Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fivenine
En liten rättelse på uträkningen där. Stående vågor uppstår åven vid halva våglängden.. alltså I=170/80 = 2,125m

den lägsta frekvens som du får resonans (stående vågor) vid blir alltså vid 170 Hz, om lådans längsta mått var 1 m. Nu vet jag inte vilken frekvens man brukar ha lågpassfiltret vid när det gäller hemmasystem dock, Bygger mest PA. Men om du delar under 170 Hz å är det ju sant att dämpmaterialet inte har någon inverkan när det gäller stående vågor. Däremot tycker jag ändå att man får ett mjukare sound när man använder dämp...

Helt rätt, my bad
Lågpassfiltret ja, det är väl lite av en smaksak, enl. THX så skall delning ske vid 80Hz, men somsagt, det är väl beroende på övrig utrusting. I det här fallet ett par hederliga Cervin AT-40, de gräver ju ganska bra så vi delar vid 80Hz (som högst).

//Hermansson

Permalänk
Medlem

Lite OT, men är de nån som vet nått bra forum t.ex. är lite sugen på att göra en låda men ja är inte så hajj.

Tack på förhand Fredrik

Permalänk
Permalänk
Medlem

Nån som vet en byggsats eller liknande man kan köpa för ett förstabygge ?

Permalänk
Medlem

hifikit, brl, ljudia osv har byggsatser. Men det är inte svårt att bygga "eget" efter ritning. Tala du om för de som du köper materialet av hur stora bitar du vill ha så sågar de upp det åt dig. Iaf om det är en vanlig enkel fyrkantig låda du vill ha.

Permalänk
Medlem

Nice blir ju sugen på att bygga ny låda själv nu

Visa signatur

CPU: Phenom 2 X6 1100T BE @4.0GHz by Corsair Hydro H100i RAM: 16GB 1866Mhz Corsair Vengance GPU: Zotac GTX 670 MB: MSI 990XFA GD65 HDD: Corsair Force 3 120GB PSU: Corsair VX550 Chassi: Corsair Obsidian 550D
"Filserver": Chieftec Mesh AMD Athlon x2 5200+ 4GB RAM HDD: 4x1TB 2X320GB +40GB SSD Power by Corsair HX750

Permalänk
Medlem

Tänkte göra en enkel "fyrkantig" men läst lite å skit så säger några att man ska ha dämpmateral, är d nån nytta ? mdf skivor dämpar ju bara dom.?

//Caleb

Permalänk
Medlem

Caleb:
Läs guiderna på
http://www.drkrupp.se/hifi/

För en sub är det inte nån större mening med dämpmaterial, men för en "vanlig" högtalare är det mer eller mindre ett måste.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dumbo
Caleb:
Läs guiderna på
http://www.drkrupp.se/hifi/

För en sub är det inte nån större mening med dämpmaterial, men för en "vanlig" högtalare är det mer eller mindre ett måste.

HELT grym site!
Lite utav en profil är han faktiskt, Gabriel Karlsson.

Permalänk
Medlem

Oh shit! Inte att leka med direkt
Hur är den om man lirar musik då?

Visa signatur

MBP.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mTin
Oh shit! Inte att leka med direkt
Hur är den om man lirar musik då?

Inte så lämplig med tanke på att den är slö, och ganska knölig i sin gång ovan 80-90Hz...

Permalänk
Medlem

Ser riktigt nice ut, hoppas den låter någe med.
Vad var kostnaden för allt?

Permalänk

Såja. Nu har lådan fått sig ett lager färg till efter att den blev nedslipad och fulspacklad.
Jag är inte helt nöjd med underlaget, skulle förarbetat det lite nogrannare. Självklart kan jag slipa ner det flera, flera, flera gånger om, men nöjer mig nog med ett par lager till bara.
Jag har dock ett problem; steget och kontroll-mojen är bultade fast, inte skruvade. Detta krånglar till målningen. Hade de varit skruvade så hade jag kunnat lossa på delarna och måla "under" dem också, detta går inte nu.
Jag får sova på saken.
Jefel vad klockan har rusat iväg, jobbdag imorgon (idag) ju.

//saltvatten

Visa signatur

Jesus and I hates you.
Om du vill ha min uppmärksamhet så bör du klicka "citera".

Permalänk
Medlem

BILD!
(i sann swec-anda)

Permalänk
Medlem

Size: 15"
Power Handling, RMS: 250 Watts
Power Handling, Peak: 1000 Watts
Frequency Response (±3dB): 20Hz - 400Hz
Sensitivity: 91dB
Mounting Depth: 6-3/4"
Cut-Out Diameter: 14-1/4"
Impedance: 4 Ohms

hade tänkt bygga en låda till den basen, lägger upp en tråd när jag börjat.

Permalänk

Och nu har lådan fått sig ett lager färg till.
Springer genast med kameran i högsta hugg mot verkstaden.
Bilder kommer
edit:

Såhär ser lådan ut nu. Oroa er inte över att ytan ser randig/märklig ut, det är för att den är nymålad.

Det blir bara bättre pch bättre..
//pappasalt

Visa signatur

Jesus and I hates you.
Om du vill ha min uppmärksamhet så bör du klicka "citera".

Permalänk
Medlem

tyckte du sa att det var jobbdag idag?

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk

Jobbdag idag ja. Men har jag sagt när jag börjar?

Visa signatur

Jesus and I hates you.
Om du vill ha min uppmärksamhet så bör du klicka "citera".

Permalänk
Medlem

hehe

det ser väldigt fint ut
själv har jag aldrig byggt nått liknande men man bli som sagt sugen.

Visa signatur

"Din bakgård är en kyrkogård och du har ett mini-auswitch i källaren? Nä precis, fast i kyrkan hittas detta." -Hipshot

Permalänk

Vilket monster!

Hoppas inte delningsfiltret kommer vibrera sönder när basen kickar in på de låga frekvenserna. Måste kännas som ett spätt i tarmen när basen drar igång. Evreka!

Permalänk
Medlem

Vad är det för vas- och qts-värden på högtalaren?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hetzz
hehe

det ser väldigt fint ut
själv har jag aldrig byggt nått liknande men man bli som sagt sugen.

Någon gång skall alltid vara den första och alla är vi barn i början. Läs mycket, det mesta är logiskt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av FusionStar
Vilket monster!

Hoppas inte delningsfiltret kommer vibrera sönder när basen kickar in på de låga frekvenserna. Måste kännas som ett spätt i tarmen när basen drar igång. Evreka!

Nej, det tror jag inte. Hoppas inte det iaf.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snorch
Vad är det för vas- och qts-värden på högtalaren?

Jag har inte de sifforna nu, minns dem inte heller.

Står dock i valet och kvalet nu. Finnishen är inte helt 100, men vill ha igång den. Jag är otålig.
Ska jag slipa ner och spackla igen. En 4e gång dvs. Jag kommer förmodligen ångra mig till helgen och ...
äsch, jag får väll slipa ner den imorgon igen. Vill igentligen ta tag i det med en gång, men vill inte väcka hela huset.

Aja, en liten update blev det iaf, inga nya bilder.
//simpa saltvatten

Visa signatur

Jesus and I hates you.
Om du vill ha min uppmärksamhet så bör du klicka "citera".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saltvatten

Någon gång skall alltid vara den första och alla är vi barn i början. Läs mycket, det mesta är logiskt.

Nej, det tror jag inte. Hoppas inte det iaf.

Jag har inte de sifforna nu, minns dem inte heller.

Står dock i valet och kvalet nu. Finnishen är inte helt 100, men vill ha igång den. Jag är otålig.
Ska jag slipa ner och spackla igen. En 4e gång dvs. Jag kommer förmodligen ångra mig till helgen och ...
äsch, jag får väll slipa ner den imorgon igen. Vill igentligen ta tag i det med en gång, men vill inte väcka hela huset.

Aja, en liten update blev det iaf, inga nya bilder.
//simpa saltvatten

Tålamod, tålamod, tids nog är subban redo för spela. Finishen först...

Permalänk

Så, har nu lagt på spackel där det behövdes. Eftersom jag denna vecka har lite märkliga jobbtider så får jag spackla/måla på natten efter jobbet och slipa på dagen innan jobbet.
Blir det inte jämt efter morgondagens övningar så nitar jag någon. Förmodligen Hermansson aka "olaa2618".

Ja, jag har pallat upp subban på gamla datorer. Jag skulle ändå slänga dem på tippen.

//Simpa

Visa signatur

Jesus and I hates you.
Om du vill ha min uppmärksamhet så bör du klicka "citera".

Permalänk
Medlem

Der fint ut..jäklars vilken bas.

btw. jag kan da datorerna ^^

//Caleb

Permalänk
Medlem

http://www.vikash.info/audio/index.asp har snygga byggen.
Skulle jag bygga en subwoofer så skulle jag nog satsa på något liknande hans subwooferbygge, då det går att få ner lådvolymen ordentligt när man även använder en slavbas.
De ger också låg distortion samt är hyffsat lätta att stämma in.

Ett lite mer extremt bygge hittar man på http://www.jaytorborg.com/subwoofer.htm

Visa signatur

/havoc