Beantech Igloo3 chassi minirecension [Bilder]

Permalänk
Medlem

Beantech Igloo3 chassi minirecension [Bilder]

Japp, då har jag fått hem mitt Beantech Igloo 3 och tänkte skriva ner lite åsikter om det, om det är någon här som är intresserad av ett sådant chassi. Igloo 3 är ju förövrigt misstänkt likt ett viss LianLichassi (PC60) med några små kosmetiska skillnader.

Chassit har bra kylningsmöjligheter och ljuddämpande egenskaper. Jag återkommer till detta senare. Det leveras utan nätdel, vilket som alltid har både en för och en nackdel. Nackdelen är att du behöver köpa ett utöver chassit, och fördelen är samma sak. Du får själv välja vilket du ska ha.

Nåväl, chassit anlände i en mindre estetiskt tilltalande låda.

Lådan var dock väl packad med plast och tjock frigolit.

Inuti lådan fanns ett lite mer estetiskt tilltalande ting, nämligen chassit (no shit )
Som ni kan se så är fronten på detta chassi utrustat med 1 st powerknapp, 1 st resetknapp, 2 USB-portar samt 1 firewire-port. (Inuti chassit går det en kabel som ska anslutas till baksidan av moderkortet, alltså på utsidan av lådan, vilket jag tycker är mindre bra. Det hade varit bättre om de hade satsat på interna kontakter så man kunde ansluta porten direkt på moderkortet, utan att koppla in den till ett uttag på baksidan av lådan. Minus där.

Om vi nu ska övergå till lite mer fakta om chassit så är det byggt i i ganska tjock aluminium, vilket gör det robust och inte alls rangligt (som vissa billigare chassin ofta är). Som ni ser på bilden nedan så har chassit 4 st interna 3,5"-platser för hårddiskar och dessa är utrustade med gummiringar som gör att vibrationer från hårddisken dämpas. Mycket bra! Vidare så har chassit 2 st externa 3,5"-platser och 4 st 5,25"-platser. 5,25"-platserna och de två externa 3,5"-platserna är utrustade med skenor som man spänner fast de olika enheterna i, så man slipper använda skruvar. Även detta anser jag som mycket bra. (Man kan, om man vill, även sätta fast enheterna med skruv så att de sitter ännu bättre, men jag tyckte att de satt väldigt bra, så jag skippade skruvarna.) Värt att nämna är också att nästan hela chassit sitter ihop med tumskruvar, så man behöver nästan aldrig använda skruvmejsel.

När jag öppnade upp chassit och plockade ut skruvarna såg jag att alla olika skruvar levererades uppdelade i olika påsar. Detta tyckte jag gav ett bra intryck, istället för att alla skruvar kommer i en och samma påse, huller om buller.

Nåväl. då sätter vi igång att montera datordelarna.. Istället för vanliga skruvinstanser följer det med detta chassit med instanser som man trycker dit på moderkortsplattan vilket jag tyckte var rätt bra.

Kan även här nämna att manualen som följde med var väldigt luddig vad gällde vilka skruvar som skulle användas, så jag kastade till slut manualen åt skogen. (Den var otroligt dålig). Man kan ju själv anta vilka skruvar som ska användas och det står på påsarna vilka som är HDD-skruvar och 5,25"-enhetsskruvar. (Däremot står det inte riktigt vilka som ska användas till moderkortet, men det är ju iofs ett mindre problem)

Efter lite montering av komponenter så märkte jag att lådan var hyffsat lättarbetad. Ett stort plus är den borttagbara moderkortsplåten som bara är att dra ur från lådan (enligt bilden nedan) efter att man plockat bort tumskruvarna på baksidan. Detta gör det väldigt mycket enklare att t.ex. installera hårddiskar, eftersom detta var lite småtrångt. Mer om detta strax.

Efter installering av alla komponenter och sladdar
så ser det ut så här i chassit:

Inte lätt att få kablar och sånt snyggt. (har dock planer på att installera lite kabelstrumpor så det blir lite finare) Har svurit ganska ordentligt över de stora IDE-kablarna. Tacka vet jag S-ATA som i stort sett inte tar något plats alls. Som ni ser är det inte jättemycket plats att arbeta i. Jag är i och för sig ganska bortskämd med mitt förra fulltowerchassi som var ganska stort. Denna låda är inte liten på något sätt, utan är väl mer som ett miditower brukar vara. Lite småtrångt. Den utragbara moderkortsplåten hjälper här till en hel del, eftersom man kan dra ut det lite när man behöver trycka i en hårddisk till.

Jag har fortfarande inte nämnt något om kylningen i denna låda, men det kommer jag göra här nu. Lådan har stöd för 2 st 80 mm fläktar i fronten som sitter och blåser luft på hårddiskarna, vilket gör att de håller sig svala.

I bakdelen av chassit sitter det 1 st 80 mm fläkt som blåser ut varm luft ur chassit. Genomströmningen av luft gör alltså att det blir ganska svalt i lådan, med andra ord bra kylningsförmåga. Lite negativt är väl att de använder sig av 80mm fläktar istället för 120mm, som jag hellre hade sett. 3 fläktar medföljer till chassit, alltså till alla fläktplatser. Fläktarna är inte jättetysta, utan de för lite oväsen. Frontfläktarna går det att reglera hastigheten på genom att vrida på en liten fläktkontroller, som av någon dum anledning, sitter bakom frontpanelen på chassit. Man måste alltså först lyfta bort båda sidorna på chassit och sedan fronten för att komma åt potentiometern. Oerhört korkat.
Vid frontfläktarna sitter det även ett luftfilter som ska filtrera bort damm, vilket är bra. Filtret är i och för sig ganska grovt, vilket medför att det kanske slinker igenom lite mindra dammpartiklar. De lite större dammråttorna fastnar garanterat iallafall. Luftfiltret är löstagbart om man vill tvätta eller byta ut det. Mycket bra.

En sista bild när allt är ihopmonterat:
Dessvärre har jag ingen svart DVD-brännare än, men det ska snart införskaffas. Min vita får sitte där så länge och förstöra utseendet lite

Slutsatser:

Positivt:
+ Bra ljuddämpningsegenskaper. (gummiringar till hårddiskarna)
+ Utdragbar moderkortsplåt.
+ Plats för relativt många hårddiskar och optiska enheter.
+ Robust och stabilt.
+ I nästan hela chassit har de använt tumskruvar.
+ Skenor till 5,25"-enheterna och de 2 externa 3,5"-enheterne så man slipper använda skruvar.
+ Bra kylningsförmåga.
+ Stilrent. Inte en massa onödigt krimskrams.
+ Ganska bra pris. (895:- på Komplett)

Negativt:
- Något trångt om man har flera diskar och speciellt om de är av typen IDE och man har ett långt grafikkort, som jag har. Det blir lite pill för att få dit allt.
- Potentiometern till fläktkontrollen sitter bakom fronten vilket gör den väldigt svår att justera.
- Firewireporten på fronten går inte ansluta internt på moderkortet utan ska dras till baksidan av lådan och ta upp en firewireplats där istället.
- En sak som jag inte nämnt i texten är att jag upplevde det som lite svårt att sätta i mitt TV-kort i lådan. Platserna där det ska sitta är nämligen utskurna på så sätt att om en kontakt sitter väldigt nära kanten på kortet så är det lite svårt att få dit. Det är dock ingen omöjlighet. Men ett litet minus i kanten blir det där.

Förövrigt tycker jag det är ett trevligt chassi som är estetiskt tilltalande. Stilrent och inte en massa plotter.
Jag är mycket nöjd med köpet, trots de negativa sakerna jag räknat upp.

Jag har säkert glömt lite saker här och var, men det är bara att fråga om det är något ni undrar över.

//Fredrik

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Bra recension!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saWeha
Bra recension!

Tack!
Sitter fortfarande och redigerar lite stavfel och andra konstigheter här och var
Sitter även och funderar om jag fått med alla tankar om chassit..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk

bra recention, måla diskettstationen och cdn svart

Visa signatur

Amd barton 2800+ @ 2.2 ghz, Abit an7, 9600XT, 4400 poäng i 3dmark03 . 2x 512mb [Pc 3200 333mhz],

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Krille_krille
bra recention, måla diskettstationen och cdn svart

Nja, vill inte ha några ghettogrejer här
Diskettstationen får nog fortsätta se ut som den gör och ny DVD-brännare (NEC ND-3500) ska inhandlas om ett tag. Och då väljer jag en med svart front.. Ska sälja min ND1300A till brorsan..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=fredrik=-
Nja, vill inte ha några ghettogrejer här
Diskettstationen får nog fortsätta se ut som den gör och ny DVD-brännare (NEC ND-3500) ska inhandlas om ett tag. Och då väljer jag en med svart front.. Ska sälja min ND1300A till brorsan..

Det är väl ganska ghetto att ha/använda disketstation?

Permalänk
Medlem

Du har nog missuppfattat vad Ghetto betyder.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zyphoon
Du har nog missuppfattat vad Ghetto betyder.

Vem syftar du på?

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

han menar att han tycker enhetlig färg på allt i är ghetto... "hm undrar vem som missförstått innebörden"

Permalänk
Medlem

har dock planer på att installera lite kabelskor så det blir lite finare

^^ Det där har blivit lite fel.. tror det ska vara kabelstrumpor inte skor.. kabelskor är sånt man krimper med krimptång för att skarva kablar

Visa signatur

Dator = Ja

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chippen
har dock planer på att installera lite kabelskor så det blir lite finare

^^ Det där har blivit lite fel.. tror det ska vara kabelstrumpor inte skor.. kabelskor är sånt man krimper med krimptång för att skarva kablar

Hehe ops, ska genast ändras.. Var trött inatt när jag skrev det.. Givetvis ska det vara kabelstrumpor.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

niceburk .. men antar att det är aliminium 08mm . är den inte ranglig?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GoTaLL
niceburk .. men antar att det är aliminium 08mm . är den inte ranglig?

Nej det är inga 0.8mm här inte.. Tjockleken ligger på 1,5 mm och fronten ligger på 2 mm.. Så den är verkligen inte ranglig. För att vara aluminium tycker jag den är väldigt stabil!

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Hade köpt en direkt om det var gjort för 120mm fläktar.

Visa signatur

Borta bra men 127.0.0.1 bäst!
[ Maxorb på en Core2Duo E6850 ][ Asus P5N32E-SLI Plus ][ 4*1GB Crucial Ballistix PC8500 ][ 2st GW 8800GTX ][ WD Raptor 74GB ]

Permalänk
Medlem

stealtha cd , dissa disket och voila ett vackert chassi, nästen lite för mycke lianli

Permalänk

Baaa steltha cd/dvd-brännaren...:) Eneklt och snyggt...:)

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LsdBoy
Baaa steltha cd/dvd-brännaren...:) Eneklt och snyggt...:)

och hur gör man det på ett enkelt sätt?

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk

spraya den bara:) funkar bra,har gjort det på 2 av mina!

Permalänk
Medlem

går inte potentiometrarna vända så dom är inåt i chassit iaf?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=fredrik=-
och hur gör man det på ett enkelt sätt?

Finns en guide på 64bits.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FilleMang
Finns en guide på 64bits.se

Hmm.. Ja hittar inte den.. Skicka länk???

Visa signatur

|Pentium 4 3.06|Maxtor 320 gig|512 mb|Geforce fx 5600 ultra 256 ddr|Chieftec DA-01 Full-tower|
Övriga Ämnen
RIP 2005-05-10

Permalänk
Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wiggge
Hmm.. Ja hittar inte den.. Skicka länk???

http://www.64bits.se/guider/stealthmod/index.php

Permalänk
Medlem

Mkt bra initiativ! Jag gillar hemma-recensioner. Återkommer nog med lite frågor.

Permalänk
Medlem

Bra guid,har själv chassit så ja ka intyga att det är ett väldigt prisvärt chassi!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Fin recension! men jag tycker chassit såg riktigt trist ut på utsidan inget kul alls..men visst stilrent är det ju och fint på insidan

Permalänk
Avstängd

Tycker det mer ser ut som en kopia på Lia Li Chassina Fast köper nog hellre ett Lian i Har nu förvisso inte läst hela recensionen men hur är plåten i den?Sådan där tunn,billig skit?

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DjRaven
Tycker det mer ser ut som en kopia på Lia Li Chassina Fast köper nog hellre ett Lian i Har nu förvisso inte läst hela recensionen men hur är plåten i den?Sådan där tunn,billig skit?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=fredrik=-

Nej det är inga 0.8mm här inte.. Tjockleken ligger på 1,5 mm och fronten ligger på 2 mm.. Så den är verkligen inte ranglig. För att vara aluminium tycker jag den är väldigt stabil!

det står minst 2 ggr i tråden. ;P

trevligt med lite recensioner här på forumet

Visa signatur

"Din bakgård är en kyrkogård och du har ett mini-auswitch i källaren? Nä precis, fast i kyrkan hittas detta." -Hipshot

Permalänk
Medlem

sitter med ett lian li pc50 hemma, och måsste säga att jag känner igen väldigt mycket. lite skillander jag märker med en gång är att
1. denna har skenor, det har inte pc50 ( vet ej hur det är med pc60, men jag tror inte det har heller)
2. pc50 har en 80mm utblås i taket, precis framför nätagget / över cpun.
3. pc50 saknar utdragbar moderkortsplåt, dock har pc60 den om jag inte minns fel.

värt att nämna är att mitt lian li chassi är väldigt stabilt.
ones you pop, you cant stop

Visa signatur

Phear the beavers!
<>(,,°°> <>(,,°°> <>(,,°°>

Permalänk
Medlem

Har sj ett Igloo 3 svart och det är mycket stablit chassi mycket bra enkla lösningar dämpning till hårddsikarna osv mycket bra chassi för pengarna helt enkelt!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE