Nostalgispel. Screenshots

Permalänk
Medlem
Citat:

Åh, Out of this world! Det kommer man ihåg!

Även Rick Dangerous som jimjavel letade efter. Underbara minnen!

Lyssnar på musiken nu. HERREGUD! Jag är liten igen

Visa signatur

must!

Permalänk

Faan jag kan inte fatta att jag har spelat de flesta av de där spelen. Kommer nog aldrig att ha lika mycke spel som när jag var en knodd med en C64. är det ingen som har screens på Supercars2. wings of fury sdamt kanske lite fler på speedball (2?). Underbara lir. Gillade för övrigt Rick Danerous o Bubble Bubble mycket på den tiden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kerberos
Saknar ett spel där man spelar en liten gubbe som ska plocka datorchips genom ett antal banor, jagad av monster.

Någon som vet vad det är?

Chips Challenge?

det knäckte

Doom II:

fattar inte att ngn inte nämnt det ännu o.0

Dungeon Keeper:

Säger bara en sak... HORNY!

Warcraft II:

ännu en som ingen konstigt nog har nämnt o.0

Visa signatur

Antec Case Performance One | Asus P5B | Intel Core 2 Duo E6600 2.4Ghz @ 3.0Ghz | 4GB Corsair 6400 | Asus Geforce 8800GT |

Permalänk
Avstängd

Ahh, massa sköna spel, det där grodspelet som NaRcotize visar en bild på spelade jag hur mycket som helst av. Sjukt skoj spel, då var det i alla fall det
Spelar fortfarande Speedball 2, Pinball Dreams och James Pond på mitt GBA

Visa signatur

"Hörru, som chef tycker jag det ser illa ut."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mithril
Text und bilds

Antagligen nämner ingen Doom-spelen för alla tar det för givet att det ger en nostalgitripp för varenda en. Det var så för mig iallafall...

Permalänk
Medlem

Kom att tänka på det där när hocce postade bild på 'Ambulans-ghostbusters'

Fanns ett speciellt amigaspel också som jag kommer ihåg...hmm, 'The Shepherd'; man hade en ö eller flera, så släppte man ut par med olika djur på dom..plantor, buskar, träd, höjde sänkte land/vatten..satte ut sjukdomar, kastade kometer..lite som populous, men inte lika känt direkt :/

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av slazz
Tack Anubis

Så lite så.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shade6
Chrono Trigger:
http://chronotrigger.emuparadise.org/screens/shot038.jpg

Chrono Trigger är riktigt roligt. Fan, nu vill jag ha Snes och ZSnes igen!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av EvilNed

http://www.rolemaker.dk/documents/Requirements/BA_GameReferen...

Command & Conquer (Varför har Nod medium tanks och GDIs vakttorn i den bilden? Plus rocketlauncher enheten som ser helt annorlunda ut i spelet.)

Ah, C&C! Jag har orginalboxen kvar tror jag, och skivorna.
Det är för den spelaren har tagit över en annans Construction yard, då kan man bygga den andra sidans byggnader och man får även nya enheter. Rocketlaunchern är en av dem, det kan jag komma ihåg.

Duke Nukem, aaah http://www.ythcal.de/museum/heroes/dukenukem/dn1.html
Jag har klarat alla tre spelen =p

Police Quest!

Det är ju massor med underbara spel som folk visar upp här, det är verkligen nostalgi.

Permalänk

Oh det är ingen som har bild på Populos (stavning?)? Det var ett innovativt spel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stolme
http://www.free-game.com/Images/Un2.jpg
Unreal

Alltså unreal var verkligen helt jävla "unreal" när det kom. Minns jag satt på min NASA burk 2x voodoo 2 samt ett winfast 8mb vga. Fyan satt med 800x600 i unreal max grafik med 60fps eller mer. Grafiken va helt bizzart bra minns jag Härliga tider!

Permalänk
Visa signatur

"Dagarna och kvällarna då lever jag, röppni fälls, örr ur i knön, och gniblisåå, på kvällen..."

Permalänk
Medlem

Mina bidrag

Syndicate

Civilization

Turboraketti

688 Attack Sub

Centurion

F18 Interceptor

Ahh finns så många bra klassiker!!

Permalänk
Medlem

Jag minns 2 spel, rpg spel. Dom kanske släpptes hmmm 93-94-95. runt där. Det var till dator, dom var väll lite skarpare en Eye of the beholder serien. Ett av dom var man ute i öknen, det va grymt svårt, skulle vilja veta vad det heter igen om nån har en aning

Det andra spelet var man nere i grottor osv, kom ihåg att man kom till en stad så var den en goblin som sa när man kom till en dörr "Whats the password" med ljud hade jag för mig. Nån som vet vad det här spelet hette? Det var en bugg i det spelet när man kom till en isvärld då allt hängde sig som man inte kunde komma förbi utan att patcha. Och då försvann save filerna

Permalänk
Medlem

Dangerous dave

Permalänk
Medlem

Discworld, så jefla bra.

Visa signatur

It´s Sony or nothing

Permalänk
Medlem
Citat:

Mycket bra spel, speciellt Syndicate, undrar hur många timmar man spenderade framför det spelet som "pöjk".

Visa signatur

© BisHoP

Permalänk
Medlem

Barbarian

Larry

Winter games till C64 slet ganska mycket på joysticken =P

Man kanske skulle ta och plocka fram C64:an igen

Visa signatur

Den är inte lång, men den är smal
You're a towel -Towlie

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dakke

Det andra spelet var man nere i grottor osv, kom ihåg att man kom till en stad så var den en goblin som sa när man kom till en dörr "Whats the password" med ljud hade jag för mig. Nån som vet vad det här spelet hette? Det var en bugg i det spelet när man kom till en isvärld då allt hängde sig som man inte kunde komma förbi utan att patcha. Och då försvann save filerna

Låter faktiskt litet som ultima underworld 2: Labyrinth of worlds. Både goblingrejen och isvärlden känns igen, men det är knappast en garanti.

Permalänk
Medlem

Bubble bobble, Bubba 'n stix, Swiv, Prince of persia, Sam & max... those were the days.

Känner mig också gammal för att jag känner igen alldeles för många av de här spelen. Tänk när spel större än en diskett var stora.

Räknas nog inte för att det är för nytt, men ändå nostalgi för mig.

Nu kommer jag inte på vad det hette, men det var som ett plattformsspel där skärmarna satt ihop uppåt och så också, man hade pistol och kunde rulla när man hoppat, samlade keycards och så (som tusen andra spel).

Visa signatur

Sitter här och pillar mig i naveln.

Permalänk
Medlem

Stunts

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

Tror ingen har nämnt detta, som iallafall jag fastnade ordentligt i för C64.
Lite morrowind nästan....eller

http://www.abandonia.com/game.php?ID=98&genre=rpg

Ett annat starkt minne var ju Outrun, där man körde en grym Testarossa (som också prydde väggarna på pojkrummet med åtskilliga afficher). Kommer ihåg hur jag drägglade över screenshots och drömde om spelet, men när jag väl fick hem spelet så var det ju asdåligt.
Kommer ihåg den besvikelsen

Men bäst av allt på C64 var nog ändå Paradroid. Originellt så det stänkte om det (favvo-roboten nr 476 på min avatar)

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk

Oooh. Jag måste göra ett till inlägg, den här tråden är ju så bra.

Stunt Car Racer (Amiga)

Henrys House (c64)

Commando Libya (c64) Det var rätt spännande att spela det spelet som orsakade rabalder och bidrog till dataspelsvåldsdebatten på 80-tale.

Wizball (Amiga)

Gravity Force (Amiga)

Oil Imperium (Amiga)

Ports Of Call (Amiga)

Permalänk
Medlem

Visa signatur

"How much wood would a woodchuck chuck if a woodchuck would chuck wood?"

Permalänk
Medlem

är faktiskt nöjd att jag har spelat de flesta av spelen ni nostalgiar till, även fast min första dator va en 386:a (friends rules)

snes och square som så många har nämnt,

bästa spel igenom tiderna :
FF III

Visa signatur

En själ som exploderar.
vrede ställd, mot livets nerv.
Kall eld.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skrivkramp
Låter faktiskt litet som ultima underworld 2: Labyrinth of worlds. Både goblingrejen och isvärlden känns igen, men det är knappast en garanti.

http://www.quandaryland.com/1997/pix1997/uw2.jpg

Grymt, känner igen spelet på bilden men namnet ringer inga klockor alls grrr! Det kan dock vara det :), fan om man skulle ta och sätta sig och lira dessa gammla spel igen, dom väcker nog många goda minnen Kommer ju nästan bara skit spel nu mera, man blir som sina föreldrar. "Det var bättre för" heh..

Permalänk

http://download.dosgamesarchive.com/alleycat.gif
http://download.dosgamesarchive.com/digger.gif
http://download.dosgamesarchive.com/sopwith.gif

Sedan var det några andra spel som jag inte hittade någon bild på,
bland annat ett där man räddar bebisar från en brinnande byggnad.

Visa signatur

I'm taking you out Funfrock, and NOT for pizza!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nisse Jöök

http://download.dosgamesarchive.com/sopwith.gif

Ahhhhhhhh!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Åhhhhhhhhhhhhhh!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Shit....

Enorma jävla nostalgiminnen uppenbarade sig

Samma sak med Alleycat, dock har jag det nu...

Visa signatur

Fotograf | www.gardsater.se| P5B DLX/WIFI | 800mhz C4 4GB RAM | C2D E6600 @ 3 ghz | XT1950XTX | Seasonic M12 600W |74 GB Raptor | 1 TB HDD | Vista 64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlockreN
Nej det var 2d, kommer ihåg lite från introt. Det var folk som gick med faklor ute i skogen. sen gick dom till nån mötesplats med stora stenar.

Moonstone...

Mvh

Permalänk

Bah, spel i färg, är det nostalgi för dagens ungdom...

På min första dator, en australiensisk Microbee, spelade jag Pac-Man som laddades med kassettband. Datorn hade monokrom monitor. Tyvärr hittade jag inga skärmdumpar...

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fastforward
Bah, spel i färg, är det nostalgi för dagens ungdom...

På min första dator, en australiensisk Microbee, spelade jag Pac-Man som laddades med kassettband. Datorn hade monokrom monitor. Tyvärr hittade jag inga skärmdumpar...

Jo många av de spelen som listats här är ju hyfsat nya. 90-talet och framåt. Fast det innebär ju inte att de kan ge en, en nostaligitripp ändå. Mitt första spel var också ett spel på en monokrom monitor. Spelade det på farsans "dator". Fast det var ju bara konsoler på den tiden, med uppringd förbindelse till stordatorn på jobbet. PCs kom ju först senare.

Permalänk
Medlem

war has never bin so much fun

Visa signatur

Motherboard:Asus Prime B550-Plus
Cpu:AMD Ryzen 5 5600X
Memory: Corsair Vengeance LPX 32Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB