom så du förstår grunden..

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Don_Tomaso>>
japp det var den ja tänkte på. det är nog lite lättare att utväckla än http://www.cplusplus.se/paste.php?id=607

ush.. jag fattar inte detta med gotoxy..

får läsa in mig lite innan detta..

lite "lättare" tipps godtages gjärna:)

Visa signatur

[AMD 2600+] [280 GB] [GeForce FX 5600 Ultra] [1024 Mb DDR]

http://galleri.sweclockers.com/galleri_visa.php?chassi_id=364...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av StasIsLovE
Objekt orienterad programering sägs vara användbart när man gör spel...

Beror på. Risken är att man offrar det som är viktigast i ett spel, hastigheten.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av virr3
Don_Tomaso>>
japp det var den ja tänkte på. det är nog lite lättare att utväckla än http://www.cplusplus.se/paste.php?id=607

ush.. jag fattar inte detta med gotoxy..

får läsa in mig lite innan detta..

lite "lättare" tipps godtages gjärna:)

gotoxy-funktionen som finns i den koden funkar så att du skriver t.ex.

gotoxy(3,2); cout << "*";

* kommer då att skrivas ut två steg uppifrån och tre steg från vänstra sidan på fönstret.

Permalänk
Medlem

3-i-rad och hangman är ju ganska enkelt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lothar
Beror på. Risken är att man offrar det som är viktigast i ett spel, hastigheten.

Prestandaskillnaden mellan att skriva objektsorienterat eller inte är knappt märkbar. Det handlar mer om hur man designar programmet, och där kan objektsorientering hjälpa till. Det är ett litet textbaserat spel virr3 tänker skiva, inte en grafikmotor.

Nu verkar trådskaparen ha problem med ett skriva algoritmen till ett Yatsy-spel. Innan man avancerar till större programmeringsprojekt som ett Snake-spel tycker jag att virr3 borde försöka göra färdigt sitt Yatsy-spel. Skriv ned din algoritm på papper om du inte kan lösa problemet i huvudet.

Visa signatur

Credo certe ne cras

Permalänk
Medlem

de ä de att jag kan varken lösa de i skallen eller på papper..

det känns som om jag provat allt. men inget funkar.

det känns som om att jag behöver lära mig något nytt annars så blir det tråkigt när man bara sitter fast..

Visa signatur

[AMD 2600+] [280 GB] [GeForce FX 5600 Ultra] [1024 Mb DDR]

http://galleri.sweclockers.com/galleri_visa.php?chassi_id=364...

Permalänk
Medlem

Kul att min kod kom till användning, det lilla som finns i alla fall!
Har börjat klura ut hur jag ska få till den där rörelsen nu, så det kanske
börjar röra på sig igen.

Visa signatur

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Permalänk
Medlem

posta koden så snart du fått det att funka..

Edit: tänkte att kolla igenom dessa http://www.gametutorials.com/Tutorials/GT/GT_Pg1.htm

är det dåliga tutorials eller är det värt att kolla igenom?

Visa signatur

[AMD 2600+] [280 GB] [GeForce FX 5600 Ultra] [1024 Mb DDR]

http://galleri.sweclockers.com/galleri_visa.php?chassi_id=364...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av f_edemar
Prestandaskillnaden mellan att skriva objektsorienterat eller inte är knappt märkbar. Det handlar mer om hur man designar programmet, och där kan objektsorientering hjälpa till. Det är ett litet textbaserat spel virr3 tänker skiva, inte en grafikmotor.

Jag sa aldrig att det inte går att göra snabba spel som bygger objektorientering. Det är när man börjar använda en massa onödiga grejer som multipelt arv och när man ska hålla fast vid vissa objektorienteringsregler som man tappar hastighet. Det spelar ju inte så stor roll i början, men det är bra att veta när man ska gå över till grafiska saker. Ju större spelet är, desto enklare måste man hålla det

Permalänk

skulle bara vilja sticka in en liten fråga här...vad tycker ni man skall använda för något program att skriva c++ i som nybörjare?

Visa signatur

<Macbook Pro 15":: 2.0Ghz :: 1.5gig ram>

Permalänk
Medlem

Jag gillar iaf Visual C++ mest av de IDE:n jag testat, Dev-C++ gillar jag verkligen inte. Men Visual C++ kostar pengar, förutom betan av Visual C++ 2005 Express Edition som finns att ladda ner från MSDN. Ska du köpa Visual C++ ska du ha verison 2003 eller vänta på 2005. Version 6.0 är inte bra Vill du ha gratis ett IDE och använder Windows så finns ju Dev-C++, MinGW Studio och Eclipse (finns väl något sätt att få C++ att funka i Eclipse).

Permalänk
Medlem

Snake och DX-ball är 2 bra och lätta spel att börja med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Aspen-
Precis, gör ett snake spel som du senare gör om med SDL = Woolla, 2d grafik..

Hur ser det ut innan man använder SDL då?

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gräs-Mannen
Hur ser det ut innan man använder SDL då?

Inget grafiskt.. Tex, man använder ett ' o ' som kropp.., med SDL använder man bmp bilder...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ereinion
Jag gillar iaf Visual C++ mest av de IDE:n jag testat, Dev-C++ gillar jag verkligen inte. Men Visual C++ kostar pengar, förutom betan av Visual C++ 2005 Express Edition som finns att ladda ner från MSDN. Ska du köpa Visual C++ ska du ha verison 2003 eller vänta på 2005. Version 6.0 är inte bra Vill du ha gratis ett IDE och använder Windows så finns ju Dev-C++, MinGW Studio och Eclipse (finns väl något sätt att få C++ att funka i Eclipse).

Undrar lite bara, varför tycker du inte om Dev?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Mitt tips till dig är att först läsa på om C++ standard. Sedan OO (Objekt Orientering) och sedan läsa designpatterns och algoritmer. Mycket användbart när man proggar spel.
Vid sidan om kan du tex progga tic-tac-toe, tetrisklon, shoot-em up spel etc. Men börja enkelt. Om du läser lite algoritmer så blir ett yatzy inga problem.

Visa signatur

DAMiEN
=============
DL IT Konsult - http://www.danielliljeberg.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tynnhammar
Undrar lite bara, varför tycker du inte om Dev?

De två största anledningarna är att inte texteditorn fixar tabbar helt rätt och den code completition som finns är så otroligt dålig i jämförelse med den som finns i Visual C++. Sen märker jag inget som är bättre förutom att Dev-C++ är gratis

Permalänk
Medlem

Jag har gjort ett maskspel i java, jag tror att det kan vara till hjälp att titta på hur jag har gjort. Java är såpass likt c++ och dessutom är det lite mindre krångligt så det bör vara en bra hjälp för hur man går tillväga för att konstruera ett spel.

<Disclaimer> Det finns säkert buggar och det är absolut inte optimerat. </Disclaimer>

Vill ni provspela så finns appleten här.

OBS! Man måste klicka i appletområdet sedan trycka enter för att välja alternativet new game...

http://www.student.lu.se/~ihpv00sda/Nibbles/JavaNibbles.htm

Vill ni tanka hem källkod så titta här.
http://www.student.lu.se/~ihpv00sda/Nibbles/Nibbles.zip

Har ni några frågor angående källkoden så kan ni skriva i tråden...

Visa signatur

“Our enemies are innovative and resourceful, and so are we. They never stop thinking about new ways to harm our country and our people, and neither do we.” - President Bush - August 5, 2004

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Aspen-
Inget grafiskt.. Tex, man använder ett ' o ' som kropp.., med SDL använder man bmp bilder...

Klart, fast det blev väldigt avancerat... ...för mig

Jag använde klasser, funktioner som tog referenser som parametrar, bla bla.
Nu ska det bara göras om i SDL, hur börjar jag då?

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem

hm du kalalr det där nybörjar HAr precis börjat lära mig Fick en fin bok i julklapp ;D jan skaanholm c++ direkt något doligt bra med den boken ?

Visa signatur

Dator1: Amd 2800+ 2,2GHz || 2*512Ddr || 2*160Gb S-ata (raid 0) || Radeon 9800se @ pro || 3dmark 03= 6258
Filserver: Dual p2 2*450Mhz || 4*128ecc sd ram || Maxtor ultra ata adapter || 200+160+80+80=520Gb ||
Mitt htpc projekt: [B]At --> "atx" [/B] lanrouter: [B]Lite plåt lite router [/B]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dj Funky
hm du kalalr det där nybörjar HAr precis börjat lära mig Fick en fin bok i julklapp ;D jan skaanholm c++ direkt något doligt bra med den boken ?

Jag tycker att den boken är jävligt bra. Alltid lätt att hänga med förutsatt att man tar sig igenom den progressivt.

Permalänk

ledsen att komma in lite sent, men jag försökte mig på ett snake spel förut, inte i SDL utan med vanlig text, problemet blev då att jag inte kunde klura ut hur jag skulle få programmet att märka när någon tryckte på en knapp och ville köra åt ett annat håll? Programmet är ju upptaget med att hålla uppdaterings frekvensen och rita ut nya saker. Är det någon som har ett förslag?

Visa signatur

//Zynic

Permalänk
Medlem

Då får ju läsa in knapptryckningar varje gång du uppdaterar spelet.

while(!done) { // läs in inmatning // uppdatera positioner för olika objekt // rita ut allt på skärmen }

Något sånt