Permalänk

Grader på processorn

Hej hopp.

Vad är normaltemperatur på en processor?

Jag har en AMD xp 2500 mhz.

Ligger på ca 65-75 grader, jag gbuggade aldrig bort plastlimmet som satt på flänsen utan monterade direkt med kylpasta efter att ha rivit bort plasten som satt fast hårt som bara den.

Om jag plockar isär allt och rengör med aceton så kanske temp. sjunker.

Permalänk
Medlem

hehe, på amd kanske normal temp e så hög.....men va ja vet så ska en processor inte klara mer än 80grader

Testa å rengöra å tabort allt klegg som e imellan cpu å kylblock å sen på me mer pasta

Visa signatur

Pure Power

Permalänk

Nej det är inte normalt med så högt på en AMD. Max den klarar är 85 grader. Runt 50-55 oklockat borde du ha på ett ungefär (beroende på kylning så klart).

Visa signatur

ASUS B450-f gaming||AMD Ryzen 3600||16Gb ram@3GHz||RTX 3080 10Gb||Dell S2721DGF||Logitech G305

Permalänk

Har min barton 2800+ @ 12dba papsta på 46grade ide o 50 full

Permalänk

Re: Grader på processorn

Citat:

Ursprungligen inskrivet av starwalker
Hej hopp.

Vad är normaltemperatur på en processor?

Jag har en AMD xp 2500 mhz.

Ligger på ca 65-75 grader, jag gbuggade aldrig bort plastlimmet som satt på flänsen utan monterade direkt med kylpasta efter att ha rivit bort plasten som satt fast hårt som bara den.

Om jag plockar isär allt och rengör med aceton så kanske temp. sjunker.

Den tempen är inte så speciellt skonsam för en cpu, oavsätt det är en AMD eller Intel, tempen borde ligg närmare 40 grader tycker jag

Permalänk
Medlem

ta och torka bort allting under flänsen och applicera AS 3 (Arctic Silver 3) finns på de flesta datorbutiker.

Permalänk
Hedersmedlem

Använd inte både thermal pad och pasta. Plocka bort kylningen, rengör allt med kemisk ren aceton, kemisk ren bensin eller liknande (skrapa inte med rakblad eller något annat som ibland brukar föreslås). Sen lägger du på ett tunnt lager bra kylpasta och monterar tillbaka flänsen.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk

46 ide 50 full med en Barton 2800+ @ papst 12dba..

Permalänk
Medlem

det beror ju på vad den mäter, om den mäter abs tempen så är det normalt men om den inte mäter absen så är det lite värre.
ABS = kärnan..... och nej alla moderkort mäter inte kärnan.
Och för det andra så visar ALLA moderkort fel temp!

Visa signatur

Godde!

Permalänk

Japp, det hjälpte grabbar! Plockade isär allt och rengjorde med aceton. Kletade åå med nytt och genast sjönk tempen. Haft på datorn i en timma och såhär ser det ut:

ABS II Temp. 67 grader
SYSTEM Temp. 40 grader
CPU External Temp. 58 grader

Det får duga....... Tack för rådet!

Permalänk

jag har en amd 2600+ och den ligger på 30 grader vanligt men sen när jag spelat i ca 2 h så ligger den på 37 grader... men en amd ska inte ligga på 70 grader det är inte bra livslängden sjunker rätt kvickt och att den kan vara ostabil.

Visa signatur

personally I'm annoyed that they can get 11KBps from mars but can't get me a stable 5KBps over 17 miles.

Permalänk
Avstängd

ja a själv har man 35 grader men e lite fläkt .. väsnas bara 17 decibel .. my cket tyst.. "2500+"

Visa signatur

the never sleeping man
avatar raderad, animeringar ej tillåtna

Permalänk
Medlem

min 1800+ e stabil i 170fsb och 11.5 multiple!:D

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Got][Hacker
jag har en amd 2600+ och den ligger på 30 grader vanligt men sen när jag spelat i ca 2 h så ligger den på 37 grader... men en amd ska inte ligga på 70 grader det är inte bra livslängden sjunker rätt kvickt och att den kan vara ostabil.

hur kan din amd 2600+ ligga på 30grader? vad har du kylare?? har du massor med chassifläktar eller?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fredrik_t
hur kan din amd 2600+ ligga på 30grader? vad har du kylare?? har du massor med chassifläktar eller?

Tips är att kolla när tråden DOG.. DEATH.. R.I.P...

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

2003

Visa signatur

Do what a monkey would do

Permalänk
Medlem

jag har en barton 2800 som e på 3200 me en igloo kylning o den ligger på 40grader när jag spelar typ starwars battlefron o BFVietnam...

annars 37grader på idle...

Visa signatur

*Max klock* *superPI:16.422*
e6300@3500mhz 1:1
2x 1gbA-data 6400 @ fsb500

Permalänk
Medlem

Enligt Aida32 som jag mätt med nu ligger min P4 3.0Ghz på 64 grader.. fläkten går som ett jetplan typ..

Har ändå precis haft av fläkten å flänsen å dammsugat det..

64 grader känns väldigt högt.. Något förslag på vad jag ska göra? Är inte så jättehaj på sånt där med pasta å grejor...