LaCie Hard Drive problem. (Segt)

Permalänk
Medlem

LaCie Hard Drive problem. (Segt)

Hmm ja. Jag har ett problem med med min externa hd från Lacie. I en recension här på swec så står det :
"Spela upp XviD: Fungerar bra
Spela upp DVD: Fungerar bra "
Nja. Mina filmer hackar när jag spelar upp dom från hårddisken. Problemet med min hårddisk är att den är så seg när den ska kopiera saker till andra hårddiskar. Jag gjorde ett litet test. Jag tog mitt supertuffa minneskortsläsare + minne med ca 350 mb bilder.
Kopierade bilderna till en vanlig hd: ca 3 min ( inte supersnabbt)
Från hd till den externa: ca 15 sek
Extern till en annan hd : ca 5 min(inte heller snabbt)

Sedan tog jag steam som är typ 350 mb med.
Förde över filen till en annan hd: ca 13 min.

Ska den verkligen vara så här seg när man kopierar filer från den externa till en vanlig hd?
Jag har 2 andra externa som väntar på mig i inet men jag vill ju inte köpa dom om dom ska vara så här sega. Känns som att man har köpt en porche med en elvisp motor

Edit: Kan även tilllägga att jag förde över ca 900 mb bilder på ca 1 minut innan jag formaterade datorn

Jag har försökt och läst den här faq.en men min engelska är inte så bra
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=38475...

Visa signatur

bää

Permalänk

Du kanske har problem med ehci eller så har ditt moderkort inte stöd för USB 2.0.

Visa signatur

Intel Pentium II (Deschutes) som körs i 398 MHz (784 bogomips) Family 6, model 5, stepping 2 512 KB L2 cache, linux-2.6.12-deschutes Debian GNU/Linux
Intel Pentium IV (Prescott) som körs i 3401 MHz (6733.82 bogomips) Family 15, model 4, stepping 1 1024 KB L2 cache, linux-2.6.10-386 Ubuntu GNU/Linux

Permalänk
Hedersmedlem

Låter som om du behöver USB2-drivrutiner. Bege dig moderkorttillverkarens hemsida.

Visa signatur

Föredetta hårdvarubesatt

Permalänk

ja har också en Lacie extern och den går ganska snabbt

är det Porsche versionen du har eller vilken e det?

Visa signatur

VVV (Vilja, Våld och Vaselin) fungerar till allt som har med datorer att göra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av root_conspiracy
Du kanske har problem med ehci eller så har ditt moderkort inte stöd för USB 2.0.

Echi?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av PsychoSaurus
Låter som om du behöver USB2-drivrutiner. Bege dig moderkorttillverkarens hemsida.

Usb2 drivrutiner har jag.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sven_melas
ja har också en Lacie extern och den går ganska snabbt

är det Porsche versionen du har eller vilken e det?

Japp. Det är porche versionen jag har.

Det är inget fel på farten när jag lägger in grejjer i den. Det är bara problem när jag tar ut grejjer från den eller försöker spela upp filmer. Jag kanske har usb half duplex

Visa signatur

bää

Permalänk

Hej!

Ladda ner Hdtach och kör ett test på den externa disken. Om du har hyfsade USB2-styrkretsar bör du få en jämn överföringshastighet på ca 25-30MB/s.

Visa signatur

[AMD XP 3000+ Barton] [ASUS A7N8X-E Deluxe] [MSI 6800GT 256Mb @ 400/1100] [2x512Mb DDR400 Dual] [2xSeagate 7200.8 250Gb SATA] [Tagan 330W]

Permalänk
Medlem

Ok, jag gjorde ett test.

Jag vet att det står "higher is better" . Men när den når botten då?

Jämnför med swec test :

Medans jag håller på och gnäller kan jag passa på och fråga en till fråga. Nån som vet hur man tar bort klick ljudet som kommer från högtalarna när man dubbelklickar, trycker på bakåt m.m ?

Visa signatur

bää

Permalänk
Medlem

Hej
Har samma som du, den fungerade bra, o var snabb tills den dog. har skrivit hjälp topic. verkar vara att du bara kör usb 1. det verkar vara där problemet sitter. har haft min inkopplad på usb 1 hos kompis o det går men betydligt segare förstås.
hoppas du får ordning på det

Visa signatur

When in panic, when in doubt, run in circles, scream and shout.
*HP nx9420*C905*Div. Sunkdatorer*

Permalänk

>> intha

Det där ser riktigt skumt ut, överföringshastigheten verkar ju växla mellan USB1.1 och USB2. Du borde fått konstant överföringshastighet, som swec-testet, alt konstant USB1.1-hastighet (ca 1MB/s).

Testa överförigshastigheten med den externa disken kopplad till en annan dator. Om överföringshastigheten är konstig då med så är det nåt fel med din externa hårddisk. Annars är det något skumt med din USB-kontroller eller drivrutinerna till den.

Visa signatur

[AMD XP 3000+ Barton] [ASUS A7N8X-E Deluxe] [MSI 6800GT 256Mb @ 400/1100] [2x512Mb DDR400 Dual] [2xSeagate 7200.8 250Gb SATA] [Tagan 330W]