Permalänk
Medlem

Låsaupp AMD64 multiplier.

Hur låser man upp AMDs multiplier? Har alldelses för låg temp på CPU:n (max44°C) ;-).

Kör HTT:n nu i 230MHz och multipliern går inte att ställa högra än x9. Vill ha upp den i en x12

CPU: AMD Athlon64 Newcastle 2800+ AX 1800MHz
MODERK: Asus K8N nForce3 250

Visa signatur

Kör så det ryker!

Permalänk
Medlem

går inte låsa upp multipliern.. så lägg ner !!! typ ungefär som alla frågar om det går att låsa upp pentium4

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

A64 systemen (förutom fx-55?) är "uppåtlåsta" Dvs att det går inte att höja den, utan bara sänka .. Så din 2800+ kommer inte högre än 9x .. 3000+ kommer inte högre än 10x, osv ..

Permalänk
Medlem

Min 3000+ blir instabil när jag sänker (fast inte om jag har cool'n'quiet igång och multipliern sänks därigenom). Någon annan som har det problemet?

Permalänk

alla a64 proccesorer är helt upplåsta men fx 55an kan man väll bara klocka genom att höja fsbn på grund av att dom har högsta multiplyern, så på så sätt kan man inte höja dom.

men jag undrar om man kan ändra multiplyern i clockgen kanske ???

Visa signatur

<MSI k8n neo2 54g platinum ::: 3500+ Newcastle - 2500mhz 1.45v>

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MolijoxMannen
alla a64 proccesorer är helt upplåsta men fx 55an kan man väll bara klocka genom att höja fsbn på grund av att dom har högsta multiplyern, så på så sätt kan man inte höja dom.

men jag undrar om man kan ändra multiplyern i clockgen kanske ???

Det är precis tvärtom. FX-gänget har upplåst multiplier (upp till 20x tror jag, kanske varierar på olika moderkort?) medan Athlon64 har låst multiplier uppåt. Det går däremot att sänka multipliern.

Visa signatur

Shuttle SK83G | AMD Athlon64 3200+ | 512MB Corsair Value | NEC ND-3500A | Leadtek 6800nu @16x1, 6vp 410/870 1.2V

Permalänk
Medlem

Surt!!!! Man misstänker att alla cpu:er i denna serie är lika. skiiiiiit! Här skulle helt klart finnas prestanda att hämta. Går alltså inte att pinmodda eller något :-(.

Någon som vet var man kan ladda ner clockgen?

Visa signatur

Kör så det ryker!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av monoradio
Det är precis tvärtom. FX-gänget har upplåst multiplier (upp till 20x tror jag, kanske varierar på olika moderkort?) medan Athlon64 har låst multiplier uppåt. Det går däremot att sänka multipliern.

hmm så kanske det var, men jag är ganska säker på att det inte var så. Är du 100 för det är inte jag...

Visa signatur

<MSI k8n neo2 54g platinum ::: 3500+ Newcastle - 2500mhz 1.45v>

Permalänk
Medlem

3000+ 3200+ 3800+ 4000+ osv .. är alla "uppåtlåsta" .. fx-55 är inte det, utan kan höjas till 20x(?) som monoradio sa .. är 95% säker på det

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lubo
3000+ 3200+ 3800+ 4000+ osv .. är alla "uppåtlåsta" .. fx-55 är inte det, utan kan höjas till 20x(?) som monoradio sa .. är 95% säker på det

Och jag kan garantera att det är så iom att jag äger en fx55:a

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s60761
Du menar alltså att AMD Athlon64 Newcastle 3000+ Socket 754 har upplåst multippel även uppåt?!

Synd att kalla det upplåst när det inte går att höja den.

Att det ska vara så svårt, Han skrev uppåtlåsta. Då menar han att det INTE går att höja multipel utan bara sänka den.
Och nej det går inte att låsa upp, men skaffa lite bättre minnen så kan du klocka högre via HTT (fsb).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av avicenna
Att det ska vara så svårt, Han skrev uppåtlåsta. Då menar han att det INTE går att höja multipel utan bara sänka den.
Och nej det går inte att låsa upp, men skaffa lite bättre minnen så kan du klocka högre via HTT (fsb).

Sorry, läste för fort...

Det blir väll bättre minnen eller så får man köpa värre cpu.

Visa signatur

Kör så det ryker!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pytonOrm
går inte låsa upp multipliern.. så lägg ner !!! typ ungefär som alla frågar om det går att låsa upp pentium4

på p4 kan man visst låsa upp multipliern ja tanka ner nyasts mobo drivrutiner oi ja kan ställa min multiplier

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buffffy
på p4 kan man visst låsa upp multipliern ja tanka ner nyasts mobo drivrutiner oi ja kan ställa min multiplier

Det går att ändra den till 14x med vissa prollar bara, det kallar jag inte upplåst.
AMD64 kan man ändra mellan 4x till Original Multipeln, i ditt fall 9x
Därför kan du itne ändra högre än 9x, och du måste alltså ha rätt hög HTT för att få en hög frekvens.
Det är därför man väljer tex en 3200+ istället, eller skaffar bra minnen och moderkort och klockar högt, vilket är ännu bättre.

Visa signatur

A64 3200+ @2700mhz (270*10) | 3dmark01: 25027 | Projekt: Lian-Li
Tillsammans med ÖA försvann den sista anledningen att hänga kvar på swec.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Clew
Det går att ändra den till 14x med vissa prollar bara, det kallar jag inte upplåst.
AMD64 kan man ändra mellan 4x till Original Multipeln, i ditt fall 9x
Därför kan du itne ändra högre än 9x, och du måste alltså ha rätt hög HTT för att få en hög frekvens.
Det är därför man väljer tex en 3200+ istället, eller skaffar bra minnen och moderkort och klockar högt, vilket är ännu bättre.

3500+, bra minnen och bra moderkort är väl ännu bättre än en 3200+ med samma prylar... en 3500+ kostar ju inte så mycket mer som jag har fattat det

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av johle
3500+, bra minnen och bra moderkort är väl ännu bättre än en 3200+ med samma prylar... en 3500+ kostar ju inte så mycket mer som jag har fattat det

Givetvis, fast 3500+ är inte värt 500:- till för en multipel till tycker jag, bättre att försöka sig på högre fsb

Visa signatur

A64 3200+ @2700mhz (270*10) | 3dmark01: 25027 | Projekt: Lian-Li
Tillsammans med ÖA försvann den sista anledningen att hänga kvar på swec.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Clew
Givetvis, fast 3500+ är inte värt 500:- till för en multipel till tycker jag, bättre att försöka sig på högre fsb

Tror inte bara att AMD höjt multipeln för att skapa en 3500+ av en 3200+, det är nog annat som skiljer dem åt oxå.

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SpaceMan
Tror inte bara att AMD höjt multipeln för att skapa en 3500+ av en 3200+, det är nog annat som skiljer dem åt oxå.

Precis som att en Barton 3200+ och en Barton 2500+ inte är samma processor?

Det är som alltid samma processor naturligtvis, 3500+ har tillgång till en högre multiplier och når generellt högre hastigheter that's all.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |