Permalänk
Medlem

klippa nätverkskablar?

Hej sitter nu här på jobbet och skulle behöva lite hjälp med hur jag ska kunna klippa på ändarna på nätverkskabeln?

Har en tång och moduler, men jag skulle behöva en guide eller en förklaring?

Permalänk
Permalänk
Medlem

PHermansson: Det där sa mig inte så mycket:(

Permalänk
Medlem

Kan du inte vara lite mer specifik. "...klippa på ändarna på nätverkskabeln?"

kanske att du ska sätta på modulerna???
Isf skalar du av en bit på isoleringen, sätter på modulen och trycker till. Se bara till att du har rätt färger på rätt plats på båda sidor... EX: röd, rödvit, blå, blåvit ect.

Visa signatur

"If anyone ask why I fight another man's war, I say nothing. Because they dont want to understand..."

Permalänk

ok men vad exakt är det du vill veta då?

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Izno: klipp av ändarna med t.ex en avbitartång, skala av cirka en cm på isoleringen, dra ut kablerna i rätt färger (sett från höger håll, alltså gå med brun som en högra kabeln först)
brun, brun vit, grön, vit blå, blå, grön vit, orange, orange vit,
sedan tryck på modulen med den lilla "haken" neråt, se till att färgerna är rätt, även att isoleringen har kommit in tillräckligt långt in i modulen, den ska sitta så att "spärren" hamnar på den, tryck till två ggr och vips den är klar... hoppas detta hjälpte ngt iaf...

Visa signatur

Amd 64 2800+ s.754 | 1280mb ram @ 333mHz | XFX 6600GT | Sunbeam plexiglas baby... bling bling :P

Permalänk
Medlem

Glöm inte bort att ledarna skall nå fram till "kanten" på RJ45:an.

Permalänk
Medlem

SonOfAGun: Jag har gjort det här i skolan, men med mitt minne så är det lika med noll nu, är på praktik och ska klippa på 2 moduler på tp-kabeln.

Får ändå inte riktigt till det.

Permalänk
Medlem

På samma sida, alltså 4st moduler på en kabel???
Isf är det 1,2,3,6 du ska använda från vänster räcknat om du vänder på modulen så att den pekar uppåt...
har för mig att det var så
OBS du måste använda samma färger i samma ordning, vilken färg du tar bara det blr samma

Visa signatur

"If anyone ask why I fight another man's war, I say nothing. Because they dont want to understand..."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SonOfAGun
Izno: klipp av ändarna med t.ex en avbitartång, skala av cirka en cm på isoleringen, dra ut kablerna i rätt färger (sett från höger håll, alltså gå med brun som en högra kabeln först)
brun, brun vit, grön, vit blå, blå, grön vit, orange, orange vit,
sedan tryck på modulen med den lilla "haken" neråt, se till att färgerna är rätt, även att isoleringen har kommit in tillräckligt långt in i modulen, den ska sitta så att "spärren" hamnar på den, tryck till två ggr och vips den är klar... hoppas detta hjälpte ngt iaf...

Tror du kan stöta på problem om han går efter dina färger där, beror helt på villken typ av kabel han ska göra och hur han (eller fabriken) lagt kablarna på ena sidan, desutom ska isoleringen INTE sitta i modulen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Valmar
Tror du kan stöta på problem om han går efter dina färger där, beror helt på villken typ av kabel han ska göra och hur han (eller fabriken) lagt kablarna på ena sidan, desutom ska isoleringen INTE sitta i modulen.

Isoleringen sak sitt så långt fram så att det går klämma ihop. Viserligen inte om han ska ha 2 st på varje ände

Visa signatur

Permalänk

Vet inte exakt vad det är som krånglar för dig, men det svåra brukar vara att få in rätt kabel på rätt ställe i kontakten. 'Tvinna upp' kablarna så att de är separerade. Ta dem sedan en och en i tur och ordning mellan tumme och pekfinger, tills du har dem i en rad. Böj sedan alla kablar samtidigt några gånger fram å tebax. När du sedan släpper borde alla kablar ligga bredvid varandra i en rad. Trä på kontakten försiktigt, kolla att alla ledare hamnar i rätt ordning på rätt ställe. Pressa sladdarna ända in, dubbelkolla tre gånger att kablarna ligger i rätt ordning, pressa sedan kontakten.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

när man skall göra sina egna kablar till hemmet så spelar färgerna mindre roll, med tanke på att det är du själv som skall felsöka den dagen man får problem.

Men på arbetet så är det A&O att man sätter färgerna rätt!!

Rak TP kabel :

1 - 1 vit/grön 2 - 2 grön 3 - 3 vit/orange 4 - 4 blå 5 - 5 vit/blå 6 - 6 orange 7 - 7 vit/brun 8 - 8 brun

korssad TP kabel:

1 - 3 vit/grön 2 - 6 grön 3 - 1 vit/orange 4 - 4 blå 5 - 5 vit/blå 6 - 2 orange 7 - 7 vit/brun 8 - 8 brun

Permalänk
Medlem

Min världsbild utgår från (för rak):

Vit/Orange
Orange
Vit/Grön
Blå
Vit/Blå
Grön
Vit/Brun
Brun

Permalänk
Permalänk
Medlem

Leons variant är den standard vi använder i Sverige

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Hmm jag är nog den som har mest erfarenhet utav nätverkskablar här om ingen jobbar heltid med det!? Du behöver bara ta valfri färgkod, men först så tar du av själva skyddet utanpå som håller ihop alla kablar(inte skala varje kabel försig). Sedan så tar du och gör en valfri kod och smäller in i en kontakt, efter det gör du exakt lika på den andra kontakten så har du en nätverkskabel.

Visa signatur

5 bit är färre än 4 byte