Permalänk
Avstängd

Byta fläktar i en projektor?

Hejsan

jag väljer att posta här då jag antar att ni är betydligt mer teknikkunniga än många andra Jag har en projektor, en Sanyo Z2, som jag skulle vilja byta fläkt på. Inte för att den är ljudlig, snarare tvärtom, utan för att jag tror inte den fläktar tillräckligt.

Projektorn har två¨alternativ, low och high när det gäller fläkten och då också hur mycket lampan ska lysa. Vad jag skulle vilja är att den ska fläkta lika mycket som den gör i high mode, medan den bara lyser som i low mode, alternativt sätta in en fläkt som faktiskt fläktar lite extra. Det är väldigt het luft som kommer ur projektorn för övrigt. Har någon gjort något liknande och isåfall hur?

Permalänk
Medlem

Onödigt. Om det hade behövts så hade man gjort det i fabriken.

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk
Avstängd

Det är väl ganska korkat att säga så på moddningsdelen av sweclockers Klart att det funkar att köra okylda hårddiskar eller kanske köra med standardkylning på cpu. Men vad jag i detta fall vill åstadkomma är såklart att förlänga livstiden på lampan genom att hålla den så välkyld som bara möjligt går. eftersom lampan är för stark i high mode (jag blir bländad ibland) så är det low mode som gäller och det är trots allt bättre för lampan med. Lampan i sig kostar knappt 5000kr och göra sig av med en sådan per halvår är inget jag vill göra. Därav förbättrad kylning

Permalänk
Medlem

Om du inte är rädd för lite ghetto så kan du ju altid sätta dit en eller två 120mm med en duct på utsidan och ta ut fläkten där inne. Eftersom luftmotståndet är troligtvis ganska räjelt så kan du sätta två 120 fläktar precis efter varan. Ger mer tryck. Kör båda på lämplig spänning som du kan låna från projektorn eller ta externt. Det viktiga är att det är likadana fläktar och att du bör köra båda på samma spänning om du väljer denna lösning. Altså att de snurrar i någorlunda samma hastighet, annars motverkar de varann och ger sämmre effekt och mer oljud.

Visa signatur

Close the world. Open the nExt.

Permalänk
Avstängd

bra tänkt. Låter ju inte så farligt och ingen garanti lär nog ryka heller på det viset. Grejen är att det är dubbelfläktar inne i projektorn men det saknas insug så trycket ut är relativt lågt. Ska nästan ta och göra så, tack för förslaget!

Permalänk
Medlem

Nästan? Nu blir blöt i ögat. :/

Visa signatur

Close the world. Open the nExt.

Permalänk
Avstängd

förlåt!
Jag ska
Var och inhandlade fläktar idag.

Hmm...kan man vattenkyla en projje.....

Permalänk
Medlem

Men en projektor är ingen dator...

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk
Medlem

Spelar väl ingen roll? Vill jag så kan jag väl vattenkyla en banan.

Men nu till topic.
Bör väl fungera att kyla den lite extra med någon fläkt till eller annat kul.
Tyvärr så vet jag inte just hur din projektor ser ut innanför skalet.

Permalänk
Inaktiv

Just Z2an har ju såna dammproblem pga det dåliga damfiltret så jag hade inte vågat dra på en större fläkt där inte utan att byta filter först.

Inte så kul med damm i projektorn..

Permalänk
Avstängd

Men en projektor alstrar enorma mängder värme (eller lampan gör rättare sagt) och lampan tar stryk av värme.

jag vet faktiskt inte heller hur det ser ut inne i den än. But I mean to find out i veckan. Skulle vara tufft att vattenkyla lampan (fast det kan nog bli knivigt). Men någon form av kylning ska på helt klart. Får se om en eller två 90mm fläktar gör någon skillnad.

Fillemang: Men fläkten ska ju blåsa utåt och inte inåt. Så jag vet inte om skillnaden blir så markant. De bytte väl dammfilter på z2an för ett tag sedan eller är det något jag bara fått för mig?

Permalänk
Hjälpsam

Enklaste för att behålla garantin är att utan påverkan av skalet (eller öppna den) montera fläktarna vid in och ut kanalerna så du får mer sjuts på luften...

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Avstängd

jo det är ju sant
förutom då att inkanalen verkar saknas helt. Det finns några hål på undersidan men jag tror det är för takfäste...Ska bara komma på hur jag ska få fläktarna att snurra x meter från närmsta strömkälla (bortsett från projektorn då)

Permalänk
Hjälpsam

12v batterieliminator kan du driva fläktarna från.. och det måste ju finns inhål annars hade det bara varit konstant undertryck i höljet...

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Lite anledningar att INTE kyla mer än vad som var tänkt.
Lampan i din projektor ska bli så varm för att fungera
kan den inte hålla rätt temperatur så kommer du i bästa fall få en missfärgad bild och i värsta fall kommer lampan att explodera (hur nära projektorn sitter du).

nedan två punkter från philips säkerhetsblad,

UHP lamps operate under very high pressure conditions (200 bar)
and at high temperature (inner bulb temp ± 1000 °C) and may unexpectedly shatter

The lamp must be operated under the specified conditions such as cooling conditions (do not overcool
nor risk insufficient cooling by projection device design).

om du fortfarande känner för att modda projektorn läs hela säkerhets föreskrifterna.
http://www.lighting.philips.com/gl_en/global_sites/applicatio...

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av msl
Spelar väl ingen roll? Vill jag så kan jag väl vattenkyla en banan.

Ingen Sweclockare som e sugen på det?

Visa signatur

Lorden

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av msl
Spelar väl ingen roll? Vill jag så kan jag väl vattenkyla en banan.

Men nu till topic.
Bör väl fungera att kyla den lite extra med någon fläkt till eller annat kul.
Tyvärr så vet jag inte just hur din projektor ser ut innanför skalet.

Du kan inte kyla en banan med vattenkylning om inte bananen först har blivit uppvärmd så den är varmare än lufttemperaturen.

Projektor kan man inte heller vattenkyla, ska man sätta ett block på lampan eller? Då lär det lysa mycket..

Visa signatur

Barton 2500+ @ 2430mzh (11*220 1.7 Vcore)| EpoX 8RDA3i | 2* 256 Twinmos Orginal (2.5-3-3-11) | Ati radeon 9600pro | HDD 80gb + 200gb | Windows XP Pro |

Permalänk

Det är bättre att köra separat kylning om man inte är elektriskt kunnig. Typ ställ prollen på en notebook kylare eller modda någonting eget.
Byta fläktar i en projektor är inte alls som i en dator. och du kan blåsa säkringar i psun till projektorn, säkringar som inte precis är lätta att byta ut.