Stor filserver Raid5

Permalänk
Medlem

Stor filserver Raid5

Hejsan, jag har tänkt bygga en större filserver att ha hemma.

Just nu letar jag efter ett bra raid kort som stöder raid5 och sata.

Jag har kollat på kort från 3ware, Areca, och Broadcom.

Just nu är jag väldigt myckte inne på att köpa ett kort från Areca, nämligen deras 16 portars variant. ARC-1160.

Broadcom kortet klarade av spanning mellan flera kontroller, men hade bara stöd för 16 st diskar i raid5, så jag undrar ifall nån vet om något raidkort för sata som klarar spanning och fler än 16 diskar?

Sen så tar jag gärna emot tips på lämpliga moderkort. Jag är ute efter dual Xeon kort.

Hårdiskar jag har kollat efter är sata diskar på 300 GB eller 400 GB, finns inte så många att välja på. Tar dock gärna emot tips där med.

Min budget för denna server ligger på ca 50000 kr.

Tack på förhand.

Mvh 9110

Permalänk
Medlem

50k för en filserver;) Vet ej om det finns kort med fler än 16 portar!
Se lite på denna tråd
Detta vissar lite om en dual cpu server med xeon processoer
Kommer att bli en grym server iaf

Visa signatur

CPU: Phenom 2 X6 1100T BE @4.0GHz by Corsair Hydro H100i RAM: 16GB 1866Mhz Corsair Vengance GPU: Zotac GTX 670 MB: MSI 990XFA GD65 HDD: Corsair Force 3 120GB PSU: Corsair VX550 Chassi: Corsair Obsidian 550D
"Filserver": Chieftec Mesh AMD Athlon x2 5200+ 4GB RAM HDD: 4x1TB 2X320GB +40GB SSD Power by Corsair HX750

Permalänk
Medlem

Jag tycker dual xeon verkar lite överdrivet för en filserver. Tycker ett sånt här moderkort skulle räcka gott och väl så kan du köra SCSI på systemdisken och vanlig P4 processorer. Kan helt klart rekommendera 3ware har ett 8506-8 och det är otroligt stabilt haft en diskkrasch och det gick hur bra som hellst att bara byta disken. Däremot på mitt lsi kort har jag haft lite problem med korrupta filer men det tror jag iofs löst sig nu efter en bios uppdatering.
Snåla inte heller på nätdelen det är otroligt viktigt med en bra nätdel när man ska ha så pass många hårddiskar i datorn och även rejält med fläktar så dom inte går för varma och dör i förtid.

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=300789&view=detailed

Permalänk
Avstängd

du behöver iaf ett moderkort med pci-x , du kan även kika på lsi nya sata raidkort

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem

tack för svaren

Nätt agget vet jag vikten av,, kommer välja ett bra ett..

Har redan ett dual Xeon system så jag vet vikten av ett bra agg.

3ware kort har jag lite erfarenhet av. Har ett ett 7008 kort eller vad det heter med 8 st 160 gb hd. Det kortet har funkat bra osv.

Jag har läst lite post i 2cpu forumet och där var det en del post ang att 3ware var ett mediokert kort och att det fanns bättre kort.

Areca, har ett kort som jag tycker verkar bra,, deras Arc-1160. Det kortet har fått bra betyg och det stöder 16 st sata diskar. 3ware stöder 12 sata diskar per kontroller som mest.

Jag kommer nog gå för ett dual kort eftersom jag kanske kommer behöva cpu powern till andra projekt och att dual cpu kort har oftast bra pci portar, pci-x osv.

Nån som har några bra synpunkter på bra dual cpu kort med helst 2 chipset för pci-x portarna, och några bra hd. Finns inte så många sata hd på 300 eller 400 GB att välja på.

Börjar bli dax att fixa den här servern,, har planerat att fixa den i 2-3 månader nu. Vore kul att ha en lite större media/filserver hemma

Mvh //9110

Permalänk
Medlem

Fixa gärna bilder om du kan !
Vad gäller hdd så kan du ju allternativt för att köra 400GB:are ta 250Gb diskar tex maxtor de är grymt bra!
JenzA borde väll veta lite om raid 5 Om jag inte minns fel så kör han med dual xeon i ena filservern..

Visa signatur

CPU: Phenom 2 X6 1100T BE @4.0GHz by Corsair Hydro H100i RAM: 16GB 1866Mhz Corsair Vengance GPU: Zotac GTX 670 MB: MSI 990XFA GD65 HDD: Corsair Force 3 120GB PSU: Corsair VX550 Chassi: Corsair Obsidian 550D
"Filserver": Chieftec Mesh AMD Athlon x2 5200+ 4GB RAM HDD: 4x1TB 2X320GB +40GB SSD Power by Corsair HX750

Permalänk
Medlem

bilder kommer komma

Självklart så kommer jag fixa bilder när jag bygger den.

Ang hd så kan jag inte välja mindre hd än 300 gb... har bara 16 portar att leka med.
Så ifall jag väljer 250 Hd så blir servern inte så stor som jag vill ha den. 300 GB Hd är ett minimum.

Mvh //9110

Permalänk
Medlem

Finns det inte en övre gräns för hur många diskar man skall ha i en raid array? Har för mig att resonemanget går till så att ju fler diskar man tillsätter, ju högre procentuell sannolikhet är att diskar går sönder, och över ett visst antal diskar är den sannolikheten högre än vad redundansen skyddar. Just talet 16 känner jag igen där, jag har letat på nätet utan att hitta belägg för det jag nu påstår.

Lösningen skall då vara att köra flera RAID-arryas som arrays. T ex RAID 15 osv.
Däremot måste du ju då räkna på maximalt antalet diskar som ditt kontrollerkort klarar i ett RAID-kluster, precis som du redan är inne på.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tajson
Finns det inte en övre gräns för hur många diskar man skall ha i en raid array? Har för mig att resonemanget går till så att ju fler diskar man tillsätter, ju högre procentuell sannolikhet är att diskar går sönder, och över ett visst antal diskar är den sannolikheten högre än vad redundansen skyddar. Just talet 16 känner jag igen där, jag har letat på nätet utan att hitta belägg för det jag nu påstår.

Lösningen skall då vara att köra flera RAID-arryas som arrays. T ex RAID 15 osv.
Däremot måste du ju då räkna på maximalt antalet diskar som ditt kontrollerkort klarar i ett RAID-kluster, precis som du redan är inne på.

Krangcrew har talat

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

hm tja man brukar köra raid 50 , bla dels för att en del kort inte stödjer arrays större än 2TB och att öka säkerheten marginellt.

se till att du har ett kort med batteribackup bara.

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pappersrulle
Krangcrew har talat

Nja, jag som privatperson har talat.
Det som står i forum.krangparty.se gäller överallt.

"Alla uttalanden och åsikter skriven av en Krangcrew-medlem är personliga och återspeglar ej Krang Organizations (Krangcrew) åsikter och riktlinjer om inte annat specifikt nämns. "

Permalänk
Medlem

Inte riktigt den nivå du har tänkt dig men jag ramlade över denna för några dagar sedan och det ser rätt intressant ut så länge man skall köra Windows. http://www.netcell.com/products_overview.html#prot

Har kollat litegrann på Areca även jag men de känns lite väl dyra plus att jag inte riktigt har blivit klar över hur det är med drivare till tex linux.
Vet att det står att det finns drivare men har lärt mig det hårda vägen att det tyvärr inte alltid stämmer 100%.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

Våga vägra SONY!

Permalänk

Angående moderkortså är det tjockaste jag hittar just nu ett Supermicro (bra gejjor) X5DPE-G2 med 6st PCI-X platser (3x100mhz 3x66mhz).

http://www.supermicro.com/products/motherboard/Xeon/E7501/X5D...

Spanning har jag inte varit med om men försvinner inte poängen med raid5 om man har typ 50 diskar? Att två ska pajja är ju ungefär lika troligt som en.
Jag skulle ha satsat fler, billigare kort och mjukvaruraida dem. 6 raidset med 16 diskar i varje i raid 0? Tjockt

Visa signatur

Two types of people laugh at the law: those that break it and those that make it.

Permalänk
Avstängd

poängen med raid 5? vad för poäng ?

raid 50 är bättre på en del saker än raid 5. fast kräver 2 kort. det har fördelar och nackdelar, men främst fördelar när man har många diskar.

Visa signatur

Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem

känner igen

Supermicro X5DPE-G2 som du nämner känner jag igen. Det kortet körde tom´s hardware med när dom testade 4 st broadcom kort som dom spannade.

Nackdelen med det här kortet är att det kör på 533fsb. Just nu är jag ute efter ett kort som klarar av 800 i buss.

Håller på att skissa vidare på sakerna som jag skall ha,,,

Chassie har jag bestämt mig för. Det får bli ett Chiftec Js-2000. det rymmer 23 st 5.25" platser. Det kommer funka för mina behov.

Mvh //9110

Permalänk
Medlem

min ända fundering är, siktar du på ett hårdvaru raid kort, och var ska du få prestanda uppgifter på det (hårdvaru raid kort så till vida att det sitter en paritets och funktions cpu på kortet) då det är "ganska" viktigt för den totala prestandan att nämda cpu "orkar" rätt mycket... annars kan du lika gärna sikta på mjukvarur raid (drivrutins styrd, där burkens cpu(er) står för jobbet)

tyvärr har jag inte tillräkligt bra koll på vilka kort som faktiskt presterar bra, eller bara lovar mycket... själv är jag sugen på en annan lösning, extern data lagringide via scsi... här är ett exempel...
beror klart på vilken prestanda man behöver, med ett sådant kort är man ju låst vid scsi's max transfer, men upp till 15x diskarna / kanal...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd

mjukvaruraid är inget altervativ i detta fall

Visa signatur

Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem

Nä, att mjukvaru raid i sig inte var ett alternativ såg jag som en självklarhet, vad jag var ute efter är/var att man bör noga verifiera att det kort man väljer ligger inne med resurser nog att faktiskt klara att utföra arbetet det förväntas göra, fort nog att inte kortet i sig blir flaskhalsen.
DET var vad jag menade med att "då kan du lika gärna köra mjukvaru raid" det kommer inte ge nån prestanda att sitta på ett under dimensionerat raid kort.

Nå, i alla fall, lycka till, jag följer tråden med spänning, det dyker upp spännande alternativ överallt.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd

japp, där av min rekommendation av lsis nya kort då de har intels senaste xscale processor för xor beräkningar

Visa signatur

Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem

Har inte någon jättekoll på sata-raidkontrollers, men för guds skull, köp opteron istället för xeon... Du får både mycket bättre prestanda och en väldesignad 64bitars arkitektur.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Oh en intressant tråd.

Arecas kontroller med RAID6 fick väldigt fina siffror i ett test hos Tomshardware. RAID6 kommer du iofs förlora en disk till storleksmässigt men det ger ju högre feltolerans. Kortet stöder större volymer än 2 TB (64-bit LBA) samt kan samarbeta med flera kontrollerkort av samma märke.
En nackdel verkar vara att kontrollerkortet har inbygg cache på 128 MB utan möjlighet till expansion. 128 MB kanske blir för lite när 16 diskar sitter i en array.

Kanske två RAID5 arrayer på åtta diskar vardera kan vara något och mjukvaruraid i Windows. Fast jag gissar på att du satsar på mest plats för pengarna och samtidigt få med lite datasäkerhet i paketet. Hastighet är egalt?

Ska du verkligen ha 16 st 400 GB diskar? 6 TB RAID5 utrymme. Mysigt

Seagate är enda disk jag kan rekommendera. Deras 400 GB är dock ohälsosamt dyr men enda på marknaden med 133 GB plattor och större plattor ger mindre antal plattor i disken vilket ju ger mindre risk till haveri. Seagate ska även komma med en 500 GB 7200.8 modell nån gång i år är det sagt.

Maxtor har annars rätt okej diskar men de låter så förbannat när de arbetar. Dock inget problem för dig antar jag. De finns ju med NCQ och 16 MB buffer också.

Vad gäller moderkortsrekommendationer så föreslår jag som bamsefar något med Opteron istället. Så mycket bättre, billigare och kallare. Att hitta pålitliga moderkort kan dock bli svårt.

Visa signatur

» Don't argue, I am programmed to beat you.

Permalänk
Medlem

tack

tack för alla bra svar hittills.

Jag är inte helt låst på Xeon, kan även tänka mig Dual opteron. Vill hitta ett moderkort med 2 styrkretsar till pci-x busen ifall jag kommer sätta in ett raid kort till i framtiden.

Enligt mina beräkningar så kommer jag med hjälp av lådan kunna få plats med 32 st hd i hotswap diskcaries. Så lådan och moderkortet skall vara redo ifall jag bestämmer mig för mer space.

Som det ser ut nu så kommer jag börja med 5 st 400 GB hd i raid5 å sedan köpa till mig 1-2 diskar i månaden tills jag har fyllt första kontroller kortet med 16 diskar.

Precis som twinlight skriver så har säkerhet högre prio än speed.. dock så vill jag gärna kunna få ut såpas med fart att min maindator´s hd blir maxade.

Vet inte ifall jag kommer köra med Raid5 eller Raid6. Det blir nått att fundera på... kanske senare när man kommer upp i 16 diskar,,, men inte när man bara börjar med 5 st diskar,,, känns lite fel att tappa 800 GB för feltolerans med så få diskar.

400 Gb diskarna kostar en del, men det finns inte så många att välja på så man får stå ut med det. Det är därför jag inte köper alla 16 diskar på en gång. Det skulle ju kosta mer än all andra hårdvara tills server ju.. bara diskar för 50K låter lite väl mycket, lol..

Jag skall leta vidare på hårdvara till servern. Allt eftersom jag hittar nått intresant så gör jag en post här..

När det sedan blir dags att bygga så kommer jag säga till,,, bilder kommer det givitviss att finnas,

Ett sjukt bygge,, mycket pengar,,, men man lever bara en gång,,, skall bli kul med en lite större server hemma

Mvh, //9110

Permalänk
Medlem

Fint att du lovar bilder
Läste nånstans om dual operton och dubbla pcie styrkretsar skall kolla om jag hittar det igen om du är intreserad!

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Kom ihåg att raid5 inte är 100% säkert, backup är något du bör fundera på. Även ta en funderare på någon form av UPS som kan hantera den mängd ström som krävs för servern.

Jag skulle välja att titta på Acronis TrueImage för backupen.

Permalänk
Medlem

Har lite funderignar på raid 5 men jag undrar en sak dock. Vad händer i fall kontrollerkortet går sönder? Är det bara att byta ut eller ligger det info om arrayen på kortet?

Visa signatur

AMD Mobile 2400+ @ 2300 Mhz (11,5x200) 1,625 V, Gf4 Ti 4200 @ 360/760, 512mb SP bh-5, Vmodds, vatten och TEC på gpu.

Permalänk
Hjälpsam

Snabbt tipps, ASUS budgetkort PC-DL, NCCH-DL, PCH-DL samt iWill DH800 är kul moderkort men sydbrygga/nordbrygga länken suger så det är ingen höjdare för stora krävande Raid50 o liknande system. Skulle heldre rekomendera ett riktigt Xeon moderkort i stil med Supermicro eller Tyan för ett sådant projekt. Sedan är i mina ögon Opteron vassare på busshantering än vad dv olika intelchipset är. iWill DK8N tex med nForce3 250 nordbrygga och ordentlig NUMA minneshantering så får du nog ut mycket mer ur kontrolerkorten.

forums.2cpu.com finns det riktigt bra killar på både dualies och storlagring

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

fluff

fluff,,
tack för dina tips.

Jag har redan ett PC-DL kort som min maindator. Men det kortet har inga pci-x platser.

Jag är ute efter ett Dual Opteron eller Dual Xeon kort som har 2 st pci-x 64bit 133 mhz platser.
Moderkortet skall även ha 2 styrkretsar för pci portarna.

Ang raidkorten från Areca så har korten med 12 och 16 portar plats för en extra minnesmodul. Så korten stöder max 1 GB cache ram mot standard 128 MB.

Håller på att leta vidare vilka mer delar jag skall ha.

Hittils så ser det ut så här.

Låda Chieftec Jumbo JS-2000

Hd BARRACUDA 7200.8 400GB SERIAL ATA/150

Moderkort blir antingen dual Opteron eller dual xeon.

Raidkort ARC-1160 från Areca. 16 portar sata pci-x
http://www.areca.com.tw/products/html/pcix-sata.htm

Diskcarrier: Chieftec SATA Hot-Swap drive cage, 3-slot, aluminium
http://www.proconsult.dk/katalog/m_sto/s_sto-flyt/kab-skuf/ka...

Fluff,, dig känner jag alltigen från 2cpu forumet.. Jag hänger där en hel del också. Finns bra info där

Jag återkommer med mer info.

Mvh 9110

Permalänk

Fan det verkar bli en rejäl monsterserver ,p Keep it up , få se bilder sedan.

Visa signatur

Dell 2405 ;P + Shuttle SN25P, 3700+ San diego, 1GB XMS Pro, 6800GT (VF700Cu), 1 x WD Raptor 74GB, 1 x WD 200GB, 1 x Hitachi 250GB, DVD-R NEC 1300A. Kan någon dra ner värmen i min burk?

Permalänk
Medlem

Vart har du hittat en ÅF av ARC-1160 kortet??