SATA o Ghost?!?(Igen?)

Permalänk

SATA o Ghost?!?(Igen?)

Jo, jag har sökt men inte hittat bra svar....

Har just köpt mig 2 st Segate200GB SATA diskar som ska leka i Raid0.(Hårdvara)
Kör man raid0 kan det ju vara bra ide att ha backuper o så.

Probbset är att jag tänkte köra Ghost, o Ghost vill bara från dos, o DOS vill väll knappast SATA diskar?!?
Någon som lyckats skapa en startdiskett/CD som mountar SATA diskar?

Lite underligt att Windowsinstallations CD kräver att man sätter i SATA drivisar medans man sedan kan boota från SATA när win är installerat.
Menar, hur kan man boota från en disk om man inte kan läsa den utan att ha speciella drivisar(det krävs ju diskett för att få win inst CD att fatta)

Visa signatur

AMD-XPm 2500+@3600+(Ba)@204*12 = 2459MHz|Egenbyggt vatten + 240 rad|1.93Vc|2*256 TMWB 11,2,2,2|2.8Vddr|AN7|sb-kyld,nb-zalman+60mm,MosFet flensar+40 mm|Ti4K2 @320/615|Prime95 stabilt 24/7! Tysssst.....

Permalänk
Medlem

Hade problem när jag skulle ghosta, men detta berodde inte på sata, utan snarare att det vat fat32 och inte ntfs som den startade från, vilket innebar att alla mina partitioner försvann då ghosten skapade en egen liten fin c: partition. tror inte detta hade med sata att göra, och vet inte heller vad gjorde för fel, men vågar inte prova igen iaf.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av krexx
Hade problem när jag skulle ghosta, men detta berodde inte på sata, utan snarare att det vat fat32 och inte ntfs som den startade från, vilket innebar att alla mina partitioner försvann då ghosten skapade en egen liten fin c: partition. tror inte detta hade med sata att göra, och vet inte heller vad gjorde för fel, men vågar inte prova igen iaf.

Urk! Det där vill man ju inte vara med om.
Fattar inte vaför den skulle få för sig att skapa en ny patition, ska ju gå o Ghosta Fat32 hu bra som helst...
Hade du kanske kryssat i någon inställning för NTFS?

Har nog hittat ett papper som säger att det ska funka med SATA o så. Han som hade pappret visste inte varifrån det var utskrivet men där stod att Ghost2003 skulle klara SATA och att det _oftast_ funkade med raid men att Ghost (företaget) säger att de inte stödjer det.Troligtvis efterssom det kan kanske bli fel med olika kontrollers och de vill inte ha problemen på sig...

Visa signatur

AMD-XPm 2500+@3600+(Ba)@204*12 = 2459MHz|Egenbyggt vatten + 240 rad|1.93Vc|2*256 TMWB 11,2,2,2|2.8Vddr|AN7|sb-kyld,nb-zalman+60mm,MosFet flensar+40 mm|Ti4K2 @320/615|Prime95 stabilt 24/7! Tysssst.....

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag körde Ghost2003 botat med en W98 floppy igår. Skapade först en image från en SATA RAID1, på en promise kontroller, till en SATA singel drive för att sedan läsa tillbaka imagen till en ny uppsättning SATA HDDer i RAID1. Funkade perfekt!

Visa signatur

// Fredrik

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av frav
Hej!

Jag körde Ghost2003 botat med en W98 floppy igår. Skapade först en image från en SATA RAID1, på en promise kontroller, till en SATA singel drive för att sedan läsa tillbaka imagen till en ny uppsättning SATA HDDer i RAID1. Funkade perfekt!

Aha...Låter betryggande!

Men aldså, Ghost hittar diskarna i DOS då? Låter ju bra.?...

Visa signatur

AMD-XPm 2500+@3600+(Ba)@204*12 = 2459MHz|Egenbyggt vatten + 240 rad|1.93Vc|2*256 TMWB 11,2,2,2|2.8Vddr|AN7|sb-kyld,nb-zalman+60mm,MosFet flensar+40 mm|Ti4K2 @320/615|Prime95 stabilt 24/7! Tysssst.....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Topworker
Aha...Låter betryggande!

Men aldså, Ghost hittar diskarna i DOS då? Låter ju bra.?...

Japp! Jag bara bootade från en gammal W98 floppy, startade ghost.exe & det funkade rakt av. Har ett MSI 875 mobo. med en onboard Promise RAID controller med 378 chip. Skulle tro att den motsvarar en "FastTrak S150 TX2plus"

Visa signatur

// Fredrik