Datorstyrd hobby fräs/graveringmaskin [Bilder]

Permalänk

Datorstyrd hobby fräs/graveringmaskin [Bilder]

Håller på för fullt o bygga en cnc fräs.. så ja tänkte att ja kan ju slänga upp lite bilder..

Själva designen..

låter bilderna tala..

Y+Z axlarna e nästan klara nu.. siktar på att kunna köra i helgen..

Hela projektet finns även på Min sida under "projects"

/Ronny

[EDIT] gamla ftpn e nere har inte orkat fixa d.. men slängde upp bilderna + lite nya på en annan uppload..

har dubbelt så starka steg motorer nu oxå.. går mycket snabbare o tappar inga steg..

Visa signatur

Epox-EP8K3A KT333||AMD Athlon XP 2400+ @ 2310||512DDR PC3500 OCZ Platinum ||Radeon 9700 Flashad Pro||
>>Mods And Stuff<< Min Sida, Uppföljning Utav Lotus Bygge!

Permalänk
Musikälskare

Klent mannen !

Fin maskin med

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Sweet! Riktigt snyggt.
Skriv gärna priset på sakerna.

Permalänk
Medlem

F*n vad folk kan och orkar bygga ena värre än andra riktigt nice fortsätt så!

Visa signatur

CPU: Phenom 2 X6 1100T BE @4.0GHz by Corsair Hydro H100i RAM: 16GB 1866Mhz Corsair Vengance GPU: Zotac GTX 670 MB: MSI 990XFA GD65 HDD: Corsair Force 3 120GB PSU: Corsair VX550 Chassi: Corsair Obsidian 550D
"Filserver": Chieftec Mesh AMD Athlon x2 5200+ 4GB RAM HDD: 4x1TB 2X320GB +40GB SSD Power by Corsair HX750

Permalänk
Medlem

respekt säger jag bara respekt

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

jävligt nice med alla grejer du byggt

Permalänk

kontrollerkorts kittet gick på ca 2000kr med frakt från USA

plåtar, bussningsmaterial o rör hade jag hemma sen lotus bygget..

mdf kosta ca200kr om man räknar med mängden som gick åt men eftersom d inte gick o köpa bara d man behövde så blev jag tvungen o köpa en fullstor skiva.. gick på 450kr

trapetsgängad stång + muttrar 600kr med frakt

en 30VAC 300W transformator gick på 650 med frakt från elfa

så under fyra tusen hamnar man på..

Visa signatur

Epox-EP8K3A KT333||AMD Athlon XP 2400+ @ 2310||512DDR PC3500 OCZ Platinum ||Radeon 9700 Flashad Pro||
>>Mods And Stuff<< Min Sida, Uppföljning Utav Lotus Bygge!

Permalänk
Medlem

Tyckte detta var otroligt men så såg jag Lotus 7 bygget på din sida och ja vad säger man? mycket fritid?Du är iaf helt otrolig på att bygga grymma saker!

Visa signatur

CPU: Phenom 2 X6 1100T BE @4.0GHz by Corsair Hydro H100i RAM: 16GB 1866Mhz Corsair Vengance GPU: Zotac GTX 670 MB: MSI 990XFA GD65 HDD: Corsair Force 3 120GB PSU: Corsair VX550 Chassi: Corsair Obsidian 550D
"Filserver": Chieftec Mesh AMD Athlon x2 5200+ 4GB RAM HDD: 4x1TB 2X320GB +40GB SSD Power by Corsair HX750

Permalänk

heh jadu så himla mycket fritid har man inte men jag blir stressad utav o inte ha nått o göra så man tar vara på varje tillfälle:)

Visa signatur

Epox-EP8K3A KT333||AMD Athlon XP 2400+ @ 2310||512DDR PC3500 OCZ Platinum ||Radeon 9700 Flashad Pro||
>>Mods And Stuff<< Min Sida, Uppföljning Utav Lotus Bygge!

Permalänk
Medlem

fan.. vill åxå kunna bygga mig en lotus.. jävlar vilken gocartkänsla det ska vara i en sådan.. är dom svåra att besikta sedan?

Visa signatur

laptop - Compaq 615
foto - Nikon D3000 + 18-105
Bloggen med lite foton och skitsnack

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danneboy
fan.. vill åxå kunna bygga mig en lotus.. jävlar vilken gocartkänsla det ska vara i en sådan.. är dom svåra att besikta sedan?

D käns som o köra en stor gocart faktiskt.. väldans kul

Så länge man håller sig till alla regler som gäller amatörbyggen så ska d inte vara några problem

Visa signatur

Epox-EP8K3A KT333||AMD Athlon XP 2400+ @ 2310||512DDR PC3500 OCZ Platinum ||Radeon 9700 Flashad Pro||
>>Mods And Stuff<< Min Sida, Uppföljning Utav Lotus Bygge!

Permalänk
Medlem

En CNC fräs voll jag också ha så jag kan göra fina kretskort. Blev bilen nånsin klar ?

Permalänk

Jo jag tänkte oxå prova o göra kretskort.. borde vara hur smidigt som hellst..

Bilen är inte klar än.. ska börja bygga snart igen när dagarna blir lite längre o varmare o byggarlusten kommer tebax.. den kommer o besiktias o reggas detta år.

Visa signatur

Epox-EP8K3A KT333||AMD Athlon XP 2400+ @ 2310||512DDR PC3500 OCZ Platinum ||Radeon 9700 Flashad Pro||
>>Mods And Stuff<< Min Sida, Uppföljning Utav Lotus Bygge!

Permalänk
Medlem

ska du använda en sån där futtig motor till att 'driva' skäret oxå?
eller vad ska du ha som motor dit?

jäkla schysst bygge... synd att man har fri tillgång till cnc svarv och fräs, samt support svarv och bordfräs, så då orkar man inte ens försöka på något liknande själv.

Permalänk

satan i gatan du är inte lite händig gj o hoppas lotusen blir klar snart

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danneboy
fan.. vill åxå kunna bygga mig en lotus.. jävlar vilken gocartkänsla det ska vara i en sådan.. är dom svåra att besikta sedan?

köp ett kit då? går på runt 110-150papp.

Permalänk

Bryr mig lite om detta bygge ! BRYR MIG OM ATT du ska fortsätta att lägga upp bilder på ditt Bilbygge! ffs det var nice !

Permalänk
Medlem

SKIT I BILJÄVELN!!1
Det här är ju underbart! jag har velat ha en billig cnc-fräs sedan länge. :<
dock så förstår jag inte hur du lyckades få den så billig, när vi pratar CNC så
brukar vi snacka runt fyranollors-strecket :x

Visa signatur
Permalänk

Är också sugen på att bygga en cnc-maskin!

Men kan man inte till en början köpa billiga stegmotorer på Kjell & CO med parallelports styrning?

Kommer du styra själva fräsmotorn manuellt eller från datorn?

Sen så vore det äldigt kul om du kunde göra en skiss sen och märka ut vad alla olika saker innebär. Jag har nästan inte fattat alls hur de olika förflyttningarna kommer att ske rent mekaninskt...

Permalänk
Medlem

Seriöst, är du bara 19?! Gah!

Hur fan kommer det sig att ungdomen har högre IQ nu än förr om man tittar på alla idioter som det konstant cirkulerar i media?!

Jaja, on-topic, tuff som satan. Tror nog du kan komma att ta igen de där 4000kr om du graverar lite åt andra än dig själv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av appe
SKIT I BILJÄVELN!!1
Det här är ju underbart! jag har velat ha en billig cnc-fräs sedan länge. :<
dock så förstår jag inte hur du lyckades få den så billig, när vi pratar CNC så
brukar vi snacka runt fyranollors-strecket :x

Alt handlar ju om precision/noggrannhet/axlar/funktioner
Ska du fräsa dom där topplocken till en F1 bil så funkar de nog inte med en hobbyfräs.

Jävligt schysst bygge SoldierBoy, man kanske kan komma förbi och få nått fräst nån dag? Har bara ett vanligt ”handknuffat” fräsbord till dremeln.,

Permalänk
Medlem

Soldier Boy grattis tilla all fina bygge. Du är duktig. Imponerad av dina projekt samt moddar.
Menar bygga en bil är fan inte lätt. Hur gick det med den blev den klar och kunde man köra den.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av agent
Soldier Boy grattis tilla all fina bygge. Du är duktig. Imponerad av dina projekt samt moddar.
Menar bygga en bil är fan inte lätt. Hur gick det med den blev den klar och kunde man köra den.

Men människa, läs lite så ser du att han svarat på bilfrågan iaf 2 ggr.

Permalänk

Ojoj vad mycket beröm :):) heh tack alla..

denil:
Jag har till o börja med tänkt mig o använda dremmeln.. iaf åt gravering.. ska sen börja kika efter något lämpligt för lite tyngre job.. eventuelt bygga om en vinkelslip som vissa har gjort..

StålLången:
motorerna verka ganska klena o har få steg iaf dom jag fick fram efter en snabbsökning hos kjell & CO minna motorer är i d klenaste laget som man brukar använda sig utav te hobbyfräsar.. 80Oz 200steg/varv 80Oz blir runt 0.5Nm
Men ifs behöver man inte så mycket kraft för att gravera eller fräsa i mjukare material.. har ju inte precis tänkt o fräsa i stål med den..:)

Själva motorn kommer jag nog trycka igång manuelt eller om man orkar så kan man fixa så att man styr även den från datorn då kontrollerkortet har en del in o utgångar man kan leka med..

Kraftöverföringen sker med hjälp utav trapetsgängadstång och muttrar.. och när motorn snurrar på stången så "glider" ju muttern längs den.. har även gjort så att man kan spänna muttrarna ifrån varandra så att man får bort glappet som annars finns..

Aragog: jupp e 19:) var tidiga 17år när jag börja bygga bilen.. men sen har d blivit långa perioder då man har tappat lusten.. så igentligen har man inte jobbat så "himla" mycket med den..

Visa signatur

Epox-EP8K3A KT333||AMD Athlon XP 2400+ @ 2310||512DDR PC3500 OCZ Platinum ||Radeon 9700 Flashad Pro||
>>Mods And Stuff<< Min Sida, Uppföljning Utav Lotus Bygge!

Permalänk
Medlem

Fuck så grymt

Visa signatur

Mess with the best and die like the rest.
MSI Mortar Max B450, AMD 3700x, PowerColor 5700 XT

Permalänk
Medlem

Fräckt

Visa signatur

MSI K8N Neo2 plat, 3200+ Winchester,
TwinMOS Speed Premium PC3500 512MB CL2.5 Winbond BH-5, 40 Gb IBM, 120 Gb WD, T7600gt, Antec truepower 550W

Permalänk
Medlem

du e ju helt sjuk på att bygga saker o få d snyggt!!!

Permalänk

finner inga ord.. så vackert.

Visa signatur

Antec SLK3000 | Asus P4P800 | P4C Northwood HT 2,6ghz @ 3,5ghz + Big TT | 2x512mb Corsair TWINX PC4400 | Sapphire ATI Radeon 9800pro [R360] + VF700 |
Intel P4 Överklocknings DB | ATI Radeon 9200 Vmod | ArneAnkas 3dMark 2001 DB |

Permalänk

baaaallt=)

Visa signatur

Dator1: MOBO: asrock x570 taichi razer edition - CPU: Ryzen 5950x - GPU: Asrock 6900 XT Phantom Gaming - RAM: Corsair Vengeance LPX Black 64GB 3600 CL18 - PSU: Corsair RM1000x V3 1000W - Kylning: nzxt kraken x73 360mm AIO - Chassi: lian li pc-o11 XL.

Dator2: Asus bärbar med ryzen 4800h+rtx2060

Permalänk
Medlem

Kollade på din sida SoldierBoy, fy fan vad fin bilen blev... imponerande, å alla andra mod's var inte dumma de heller...

Visa signatur

Skit i datan... Jag tar bilen;)