Permalänk
Medlem

AMD64 3200+ box,S754, problem

Hej...
Har en AMD64 3200+ box o ett Abit NF8..

Jag har klockat lite i ,kör FSB i 210mhz och multip. x11=2310mhz
men nu får jag ett litet skumt problem .. När man är i systemegenskaper i WinXP står det att min cpu går i 1,04Ghz samma sak om man kör med "WCPUID" och "cpu-z" (1.26) men i BIOS står de 2310mhz..

Nån som haft samma grej? o vet hur man fixar om det nu går...

Kör SP1 o senaste bios på MB...

//mvh

Permalänk
Medlem

Nu kanske jag är helt ute och cyklar, men har inte A64 Coll n' Quiet funktion, de klockar ner sig själva när de inte behöver fulla klockfrekvensen, men klockar upp sig igen när man t.ex. spelar?

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem

Nix, du var inte ute o cykla... helt rätt... jag aktivera den o då vart mhz rätt igen...

//Thanks !

Permalänk
Medlem

Så bra! Då löste sig ju det problemet iaf!

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem

Det är väl inte ett problem att cpu klockar ner sej och sparar energi
när den inte behövs? Så fort den belastas hoppar den upp i max
frekvens.

Permalänk
Medlem

när jag klocka, gick multip. ner till x5 men när jag aktivera Coll n' Quiet funktion så gick den upp till x11 som är orginal... direkt jag stängde Coll n' Quiet funktion så gick multip ner till x5 o den gick aldrig upp till x11... jag prova o stressa cpun men icke...

Permalänk
Medlem

Lite offtopic kanske.. Men är du nöjd med ditt mobo bigswed, har ett liggandes på posten tillsammans med en newcastle 3400+.

Har nästan inte hittat nån info alls på nätet om Abit NF8.

Permalänk
Medlem

jag köpte nf8 för de var bra pris, samt så är nf7-s som då är föregångarn, o som jag då hade o var nöjd med o den var klock vänlig så denna kan ju inte vara sämre...
Jo jag är då nöjd, cpun verkar klock vänlig,... behövde nästan inge extra ström för att kunna klockas 200mhz gick från vcore 1.5 till 1.520 o den går stabilt. det ända jag är missnöjd med är cpu temp... det står att den går i 57-60 grader beroende på vad jag gör, men när du tar på cpu kylaren så är den just över rumtemp. typ 40-45 grader känns det som. Så jag tror den vissar 10-13 grader fel

Tror NF8 är så pass ny så det är inte många som testat den än...

Permalänk
Medlem

Ok! tack för svaret, ska bli kul att plocka ihop ett 64 system åt sig själv för omväxlings skull...

Permalänk
Medlem

själv om jag var du o har råd så skulle jag köpa med S939 jag köpte bara med s754 för jag hade inte råd med nå annat...

Permalänk
Medlem

Jag köpte s754 pga prisskillnaden samt att jag inte tänkt byta graffe förrän om några månader, (har 9800pro). Kändes jävligt prisvärt med just den kombon, speciellt då jag inte skall klocka. Ska man köpa s939 vill man ju gärna ha PCI-express

Moderkort Abit NF8, newcastle 3400+, 512mb DDR kingston (cas3) lite kasst jag vet, maxtor 80Gb s-ata, nytt desktop chassi till min xp2500+ som ska stå som server, samt ett st socket a mobo med integrerad grafik (micro-ATX). Det gick på 4800kr inkl. frakt. Vilket kändes skäligt för att göra uppgraderingen, ska köpa mer minne nästa vecka så jag får 1GB.

Hade jag hoppat på s939 hade kalaset blivit mkt dyrare, dessutom brukar jag sällan sitta med en dator i mer än ett år så det här med framtidssäkrat system är helt meningslöst då.

edit: stavfel

Permalänk
Medlem

Jag byggde nyligen en dator åt min flickväns pappa med Abit NF8 och datorn funkar mycket bra. Men en konstig grej var att defualt Vcore på hans Newcastle 3400+ är 1,55 Volt och att den inte gick att ställa lägre, bara högre. Den funkar iofs bra på 1,55 Volt men det verkar konstigt för jag har för mig default ska vara 1,5 Volt.

En annan grej var att den rapporterade höga temperaturer. Får ca 70 grader på CPU och 45 grader på system vid full load, även med öppen låda. Verkar orimligt högt, men eftersom datorn är helt stabil så lät jag det vara så. Hårddisken låg på 28 grader så chassit kan inte vara så jättevarmt och CPU-kylaren Zalman 7000 AlCu ska klara alla AMD64 även på lägsta fläktvarvtal. Jag hade förväntat mig en maxtemp strax under 60 grader så en felvisning på 10-13 grader låter rimligt.

Permalänk
Medlem

har samma problem me mitt moderkort...den visar fel temps..men flasha bios da.....update bios......man slipper allt krångel me disketer o sånt..

Visa signatur

AMD64 3200+2,2ghz | PC3200 512mb | Gefore 6800LE 16/6@414/918Mhz | 3dmarko3:12381 |ABIT NF8 | 2st seagate barracuda | NEC 4550 DVD | Zalman VF700-cu & Zalman CNPS7000B-ALCU