Permalänk
Medlem

Första Hemsidan

nu var de då dags. Min första hemsida ska "byggas" och jag kom på att jag aldrig någonsin har jobbat med något program som man gör hemsidor med. därför undrar jag nu om de finns någon som ruvar på ett lätt program att använda men som man kan göra snygga sidor med???

även tacksam för tips om var man sen kan lägga upp den utan att de kostar något

Visa signatur

Dator: MacBook Pro 16 M1 Max
Tangentbord: Totem, Sweep, Kyria
Layout: Colemak-DH + Canary

Permalänk
Medlem

Det går inte att göra snygga hemsidor "bara sådär". Lär dig html/css från grunden. Det är det bästa. www.w3schools.org är en bra sida. www.webdesignskolan.com är sådär. Men ett bra alternativ om du inte är så vass på engelska.

Permalänk
Medlem

tar inte de en jäkla tid att lära sig de

Visa signatur

Dator: MacBook Pro 16 M1 Max
Tangentbord: Totem, Sweep, Kyria
Layout: Colemak-DH + Canary

Permalänk
Medlem

Är du intresserad av det och har lätt för att fatta så går det fort. Annars kan du skaffa Dreamweaver där man drar ut saker och gör det lite mer visuellt.
Dock är grundläggande HTML _alltid_ bra att kunna, även om man alltid sitter och drar med musen.

Permalänk
Medlem

Program: Notepad++
Att enbart skriva med text är det bästa sättet att lära sig. Börja med att lära dig vanlig html på http://www.w3schools.com/html/default.asp
När du känner att du kan det mesta där så kan du gå in på lite CSS.
http://www.w3schools.com/css/default.asp

Det är faktiskt väldigt enkelt att lära sig html. Gjorde min första sida när jag var runt 13-14 år, många år sen nu. Då kunde jag bara använda notepad, och på det viset lärde jag mig. Fick hjälp av min bror, och det tog mig nån dag att göra klart min sida. Nu kan jag koda sidor på några minuter i XHTML och CSS. (Fasst utan bilder då förstås.) Det som tar tid är inte att lära sig att koda, utan att komma på bra designs och att sedan göra bilderna man behöver.

Ett bra gratis webbhotel är http://www.home.no
Ingen reklam, 20mb utrymme och hyfsad fart på servrarna.

Visa signatur
Permalänk

Snygga hemsidor kommer juh inte bara sådär även om man kan xhtml/css xml osv.. Du måste juh ha en hel del fantasi och vara kreativ och kunna komma på snygga designer.. de e juh inte så snyggt att bara lägga ut lite block och kalla de en sida..
De ska juh va bra färgsättning och snygga bilder osv osv osv!

MEN som dom andra sa.. lär dig grunderna först

Visa signatur

Cmon lets have soma sex?

Permalänk

Kan bara hålla med det som sägs..!

Att lära sig skriva i Notepad är troligtvis det bästa om du ska hålla på med hemsidor en längre tid framöver..!

Sen skadar ju inte lite kreativitet och designer-skills...
Matchande färger i samband med snygg layout ger bästa resultat..!

Visa signatur

---------------------
»Andreas Sjöberg«
(3.0 GHz 1024MB RAM 230GB)

Permalänk
Medlem

Bra kod är inte automatiskt snygga sidor, och givetvis tvärt om. Verktyget är ett hjälpmedel, inget mer. Det gör inte att sidorna blir snyggare utan är till för att underlätta i skapandet.

För att däremot enkelt skapa webbsidor utan att kunna själva koden bakom så är nog Dreamweaver ett av de bästa verktygen. Detta skapar alltså kod som sedan webbläsaren tolkar. Denna kod kan du precis lika bra knappa för hand så på så vis är inte Dreamweaver något mirakelprogram (eller andra wysiwyg-verktyg heller för den delen).

Hemsidesskapande består av tre delar där den sistnämnda är viktigast:
1. Programmering av själva sidan.
2. Design av sidan.
3. Innehåll.

En sida kan vara snygg men utan innehåll men då tröttnar man oerhört snabbt. En sida som är innehållsrik men inte snygg är det lättare att komma tillbaka till då den förmodligen innehåller något som lockar en tillbaka. Givetvis bör sidan gå att visa i alla större webbläsare utan fel och det är där programeringen kommer in i bilden. Förresten, skrev jag INNEHÅLL?

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Avstängd

HTML är ju inte programmeringsspråk direkt, det är ett scriptspråk .

Visa signatur

. C++
. PHP

Permalänk
Medlem

HTML är inte ett skriptspråk, det är ett "markup language".

Permalänk
Medlem

Whatever Graak said. Hyper Text Mark-up Language... Ett märkspråk som bygger på fördefinierade taggar. Det begränsar "språket" oerhört, men är lätt att lära sig och fungerar "utan problem".

Skillnaden mellan programmeringsspråk och scriptspråk kan jag däremot inte... så fort det finns en if-sats skriker jag programmering och skär upp handlederna... fast inte Lingo då

Permalänk

1st page 2000 är kanon. Lärt mig all html genom den och gör alla mina sidor i den. Funkar kanon. Är gratis också...;)

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LsdBoy
1st page 2000 är kanon. Lärt mig all html genom den och gör alla mina sidor i den. Funkar kanon. Är gratis också...;)

www.tiger.se är också en jättebra sida om du vill lära dig HTML .

Visa signatur

. C++
. PHP

Permalänk
Medlem

Ett grymt Basic-program på svenska som oxå är gratis är HTML-Edit och går att ta hem på www.olzzon.com.

Det är lätt att lära sig (och du lär dig "kod" samtidigt), har de vanligaste funktionerna som du behöver. Vill du dock göra mer avancerade saker går det nog inte....

Visa signatur

Stakk@