Permalänk

VPN-tunnel

Nu har jag en fråga av ren nyfikenhet.
En kompis frågade mig hur man gör för att kunna köra en vpntunnel mellan sig och en kompis.

Så om det är någon som har den kunskapen så får de gärna dela med sig.
Vad skulle man tjäna på att köra en tunnel till en kompis pc förutom säkerhet (vilket jag gissar inte är så viktigt i detta samanhang)?

Mvh //kristoffer

Visa signatur

Dator: | GA-7N400 Pro 2 | AMD ATHLON XP BARTON 2600+| Orignal 512MB pc2700 | samsung 757NF | HIS Radeon 9700 NP 324/310 | 1st WD 120GB 1st WD 200GB
Kylning: Artic Cooling ATI Silencer 1 | Thermaltake volcano 9 coolmod | 3*80mm chassifläktar.
Allt är relativt!

Permalänk
Medlem

Jag undrar samma sak, har sett att i min router finns den möjligheten att tillåta vpn trafik. Men skulle vilja veta mer om ämnet.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

Permalänk
Medlem

kolla in openvpn.net en fri vpn server för bla. windows.

Permalänk
Medlem

Du måste ha hårdvaran + licenser för VPN-klienterna.

Permalänk
Medlem

Nädu

Det finns alldelles utmärkta mjukvaror för detta så nån hw krävs inte för hemma eller småföretagsbruk. Ska man däremot ha några hundra vpn sessioner samtidigt då vill jag ha dedikerad hw för jobbet plus helt annan mjukvara med övervakning och loggning men det behövs inte för hemma bruk. Som vanligt är google din vän

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk

Om jag inte har fått det om bakfoten så innebär inte vpn direkt att det är säkrare, utan för att få det säkert så brukar man kryptera med IPsec-teknik. Kolla om programmen gör det (om det verkligen är så noga med säkerheten).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mats42
Nädu

Det finns alldelles utmärkta mjukvaror för detta så nån hw krävs inte för hemma eller småföretagsbruk. Ska man däremot ha några hundra vpn sessioner samtidigt då vill jag ha dedikerad hw för jobbet plus helt annan mjukvara med övervakning och loggning men det behövs inte för hemma bruk. Som vanligt är google din vän

Oj, det var helt nytt för mig. Köra VPN utan att ha hårdvara som klarar VPN. Hurdå? Och fria klienter med kryptering gratis. Var?

Permalänk
Medlem

Inbyggt i Windows XP finns klienter för att upprätta en VPN förbindelse.

Permalänk
Avstängd

hur fungerar open vpn ingen som har en guid på svenska?

Permalänk
Medlem

Har inte satt upp VPN med mjukvara i Win, men i linux funkar det utmärkt att sätta upp en AH/ESP ipsec-tunnel med KAME-tools.

OpenVPN som redan nämts borde fungera utmärkt, men det har inte stöd för ipsec utan kör SSL.

Visa signatur

data.

Permalänk
Medlem

Några fördelar med VPN är ju tex. om du har en anslutning som saknar publikt ip eller har tex port 25 spärrad kan du köpa en VPN hos något företag som säljer sånna tjänster och tunna all din trafik via ditt vpn konto, på så sätt får du både en ny publik ip adress samt inte har några portar spärrade.

Har du laptop och kopplar upp dig på många olika ställen kan det oxå vara fördel med VPN då du alltid får samma ip nummer när du kopplar upp dig, vart du än befinner dig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nfm
Några fördelar med VPN är ju tex. om du har en anslutning som saknar publikt ip eller har tex port 25 spärrad kan du köpa en VPN hos något företag som säljer sånna tjänster och tunna all din trafik via ditt vpn konto, på så sätt får du både en ny publik ip adress samt inte har några portar spärrade.

Vilken port går trafiken över då? Kan man välja att den ska gå över en speciell port? Och, kan man köra en till en m0n0wallserver hemma och kan man då koppla upp sig till den vart som helst ifrån?

Visa signatur