Permalänk

GSM-simkort i 3G-mobil

Och jag köper en 3G-mobil, operatörsbunden till tex Vodafone.
Kan jag då sätta i mitt GSM(2G?)-kontantkort och få det att fungera?
Vill gärna behålla mitt gamla nr.
/Rskn

Visa signatur

Ge oss tillbaka det ni tog från oss, ÖÄ
Edit: Ja, nu vare tillbaka. Vilken lycka!

Permalänk
Medlem

Nej. Du får portera ditt nummer till ett 3G-kort + abonnemang.

Visa signatur

My arms, your hearse

Permalänk
Medlem

Eller beställa ett vodafone one kort, som just nu är gratis, och portera ditt nummer till kontantkortet i samma veva. Dom funkar i 3G telefoner.

www.vodafone.se/one

Permalänk
Medlem

Re: GSM-simkort i 3G-mobil

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Riskokaren
Och jag köper en 3G-mobil, operatörsbunden till tex Vodafone.
Kan jag då sätta i mitt GSM(2G?)-kontantkort och få det att fungera?
Vill gärna behålla mitt gamla nr.
/Rskn

Jodå i dom flesta fall går det alldeles utmärkt att sätta i ett 2G kort i en 3G mobil.

Permalänk

Nu vet jag inte vem jag ska tro. :S

Visa signatur

Ge oss tillbaka det ni tog från oss, ÖÄ
Edit: Ja, nu vare tillbaka. Vilken lycka!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Riskokaren
Nu vet jag inte vem jag ska tro. :S

Jag är telefonsäljare, och mig veterligen brukar det inte fungera med 2G-kort i 3G-telefoner. Operatörerna sponsrar 3G-lurarna väääldigt mycket och de skulle förlora massor med pengar på om folk kunde köra sina gamla 2G-kort i sina nya 3G-lurar.

Åt andra hållet är det numer inga problem, man kan köra 3G-kort i sin 2G-telefon, förutsatt att man har ett 3G-kort med dubbla chipset.

3 är väl ett specialfall då dom enbart är inriktade på 3G.

Visa signatur

My arms, your hearse

Permalänk

Scalp har säkert rätt i att i de flesta fall så funkar det inte, men mitt 3 år gamla Telia Refill funkar fint i min A925. Telia-kortet är garanterat inte ett 3G-kort, och jag får givetvis inte heller någon 3G-täckning med det. Som motvikt till det kan jag också säga att mitt comviq.net 2G-kort inte fungerar i min A925.

A925 är en 3G-telefon.

Permalänk
Inaktiv

Mitt Vodafone Kontantkort köpte jag till en GSM mobil och det funkar fint i SE Z1010, jag får tom 3G-täckning.

hade tidigare också ett äldre Europolitan simkort (ca 2 år gammalt) i 3g telefonen (z1010) fick jag bara gsm-täckning men jag ringde till Vodafone och de skickade mig ett nytt kort som både fungerar i gsm och 3g mobiler.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av namnlös
Mitt Vodafone Kontantkort köpte jag till en GSM mobil och det funkar fint i SE Z1010, jag får tom 3G-täckning.

hade tidigare också ett äldre Europolitan simkort (ca 2 år gammalt) i 3g telefonen (z1010) fick jag bara gsm-täckning men jag ringde till Vodafone och de skickade mig ett nytt kort som både fungerar i gsm och 3g mobiler.

Vi säger så här: Nya kort fungerar i både 2G- och 3G-telefoner (Vodafone, Telia och Comviq). Samma sak med riktigt gamla kort, de kort som INTE fungerar är sådana kort som tex Telia släppte ut när 3G-telefoner börjat komma men Telia själva inte hade 3G, samma sak med Vodafone och Comviq

Hos Vodafone och Telia är ju abonnemangen numer likadana, varesig du har 2G eller 3G, enda skillnaden är att du inte kan utnyttja alla tjänster om du har en 2G-lur.

Är krångligt det här med implementeringen mellan 2G och 3G. En del fungerar och en del fungerar inte

Enklaste för trådskaparen är att beställa ett nytt kort från operatören, ett kort med dubbla chip. Såvida han inte vill byta operatör, då är det en portering som gäller...

Visa signatur

My arms, your hearse

Permalänk
Medlem

Har ingen aning om hur vanligt det är att 2G-kort inte funkar, men mitt jag har testat med både SE Z1010 och Motorola a925 och det har funkat utmärkt!

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NiV3Rt
Har ingen aning om hur vanligt det är att 2G-kort inte funkar, men mitt jag har testat med både SE Z1010 och Motorola a925 och det har funkat utmärkt!

Antagligen för att det är såpass nytt att det har dubbla chipset?

Visa signatur

My arms, your hearse

Permalänk
Medlem

Tror jag inte. Mitt gamla telia-kort är inte att leka med

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem

Mitt drygt 3 år gamla Comviq kontant sim-kort funkar i min Motorola A925..

Permalänk
Medlem

mitt 5½ år gamla comviq kontant kort fungerar perfekt i nec E616 (låste upp den själv hemma med kabel) samt Nokia 6630

Visa signatur

Min otroligt innehållsrika sida: http://www.bubben.nu | http://www.ip6.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ke84
mitt 5½ år gamla comviq kontant kort fungerar perfekt i nec E616 (låste upp den själv hemma med kabel) samt Nokia 6630

Får du 3G-täckning med kortet? Jättegamla (3-7 år) kort kan fungera för att de är tillverkade innan 3G ens var påtånkt i Sverige

Visa signatur

My arms, your hearse

Permalänk
Medlem

Mitt Vodafone One (2g kontantkort) fungerar inte i min Vodafone-låsta Z1010, telefonen hänger sig när man startar upp den.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

mitt 3år gammla comviqkontantkort funkar i min a925, men inte mitt nya comviq.net

Visa signatur

hoppas detta är rätt forumdel

I am a signature TACODICK, please copy me to your own sig to help me spread.