Permalänk
Medlem

vatten fylld dator?

Undrar om ngn har fått en vatten fylld dator att fungera..
om inte så ska jag bli den förste

Visa signatur

Mobo: Asus Maximus VI Hero Processor: 4770k Ram: 16gb corsair vengeance. GPU: ASUS GTX980ti STRIX. PSU: Corsair RM550 . Samsung 840 250gb. Chassi: Silverstone Fortress 2. Skärm: AOC 24" 144hz.

Permalänk
Medlem

hur ska du kyla vattnet ? och hur ska du få det till att inte leda ström ? det har redan dsikuterats vilt om detta, flera gånger om. Visst, det är inte omöjligt, men det är inget man ska göra. Avjoniserat vatten, kommer funka ett tag. Sen börjar det leda igen, och det är bye bye med datorn.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Lycka till, men se till så att inte har fingrarna i vattnet när du startar

Visa signatur

"If anyone ask why I fight another man's war, I say nothing. Because they dont want to understand..."

Permalänk

Doppa ner skiten i mineralolja och kyl den med en kylslinga från nå ql

Visa signatur

:: AMD ATHLON64 3200+ S.754 :: MSI K8N NEO PLATINUM :: 1024MB DDR400 :: LEADTEK FX5600 :: 1.0 TB HDD :: ASETEK WATERCHILL :: LIAN LI PC6070 :: HERCULES 19" TFT :: COSSONIC 5.1 HS :: XENIX BLACK TBORD ::

Permalänk

får du de att funka som de låter som att du tänker lyckas med. så glöm fan inte att lägga upp bilder! ;D

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk

Gnesta!? Haha jag = ronna ;P

Ontopic:

Gl hf! Hoppas du lyckas.

Finns det förresten inget sätt att avjonisera vatten medans det "rullar" liksom? Kanske nått för kemi-läraren...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toe_cutter
Gnesta!? Haha jag = ronna ;P

Ontopic:

Gl hf! Hoppas du lyckas.

Finns det förresten inget sätt att avjonisera vatten medans det "rullar" liksom? Kanske nått för kemi-läraren...

avjoniserat vatten leder ändå ström.
pH 7 för vatten. Det betyder att [H+]= 1*10^-7. H+ är en jon alltså leder den ström. Jag vet inte om komponenterna tar skada av så lite ström.

EDIT: Hoppas ja kommer ihåg rätt från kemilektionerna:D

Visa signatur

[DFI-Lanparty UT NF4 SLI-D][Opteron 146 2Ghz][2*512MB Crucial PC4000 BallistiX Tracer ][Connect 3D X800GTO]

Permalänk
Medlem

Du får nog bygga ett eget chassi då, eller täta ditt nuvarande sjuktbra! Hade dock varit fett om du hade den i ett akvarium

Visa signatur

[Antec 1200][Corsair TX650W][Asus P5Q-E][Intel E8400][2x2GB Corsair XMS2 PC6400][Sapphire HD4850 512Mb][Zerotherm NV120]

Permalänk
Medlem

silikonspray, anyone?

Visa signatur

Phear the beavers!
<>(,,°°> <>(,,°°> <>(,,°°>

Permalänk
Medlem

Go for it!! och tatuera ett stort L på magen..

Visa signatur

..old Fart

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Podi
silikonspray, anyone?

det har blivit testat på någon gammal P1a nån gång, men jag har ingen länk och inte sett någon nyare burk som det gjorts på

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

går inte med vanligt vatten... tror jag inte.. ska göra ett med matolja längre fram tror jag. är på g.

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av isak88
går inte med vanligt vatten... tror jag inte.. ska göra ett med matolja längre fram tror jag. är på g.

Sweet! Det är nog en rätt konstig känsla när man står och häller matolja över all sin hårdvara

Visa signatur

[Antec 1200][Corsair TX650W][Asus P5Q-E][Intel E8400][2x2GB Corsair XMS2 PC6400][Sapphire HD4850 512Mb][Zerotherm NV120]

Permalänk
Medlem

de blir jobbigt sen när oljan börjar härskna, eller när man ska byta/uppgradera.

Permalänk
Medlem

Alla ideèr är bra utom dom dåliga...

Permalänk

Jag skulle också vilja göra nåt sånt projekt! Men det är fråga hur dyrt det blir, och om fläktarna fungerar eller om man måste köpa något annat att fläkta runt oljan med. Skulle vara perfekt med ett akvarium i miditower storlek fyllt med matolja Undrar hur mkt oljan kostar?

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

hmm, matolja, behöver du ens bry dig om vad en kostar....inte mycket iaf.

Men matolja kommer att bli gammal med tiden och sen stinka utav helvete!

Själv har jag testat att sänka en pI:a i vatten, den funkade bra (windows igång och nå program som snurrade) ända tills vattnet kom upp över processorsocketen, har lite små funderingar på at täta med en tub silikon och göra ett nytt försök.

Visa signatur

Hörde jag ett skäggo hosta?

Permalänk
Medlem

Bilder på just detta:
titta här

Och en tråd här på Sweclockers:
och här

Visa signatur

CPU: Phenom 2 X6 1100T BE @4.0GHz by Corsair Hydro H100i RAM: 16GB 1866Mhz Corsair Vengance GPU: Zotac GTX 670 MB: MSI 990XFA GD65 HDD: Corsair Force 3 120GB PSU: Corsair VX550 Chassi: Corsair Obsidian 550D
"Filserver": Chieftec Mesh AMD Athlon x2 5200+ 4GB RAM HDD: 4x1TB 2X320GB +40GB SSD Power by Corsair HX750

Permalänk
Medlem

finns en vätska som 3M tillverkade förut /kanske tillverkar nu och den doppade farsan datorn i den o den stod däri i 5 dagar. vätskan används för att tillverka kretskort och kostade 24000 att hyra i fem dagar. mycketav vätskan dunstade bort men det var coolt!

Visa signatur

Dator 1: AMD 3k+ 64, 512 ram Nvidia 6600GT.

Permalänk
Medlem

Dummaste jag har hört..

Visa signatur

I5 2500k@4,6ghz 8gb ram, 6950 Asus Directcu II Fractal design define r3, Corsair h60.
Microsoft sidewinder 4, Logitech mx518, Benq 24", Beats by dr.dre Studio edition.
PSN: Sazern

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stisse
Dummaste jag har hört..

Då har du inte hört mycket...:D

För det går att göra så men det finns massor med problem!

Visa signatur

CPU: Phenom 2 X6 1100T BE @4.0GHz by Corsair Hydro H100i RAM: 16GB 1866Mhz Corsair Vengance GPU: Zotac GTX 670 MB: MSI 990XFA GD65 HDD: Corsair Force 3 120GB PSU: Corsair VX550 Chassi: Corsair Obsidian 550D
"Filserver": Chieftec Mesh AMD Athlon x2 5200+ 4GB RAM HDD: 4x1TB 2X320GB +40GB SSD Power by Corsair HX750

Permalänk
Medlem

det enklaste och som borde funka är att man kopplar ihopa moderkortet, processor och allt man ska ha i datorn, sen så tar man fram sin klarlack och går över alla kort och allt några gångersen så borde det vara tillräckligt vattentätt, kanske man får ta till nått mer trögflytande på vissa ställen där det inte räcker med lacken.

Visa signatur

Framtida projekt Tillspejsning av min dator: Bygget har börjat men får vänta tills Ledmatrisen är klar.
Nuvarande projekt Ledmatris: Matrisen är nästan färdig bara lite mer mjukvara.
Förra projektet Ledsnurra v3.0: Snurran är så kallad klar och har flyttats till sidan.

Permalänk
Hedersmedlem

kan ju doppa datorn i bitumen en gång då borde den va skyddad sen...

Visa signatur

PSN: SoL-WiK (PS3 250gb + 1000gb My Book + 500gb My Book @ Sony BRAVIA + Logitech Z-5500 + PS Vita)
Eigenbrötler - I dont give a FööK, cant fail if i dont try.

Permalänk
Medlem

vet att det finns vatten som inte leder ström alls...det används typ till att släcka bränder i serverrum och sånt...men det ska visst vara ruskigt dyrt...men det går ju...

Visa signatur

Linux is free - if your time is worthless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anton_hjelmqvist
vet att det finns vatten som inte leder ström alls...det används typ till att släcka bränder i serverrum och sånt...men det ska visst vara ruskigt dyrt...men det går ju...

I serverrum så släcker man oftast bränder med en gas som suger åt sig all syre.

Permalänk
Medlem

DET FINNS INTE VATTEN SOM INTE LEDER STRÖM! Det har förmodligen en annan beteckning i så fall. Men jag har sett på en film som jag fann på aftonbladets hemsida där dom visade en vätska som är genomskinlig som vatten, de går att dricka (men man får magbesvär) och den leder inte stöm. Aftonbladet demonstrerade när dom stoppade i en mobiltelefon i det och den funkade efteråt. Men jag tror att den vätskan förmodligen är i prisklass med kvicksilver, samt svårare att få tag på än kungens kalsonger men det är ändåså en interesant ide om man skulle kunna använda detta medel för att kyla elektronik.

Visa signatur

5 bit är färre än 4 byte

Permalänk
Avstängd

Kristalolja/Magna 2 är tunnare än vatten dock stinker fan (lacknafta fast brinner dåligt)

Annars har jag planer på att doppa in en gammal P2 350/100 moderkort i klarlack, typ tejpa över alla portar och kontakter så att dom går att använda igen (doh) och när det är klart är det "bara" att slänga på grafikkort, CPU, minne bla bla och täta runt portarna/slot/socket - you name it och plumsa i vatten

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av frekke
DET FINNS INTE VATTEN SOM INTE LEDER STRÖM! Det har förmodligen en annan beteckning i så fall. Men jag har sett på en film som jag fann på aftonbladets hemsida där dom visade en vätska som är genomskinlig som vatten, de går att dricka (men man får magbesvär) och den leder inte stöm. Aftonbladet demonstrerade när dom stoppade i en mobiltelefon i det och den funkade efteråt. Men jag tror att den vätskan förmodligen är i prisklass med kvicksilver, samt svårare att få tag på än kungens kalsonger men det är ändåså en interesant ide om man skulle kunna använda detta medel för att kyla elektronik.

det är när kretsarna börjar rosta mobilen slutar fungera, det kan ta några dagar
det är iaf vad jag har hört

Visa signatur

[Citera]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pejN
det är när kretsarna börjar rosta mobilen slutar fungera, det kan ta några dagar
det är iaf vad jag har hört

glappkontakt uppstår mycket tidigare

bomber3 - vadå tejpa.. gör en engångsmaskin.. vad ska du med en P2a till annars...

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nisslass
I serverrum så släcker man oftast bränder med en gas som suger åt sig all syre.

Hmmm har för mig att nåt såntdär förbjöds för nåt år sen kommer bara inte ihåg vad dem ersatte det med....
någon annan som vet?

Även om du avjoniserar vattnet så lär det ju inte få dator komponenterna hundra procent dammfria.. damm = ledare rätta mig om jag har fel

Visa signatur

Mess with the best and die like the rest.
MSI Mortar Max B450, AMD 3700x, PowerColor 5700 XT