Permalänk
Medlem

Nätverkskort problem.

Jag sitter nu här och skall installera freebsd på min server, har ett litet problem bara. Under installationen skall man välja vilket nätverkskort man skall hämta alla packet med, problemet är att jag bara kan välja sl0 (Slip interface) och ppp0, dvs nätverkskortet står inte med. :/

Hur skall jag göra så att nätverkskortet skall stå med, vet att den hittar ett pci nätverk ("no drivers") iofs när den bootar.

Visa signatur

"Va var vi, fisk skämt fisk. Sa du skämt"

Permalänk

Vilket nätverkskort har du? Har du kontrollerat om det har stöd i FreeBSD?

Permalänk
Medlem

Har ej kontrollerat om freebsd stödjer det, men har ett d-link kort i datorn, godjul.

Var kollar man upp sånt?

Visa signatur

"Va var vi, fisk skämt fisk. Sa du skämt"

Permalänk
Medlem

Jag har haft en hel del problem att fåigång mitt d-link koert i debian. har inte lyckats än =/

Visa signatur

System: Team Red

Permalänk
Medlem

D-Link har många kort simonsky vilken install kör du då? testa med sarge installern funkar för mig då men inte woody. Annars har väll ex D-Link DFE-530TX via rhine kretsar eller vilka det är (har för mig att det är så iaf)

Permalänk

P-A:

Operativsystemet ifråga är FreeBSD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Razor-SWE
P-A:

Operativsystemet ifråga är FreeBSD

Han riktade sitt svar mot Simonsky, som körde Debian

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Har ett DGE-530T 10/100/1000, ska grejja mer med den efter jul.

Sorry Razor-Swe för att jag gjorde folk förvirrad

Visa signatur

System: Team Red

Permalänk
Medlem

Har det med drivers stöd eller helt enkelt flera d-link kort funkar inte i linux/unix miljö? Finns det något sätt jag kan i så fall ställa in innan installationen att det skall vara ett standard nätverkskort eller är det kört för mig, dvs får fixa ett nytt nätverkskort innan jag installerar freebsd?

Har funderat lite på openbsd också, kanske är samma problem där. Iaf måste ha en nice istallationsguide till open (som jag har till free) om jag skall klara det tror jag. ^^

Visa signatur

"Va var vi, fisk skämt fisk. Sa du skämt"

Permalänk

Ser lite besvärligt ut med just det kortet... Hade du haft DFE-530 hade det varit lugnt

Permalänk
Medlem

Är ett ganska gammalt 10/100 kort. ^^

Visa signatur

"Va var vi, fisk skämt fisk. Sa du skämt"

Permalänk

Jag vet, just därför hade det varit enkelt. Gammalt kort = stor sannolikhet för att drivrutiner finns.

Permalänk
Medlem

Mjo mjo, men hur får jag in drivrutinerna för installationen :/

Visa signatur

"Va var vi, fisk skämt fisk. Sa du skämt"

Permalänk

Jag kan tyvärr inte hitta det kortet i listan över supportad hårdvara. Det finns tydligen en kille som hackat igång kortet med hjälp av en annan drivrutin, så även om det går (med lite hack) att använda i FreeBSD tycks det vara rätt kört att installera med det. Om man inte vill göra egna installationsdisketter/cd.

Permalänk
Medlem

Kan man inte köra windows drivisen med ngt slags wrapper run det hela?

Permalänk

Tja, allt är väl möjligt Har dock inte hört om något sådant projekt, annat än för att få vissa wlan-drivisar att funka under Linux (och ev *BSD).

Frågan är om det är värt allt besvär jämfört med att byta nätverkskort (åtminstone för installationen).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Krunaldo
Kan man inte köra windows drivisen med ngt slags wrapper run det hela?

Jadå - "Project Evil" som det hette förut ska tydligen numera vara rätt väl supportat. Ska själv testa det när jag kommer tillbaka till jobbet på ett trilskande Gbit-kort. Sök på google efter Freebsd + NDIS + wrapper eller nått åt det hållet, så bör ni finna lite dokumentation i alla fall.

W

Permalänk

Fast frågan är, vill man förlita sig på en sådan "fullösning", annat än högst tillfälligt? Om det är någon mer permanent uppsättning man tänker sig skulle nog jag hellre köpa ett nätverkskort som supportas direkt av operativsystemet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Razor-SWE
Fast frågan är, vill man förlita sig på en sådan "fullösning", annat än högst tillfälligt? Om det är någon mer permanent uppsättning man tänker sig skulle nog jag hellre köpa ett nätverkskort som supportas direkt av operativsystemet.

Ja det är klart att man helst vill ha en native-lösning. Om inte annat för att kärnmodulen som du genererar utifrån Windows-drivisen via NDIS-wrappern måste läsas in ifrån disk när du drar igång den, vilket innebär att det inte går att få upp det nätverksinterfacet innan diskarna monterats, vilket kan göra vissa initscripts lite knepigare - om jag förstått vad jag läst online ordentligt.

W

Permalänk
Medlem

Hehe aja eftersom jag är nybörjare på detta skall jag nog gå den enkla vägen och köpa mig ett nytt nätverkskort, något förslag på ett rellativt billigt ett samt som stöds av freebsd eller likvärdigt?

Visa signatur

"Va var vi, fisk skämt fisk. Sa du skämt"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _Desen
Hehe aja eftersom jag är nybörjare på detta skall jag nog gå den enkla vägen och köpa mig ett nytt nätverkskort, något förslag på ett rellativt billigt ett samt som stöds av freebsd eller likvärdigt?

Jag använder i princip endast Intel-kort (med undantag för viss integrerad skit och nått Netgear-kort), och det är aldrig några problem.

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk

Några förslag:

Intel Pro 100S (ca 340kr)
3com 3c905CX (ca 315kr)
eller ett überbilligt D-Link DFE-530TX (typ 70kr) (som funkar bra, bygger på RTL8139-chipet som hatas av många, hehe)

Priser från Dustin, går säkert att leta runt och hitta billigare... Mitt tips är nog Intelkortet.. mycket pålitligt.

Permalänk
Medlem

Huh, jag kör mitt D-Link 530TX med Via-Rhine drivare? Razor?

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk

Aha, det kanske är jag som blandar ihop saker. Men förklaringen hittas här:

http://lists.debian.org/debian-user/2001/03/msg00878.html

För att ytterligare förvirra er råkade ovanstående priser bli stakopriser.. var på jobbet och märkte inte att jag var inloggad på Dustin

Permalänk

Även jag kör med Intel, och de fungerar verkligen grymt bra. Det är helt klart värt att spendera ett par extra hundralappar på ett bra kort istället för att nöja sig med ett kasst realtek. Intel Pro100S fås för ungefär 350:- på komplett om jag inte minns helt fel.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Jag har ett DGE-530T villket jag gav 350 kronor tror jag. Det är ett gbit kort ska kolla villket chipp det sitter i den.

Visa signatur

System: Team Red