Permalänk
Medlem

Skulle beställa, men kom på en sak...

Hej, jag höll på att beställa en ny processor för en liten stund sen, tänkte beställa en:

Intel, Pentium 4 3.00GHz 800MHz 1MB BOX 16kB L1-cache, 1MB L2-cache, Socket478

från Specitek.se

Men då kom jag på en sak precis innan, jag har ett Abit IS7-V moderkort, och enligt deras hemsida

http://fae.abit.com.tw/eng/faq/generic/checkcpu.htm#01

så står det:

IS7-V Up to 3.4GHz

men lite längre ner står det:

IS7-V Intel Socket478 Pentium4 (0.13 micron, 1.525 V, 512K L2), up to 3.0GHz (800)

OK, nu till frågorna...

1) Vilket av dom stämmer, upp till 3.0 Ghz eller 3.4 Ghz?

2) På processorn jag tänkte beställa står det "1MB L2-cache"
och på deras hemsida står det det som är nämnt ovan (512K L2)
Så klarar bara moderkortet en processor på 512K L2 cache?

Hmmm... hoppas nån kan hjälpa mig, vart bara mer och mer fundersam ju mer jag tänkte på det här, så till slut drog jag slutsatsen "Jag frågar SweClockers".

Tack på förhand!

Permalänk

Tyvärr så svarar jag inte på frågan nu.
Men jag skulle också vilja veta hur många Ghz IS7-V klarar, lite nyfiken

Hoppas nån kan hjälpa dig!

Permalänk

tjenixz!!

skulle kunna tänka mig att modekortet klarar snababre cpu & minne än vad det står...
så har det då varit med alla modekort jag har ägt.
för att specefikationerna gäller de cpu-typer och minnen som finns när modekorten tillverkas. sedan när modekorten släpps så har det redan kommit snabbare cpu.

sedan kan jag ju ha helt fel=P

Visa signatur

zapen

Permalänk
Medlem

Tror den klarar 3.0 ghz med 800mhz fsb, och större med 533 bussen.

Det agående L2:n, så är det nog för att du behöver flasha bios för att den ska stödja prescott.

Bäst vore om du mialade och frågade om en p4 3.0ghz 800 fsb prescott funkar med senaste bios.

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för svaren, har fått veta det jag sökte efter!

Permalänk
Medlem

tredora, se till så att ditt moderkort klarar prescott processorn L2 cache 1 MB = prescott processor.

Visa signatur

MSI K8N NEO Platinum | amd64 3000+@2300Mhz | 2*512 Crucial BallistiX pc4000 2.5-2-2-6 @ 230Mhz | Sapphire x800pro vivo @ x800xt pe 1.6ns (520/560 Mhz, blå pcb) | 120 gb Seagate Barracuda | PSU: Fortron(FSP) 400W | Colorcase blue | Audigy 2 | MS IE 3.0
3dmark01= 26593 P, 3dmark03= 12834 P, 3dmark05= 5963 P, Super PI = 38s

Permalänk

moderkortet på min gamla dator, amd 2200+, stod det bara skulle klara 1.6 ghz men den klarar 1.8 utan problem, men jag vet såklart inte med pentiums moderkort

Visa signatur

<MSI k8n neo2 54g platinum ::: 3500+ Newcastle - 2500mhz 1.45v>

Permalänk
Medlem

Kolla upp L2 cachen. Mitt moderkort (intel) funkade inte med prescott med originalbios, men med en nyare version av bioset så skall det funka!

Permalänk
Medlem

men vf!
nu har jag beställt processorn för ett par timmar sen, så får jag en länk av en kille just för en liten stund sen:

http://www2.abit.com.tw/test_report/IS7-V/index.php

enligt den klarar moderkortet inte av prescott, bara northwood!
512KB L2-cache e också max...

så nu har jag beställt en processor i onödan, o jag har inte fått ett kundnr eller ordernr än av Specitek, så jag kan inte avbeställa eller nåt...

och jag hittar BARA prescotts i alla butiker, så om jag nån gång vill uppgradera processorn så får jag köpa nytt moderkort, processor, säkert ram o allt annat som kan förekomma.

så om jag nu vill ha en ny processor vilken ska jag då ta?
prescott funkar inte, northwood har väl slutat tillverkas eller nåt, celeron - nej tack.

Permalänk
Medlem

avbeställ och köp ett upgraderings paket, du får en amd64 3000+ för 2500 på komplett med mobo och minne.

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tredora
men vf!
nu har jag beställt processorn för ett par timmar sen, så får jag en länk av en kille just för en liten stund sen:

http://www2.abit.com.tw/test_report/IS7-V/index.php

enligt den klarar moderkortet inte av prescott, bara northwood!
512KB L2-cache e också max...

så nu har jag beställt en processor i onödan, o jag har inte fått ett kundnr eller ordernr än av Specitek, så jag kan inte avbeställa eller nåt...

och jag hittar BARA prescotts i alla butiker, så om jag nån gång vill uppgradera processorn så får jag köpa nytt moderkort, processor, säkert ram o allt annat som kan förekomma.

så om jag nu vill ha en ny processor vilken ska jag då ta?
prescott funkar inte, northwood har väl slutat tillverkas eller nåt, celeron - nej tack.

om inte moderkoret krarar prescott så strunta i det moderkoret och köpa ett moderkort
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=118690&cks=PLC... har själv det moderkortet o tycker det funkat prima till det priser också... jag har samma prolle som du köpt också