Nerkopplad när det ringer - allmänt problem ?

Permalänk

Nerkopplad när det ringer - allmänt problem ?

Alla kompisar jag känner och som har ADSL lider av exakt samma problem, nämligen att man blir nerkopplad det ringer och då man svarar i telefonen. Nu börjar jag fundera på om det är Telia som har problem eller om stationerna här uppe i Norrland inte är tillräckligt uppdaterade, för det är konstigt om 5-6 personer har exakt samma fel. Samtliga personer är upplopplad via Telia och vad jag vet är det många andra som har problem med detta också. Självklart har vi testat så att modemen sitter i första jacket och det sitter även direkt i jacket utan några extra skarvsladdar.
Förövrigt har jag inget att anmärka på min ADSL uppkoppling utan allt flyter på fint tills någon ringer eller när jag själv ringer ut på linan, då dör nätet i ca 40 sekunder. Tycker det verkar skumt att vi samtliga ska ha fel på utrustningen. Förövrigt så har vi ingen gemensam nämnare utan vi kör på olika nätverkskort och modem, trots detta så har vi samma fel, dock har vi alla ADSL 8000. Det skumma är att min uppkoppling fungerade fint hela sommaren men i höstas började det att kopplas ner, och jag har inte ändrat på några sladdar, helskumt!
Dock går det att leva med men det är lite drygt när man spelar på nätet och inte kan svara i telefonen, annars är det ingen större katastrof för min egen del, bara irriterande.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem

Hm, jacken kan vara felkoplade!

Kollade denna .. då ja tror vissa bärbara telefoner gör jacken paralellkopplade eller dylikt ...
http://web.telia.com/~u85710476/docs/tele22se.html

Funkar de inte heller ifall ni slopar att ha nån tele inkopplad i första jacket? utan bara adsl modemet? om ni börjar koppla in telefoner i jack #2.

Visa signatur

Asus M2N-E NF570 Ultra S-AM2, AMD ATHLON 64 X2 5000+ SOCKET AM2, Asus Geforce 8800GTS 320MB, CORSAIR 2GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME, Hiper M HPU-4M580 580W, 19" LG Flatron L1952TQ

Permalänk
Medlem

Har egentligen inget att tillföra,har likadant problem efter att Bredbandsbolaget "uppgraderade" min befintliga uppkoppling.
Har tidigare fungerat felfritt med Bostream i ca 2,5 år tills dags dato då BBB köpte upp Bostream och tvångsuppgraderade uppkopplingen med en fyndig slogan som löd :Nu får du snabbare och bättre internet.

Ordet "bättre" kan man diskutera då min ping har höjts då jag spelar och märker ingen skillnad då jag tankar då folks inkl min uthastighet är snålt tilltagen.
Här får gärna någon förklara för mig varför de bara höjer inhastigheten??
Hade hellre haft 2mit/s både in och ut än deras 8mbit/s hem och 0,9mbit/s ut.

Har inga tips,men skall gå igenom samtliga jack och återkommer med info.
Tycker bara det är lustigt då det funka tidigare.

Har även en bekant med lika problem som mig med samma leverantör,det lustiga i hans sammanhang är att han enbart har ett jack i lägenheten så hur f*n kan det vara paralellkopplat då?

Hoppas det löser sig för dig,ursäkta topicstöld men ville skriva av mig lite.

Hej..

Permalänk
Medlem

Hade samma problem när jag flyttade in här (1/1)! Det visade sig att det var glappt i (det enda) telefonjacket...

Visa signatur

| Tablet: | Samsung Galaxy Tab 2 7.0 | CyanogenMod 10 |
| Laptop: | HP Mini 2140 | Atom N270 1.6 GHz | 2 GB PC5300 | GMA 950 | 64 GB SSD | Xubuntu |
| HTPC: | P4 3.0 GHz | Zotac GF9300-I-E | 3 GB PC6400 | 320 GB HDD | Xubuntu |
| Server: | C2D E6750 2.66 GHz | 4 GB PC5300 | 160 GB + 160 GB + 1 TB HDD| Xubuntu

Permalänk
Medlem

Jag bor i ett gammalt jävla hus och nått pucko hade kopplat ihop jacken på ett väldigt annorlunda sätt. Jag fick koppla ur alla jack utom det första för att det skulle fungera. Men sen gick det som en dans.

Permalänk
Medlem

Jacken felkopplade.
Någon telefon som stör
fel på filtret

Där har dom 3 alternativen som står för 99,9% utav det felet du beskriver!

Permalänk

Jag ska kolla upp det där med seriekopplingen, man får väl beställa nytt telefonkablage om inte annat.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem

Och enklaste felsökningen blir som vanligt.

1. Hitta första jacket.
2. Se till att det är seriekopplat
3. Koppla adsl modemet och enbart adsl modemet i första jacket
4. Koppla en godkänd telefon i andra jacket
5. Testkör.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

asså jag har också haft problem med det... exakt samma... aldrig hänt förut, första gången idag.

Visa signatur

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700k@4.6Ghz@H115i | ASUS RTX 3080 TUF OC | Corsair Dominator 16GB | Corsair AX860

Permalänk

Hur är det, dör det när det ringer, eller när man svarar?

Dör det även om det ringer och man inte har någon telefon inkopplad alls?

Visa signatur

[size="1"]Min lillebrorsa, när jag förklarat om resistans för honom:
-Leder smala människor ström sämre?
Mitt svar: De leder sämre på längden, men bättre på tvären...[/size]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mats42
Och enklaste felsökningen blir som vanligt.

1. Hitta första jacket.
2. Se till att det är seriekopplat
3. Koppla adsl modemet och enbart adsl modemet i första jacket
4. Koppla en godkänd telefon i andra jacket
5. Testkör.

Det bästa sättet man kan koppla det på är väl genom att sätta modemet och telefon på ett jack i huset, och självklart modemet först och sen telefonen? På så sätt är det mycket liten risk att det är något i husets koppling som påverkar uppkopplingen...

För det andra funkade det hela sommaren för han så jag undrar varför ni ens diskuterar om han har kopplat jacken fel??? Antingen är någon utrustning i hans hus sönder eller har helt enkelt Telia problem i deras telestation (då det krånglar för 6 pers).

Vad är mest logiskt, att 6 hushålls utrustning pajar samtidigt eller att felet ligger hos företaget??

PS: Detta förutsätter att det faktiskt funkade för alla hans kompisar och han själv hela sommaren, men jag tyckte det framgick så i texten.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ReToX
Det bästa sättet man kan koppla det på är väl genom att sätta modemet och telefon på ett jack i huset, och självklart modemet först och sen telefonen? På så sätt är det mycket liten risk att det är något i husets koppling som påverkar uppkopplingen...

För det andra funkade det hela sommaren för han så jag undrar varför ni ens diskuterar om han har kopplat jacken fel??? Antingen är någon utrustning i hans hus sönder eller har helt enkelt Telia problem i deras telestation (då det krånglar för 6 pers).

Vad är mest logiskt, att 6 hushålls utrustning pajar samtidigt eller att felet ligger hos företaget??

PS: Detta förutsätter att det faktiskt funkade för alla hans kompisar och han själv hela sommaren, men jag tyckte det framgick så i texten.

Omöjligt fel på noden om du tror det?

Vad grundar du det på?

Gör som mats42 säger, helt klart lättast felsökning....

Självklart kan det vara fel på ledning, det kollar du ganska lätt genom att koppla ur adsl utrustningen... Funkar det då? Ja, varför annars lägga in tråden här?

Visa signatur

///STOLLEN

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dogge1983
Omöjligt fel på noden om du tror det?

Vad grundar du det på?

Gör som mats42 säger, helt klart lättast felsökning....

Självklart kan det vara fel på ledning, det kollar du ganska lätt genom att koppla ur adsl utrustningen... Funkar det då? Ja, varför annars lägga in tråden här?

Har du ens läst vad han har för problem? Förövrigt tror du att utrustningen i telestationen aldrig kan krångla? Jag kan försäkra dig om att det kan hända och det händer, det har tex. hänt mig. När vi fick adslet inkopplat slutade telefonlinjen funka helt, det var fel i utrustningen...

Som sagt, 6 pers har samma problem, då bör man ju förstå att antagligen ligger problemet inte hos någon av de här 6 personerna, utan hos något som är utom deras möjlighet att påverka...

Permalänk
Medlem

Har dock mycket svårt att se att utrustningen på station kan ställa till det här problemet när någon använder telefonen.

Okej, om personerna ifråga hade haft allmänt strul med sin uppkoppling, och det blev värre när någon lyfte på luren, då hade jag kunnat köpa att felet låg i station.

Men fungerar uppkopplingen i övrigt helt felfritt, så är det mkt svårköpt att det skulle vara fel på stationen.

Dock, så kan det ju naturligtvis ligga i kopplingsplinten också. Men det blir också mycket långsökt om dom här 6 personerna ligger på olika plintar. Och jag tycker det är svårköpt att alla 6 personer ligger mot samma plintar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VitoC
Har dock mycket svårt att se att utrustningen på station kan ställa till det här problemet när någon använder telefonen.

Okej, om personerna ifråga hade haft allmänt strul med sin uppkoppling, och det blev värre när någon lyfte på luren, då hade jag kunnat köpa att felet låg i station.

Men fungerar uppkopplingen i övrigt helt felfritt, så är det mkt svårköpt att det skulle vara fel på stationen.

Dock, så kan det ju naturligtvis ligga i kopplingsplinten också. Men det blir också mycket långsökt om dom här 6 personerna ligger på olika plintar. Och jag tycker det är svårköpt att alla 6 personer ligger mot samma plintar.

Visst jag kan hålla med dig där men det är också mycket långsökt att 6 personer får samma fel på samma gång. Då är det ju mer troligt att problemet ligger i telestationen för dom har ju inget annat gemensamt... Fast alla hade det kanske felkopplat i telejacken och köpte en ny bärbar telefon under samma period

Nä men jag tycker han ska kolla med alla andra ifall det är exakt samma fel för alla och om det började samtidigt. Om det är så borde han ringa och felanmäla det till Telia.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ReToX
Visst jag kan hålla med dig där men det är också mycket långsökt att 6 personer får samma fel på samma gång. Då är det ju mer troligt att problemet ligger i telestationen för dom har ju inget annat gemensamt... Fast alla hade det kanske felkopplat i telejacken och köpte en ny bärbar telefon under samma period

Nä men jag tycker han ska kolla med alla andra ifall det är exakt samma fel för alla och om det började samtidigt. Om det är så borde han ringa och felanmäla det till Telia.

Att det skulle ligga i telestationen ser jag som den mest långsökta förklaringen.
Om jag skulle sätta pengar på det, så skulle jag ha svårt att besluta mig för

1. Utrustningen
2. Jacken
3. Ledningsnätet

Men om alla fick EXAKT samma fel, EXAKT samtidigt. Då skulle jag sätta mina pengar på ledningsnätet!

Permalänk
Medlem

Ni som blivit överflyttade från Bostrem till BBB och fått 24mbit tjänsten så kan jag berätta för er att det inte är helt ovanligt attdet är ADSL modemet som trainar i för hög hastighet (för vad era tele ledningar pallar). Då får ni ringa den fruktade BBB tekniska supporten och be dom ställa ner hastigheten så SNR värdena blir sjysstare.