1GB/s Samba hastighetsproblem vid överföring!

Permalänk
Medlem

1GB/s Samba hastighetsproblem vid överföring!

Jag har ett litet problem... jag var less på att det inte gick mer än 7-8mb/s när jag körde 100mbits nät mellan mina två burkar, en med slackware 10.0 och den andra med WinXP. Så jag investerade i ett gigabit nätverkskort till linux burken (server i signaturen) och windows burken har redan inbyggt 1gb kort.

Problemet är i alla fall detta, windows upptäcker att det är 1GB mellan datorerna, vilket funkar bra då jag flyttar filer via FTP, kommer upp i hastigheter mellan 28-43mb/s beroende på vilken disk jag kopierar/flyttar från/till. MEn när jag försöker kopiera/flytta filer via windowsnätverket och samba (har delat ut diskarna på linux datorn med samba, så kommer jag fortfarande inte upp i högre hastigeter än 7-8mb/s som på mitt tidigare 100mbit nät.

testar jag att kopiera både via ftp och samba/win-nätverket så kommer samba upp i 7-8mb/s men ftpn får full gigabithastighet - dom 7-8 mb som sambatar upp.

Hur får jag nu samba att fungera i gigabithastighet?? Någon som har en ide? Har försökt läsa lite på sambas hemsida, men jag fattar inte riktigt vad jag ska göra.. =/ man hitta lite info om man kollade i "official howto" och söker på "performance". Men det står bara för 95/98/2000 och nt4..

någon som har en ide?

Visa signatur

Hustomte

Permalänk

Tänk på att samba drar mycket mer processorkraft under Linux än ftp! Detta kan vara en begränsande faktor.

ps: GB/s betyder gigabyte per sekund, vilket nog inte är vad du menar
Lika så betyder mb/s millibyte per sekund, vilket inte är så imponerande.

Permalänk
Medlem

Har inga egna erfarenheter men dom här länkarna kan nog ge dig lite tips
http://howtos.linux.com/guides/solrhe/Securing-Optimizing-Lin...
http://k12linux.mesd.k12.or.us/using_samba/appb_02.html
http://us2.samba.org/samba/docs/man/Samba-HOWTO-Collection/sp...

Vad kör du med för version av samba?

Samba 3 är generellt snabbare än 2, howtos verkar vara lite blandade mellan 2 och 3, men jag tror att de generellt gäller då jag inte är så insatt i Samba.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Razor-SWE
Lika så betyder mb/s millibyte per sekund, vilket inte är så imponerande.

Blir det inte millibit?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nillon
Blir det inte millibit?

joo

Mb = megabit
MB = Megabyte
GB = Gigabyte
Gb = Gigabit

det är så va?

Permalänk
Hedersmedlem

ErikHK: Ja, men man brukar ange megabit som Mbit och gigabit som Gbit för att göra det enklare.

1 MB - 1 megabyte
1 MB/s - 1 megabyte per sekund
1 Mbit - 1 megabit
1 Mbps - 1 megabit per sekund

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

att börja med att fixa till TCP brukar ge ökning i gigabit nät.

http://www.google.com/search?q=linux+TCP+tuning

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nillon
Blir det inte millibit?

JO, jag kom på det sen

Permalänk
Medlem

hade samma problem med kompisens nätverk ( 100mbit ), den då man flyttade filer mellan datorerna så var det hans diskar som var spöket i garderoben.

den information jag fick fram mellan 1hdd och 2st hdd i raid0 så var det diskarna som satte stop i nätet, det fungerade fint att skicka 1fil åtgången men så fort det blev belastning i nätet så sjunk hastigheten drastiskt.

Provade det mesta under den dagen vi felsökte en ny installation av 2st windows burkar och en nyinstallation av han debian box så kom vi fram till att det var diskarna.

efter testen med mjukvaru raiden i debian ökade hans hastighet i nätet med ca. 40%, innan skickade han med ca. 7mb/s; nu är hans hastighet runt 12mb/s även under belastning på ett 100 nät.

Alla nätverkskort var av märket 3Com XL något, och han är nöjd som bara den.

Permalänk
Medlem

Jag har Gbit hemma och satt en kväll och trimmade till förbannelse. Cpun i servern orkar inte mer än 17-18MB/s så där är en gräns, men närmast den gränsen tog jag mig medelst följande rad i smb.conf

socket options = TCP_NODELAY IPTOS_LOWDELAY SO_KEEPALIVE SO_SNDBUF=131070 SO_RCVBUF=131070

Jag testade ändra värdena hit och dit och kom fram till att den där raden gav bäst hastighet (ca 12-13MB/s) medans över ftp får jag 21MB/s om det är något som inte ska crc checkas och ca 17MB/s om det är crc inblandad.

Permalänk
Medlem

broix: vad har du för prolle i din server? kanske har du inbyggt nätverkskort? Eller ett som tar mycket cpu kraft? Olika nätverkskort har väl olika bra possersorer som ska avlasta den "vanliga" cpun.

Undrar i alla fall hur pass mycket ska man ändra om man vill prova sänka/öka bffersarna. eller rättare sagt hur pass mycket måste man ändra för att det sma märkas Mb skillnad. räcker det med 1000 eller är det först vid 50000 jag märker skillnad?

Edit, "broix" skulle du kunna posta hela din GLOBAL del från smb.conf så jag får se att jag inte missat något viktigt där, för efter att jag lagt in din rad så hamnade jag på mellan 5-6mb/s en liten försämring till och med, men jag läste på en av user "Mod's" länkar att man ska sätta yes och no på vissa saker, men blev osäker på vilka..

Visa signatur

Hustomte