problem men P-ata och S-ata i samma dator

Permalänk
Medlem

problem men P-ata och S-ata i samma dator

i dator finns en S-ata 250GB hitachi disk + en P-ata (IDE) 120Gb WD disk. på P-ata disken fanns 2 partitioner en som jag vill spara och en som ska formateras. S-ata disken är helt ny och på den hade jag tänkt göra en ~20 GB partiton till Windows + llite annat och sen stor på restan av utrymmet.

Nu till problemet. jag kör igång Win Xp instalationen, den hittar båda diskarna dock bara 128GB av S-atan, de löser sig tänkte jag, jag lägger bara in en 20GB partiton och struntar i resten tills jag uppdaterat till SP1 eller SP2. så jag gör de och på P-atan tar jag bort den partiton där jag inte ville spara något och gör en ny partion med allt ledigt utrymme.
Sen sätter jag Windows på att instaleras till partitionen S-ata disken. den formaterar partionen (NTFS) lägger över instalerings filerna och sen startar den om,
Efter uppstart får jag upp att Operativsystem saknas, jag gör om instalationen igen men samma sak inträffar.
Jag testar med att dra ur sladden till P-ata disken då startar windows installern upp precis som den ska och allt funkar. sen när jag ska starta om igen tänker jag att de e nog för att den står som master som den inte vill boota som den ska, så jag byglar om till slave och startar om.
Windows startas men den hittar inte P-ata disken. stänger av och byter plats på P-ata disken så den sitter på slave kontackten också. startar samma sak händer igen.

Så nu undrar jag, hur ska man koppla in diskarna för att man ska kunna få detta att funka? har kollat inställningarna i Bios där finns bara alternativet "hard disk" som skulle kunna passa, finns varken S-ata eller IDE som alternativ. (moderkortet är ett Gigabyte om de e till nån hjälp)

sorry för att de blev långt och inväcklat

Permalänk
Hedersmedlem

Se till att SATA ligger före PATA i bootordningen i BIOS (eller att PATAn helt är borttagen ur bootordningen ifall du inte vill boota på den öht).

SATA-disken kan du köra på SATAn och PATA-disken som primary master. Ifall du inte behöver PATA-disken under installationen kan du koppla ur den, installera operativet på SATA-disken och sen koppla in PATA-disken igen.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Jag måste ha PATA före i bootordningen för att windows ska laddas på min SATA disk.
Vet inte varför, men det har kanske göra med boot filerna till windows?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Se till att SATA ligger före PATA i bootordningen i BIOS (eller att PATAn helt är borttagen ur bootordningen ifall du inte vill boota på den öht).

SATA-disken kan du köra på SATAn och PATA-disken som primary master. Ifall du inte behöver PATA-disken under installationen kan du koppla ur den, installera operativet på SATA-disken och sen koppla in PATA-disken igen.

problemet är att de inte går att välja SATA och PATA i boot sekvensen utan bara "hard drive"

Moderkortet de är anslutet till är detta http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=GIG8IPE1000G
hittar inget i manualen om hur man ska göra heller. men jag är inte så haj på engelsadatortermer

PATAN var kopplad som primery master från början men då klagade den på att den inte hittade OS:et. får testa att koppla den som de igen då jag inte har gjort de efter att jag instalerat Win helt, bara efter att instalationen hade lakt över instalationsfilerna.

kom på nu att den var nog inställd på Cselect men kopplad på master platsen om de gör nån skillnad

Går de föresten att bara ha en slave på en IDE kanal? utan att ha nån master?

Edit: de med att ta bort PATA disken, de va de vi gjorde för att den skulle kunna fortsätta instaleringen efter den hade lakt över installfilerna och rebootat

Permalänk

Jo hej, fattar inget av dina problem men jag hade en fundering. Så det går att köra både Serial-ATA och Ide i samma data. Hade tänkt a som du. S-ATA till Systemdisk. och ha lagring på IDE kanalerna.^^

Funkar detta!?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av --==[KorteZ]==--
Jo hej, fattar inget av dina problem men jag hade en fundering. Så det går att köra både Serial-ATA och Ide i samma data. Hade tänkt a som du. S-ATA till Systemdisk. och ha lagring på IDE kanalerna.^^

Funkar detta!?

Funkar fint för mej på ett msi 875p neo.

Visa signatur

Msi 875P Neo Lsr || Pentium 4 2600@2853 HT || Kingston ValueRAM 4*256 Mb 400 Mhz Dual || Radeon 9600 pro 400/600 ( 526/802 ) Zalman ZM80D-HP||
3D mark 01: 14327 || 3D mark 03: 4563 || 3D mark 05: 1608 ||

Permalänk

Ok då vet jag.. blir att fixa när man har pengar.