Permalänk
Medlem

BlÅst PÅ Tradera

Vann en fask kopia av en mp3spelare på auktionen! betalade 1000kr för en billig kopia som knappt fungerar! vad ska man göra åt en sån sak? Inga rättigheter alls? Han som annonserad skrev att d e en iRIVER! men d va en noname! Nån som kan nåt om affärer mellan privatpersoner?

Permalänk
Medlem

kontakta tradera.

det är säljarens skylldighet att sälja det som står i aktionen, är det ej så så har han bytit mot svensk lag.

försök prata med honom, om det inte går, anmäll

Visa signatur

Niklas
Lekpark

Permalänk
Medlem

precis kontakta tradera och be dom att få honom avstängd.

Permalänk
Medlem

Jag har redan snackat med han! det jag fick till svars va "köpt e köpt! jag e inget företag som man kan ha öppet köp...."

Permalänk
Medlem

Det är ingen idé att gå till polisen. De skiter blankt i vad du gör. Du blir bara ett papper i en stor hög.

Har du hans adress är det bästa du kan göra att besöka honom, de flesta är mycket lättare att göra med IRL än på nätet.

Permalänk
Medlem

besöka den jäveln tar upp en massa tid o pengar! jag i gbg o han i västerås

Permalänk
Medlem

vart i v-ås?

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Medlem

Länka till auktionen så man får se. Sen är det ju bara att snacka med tradera, de lär ju ha en del erfarenhet av sådana situationer.

Permalänk
Medlem

Tradera stänger av han och de görs anmälningar osv, vad de säger i alla fall. Gör detta illa kvikt.

Permalänk
Medlem

Tradera gör inga anmälningar, de enda åtgärder de vidtar är avstäning och i vissa att skicka räkningar till inkasso.

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Medlem

Re: BlÅst PÅ Tradera

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nacud
Vann en fask kopia av en mp3spelare på auktionen! betalade 1000kr för en billig kopia som knappt fungerar! vad ska man göra åt en sån sak? Inga rättigheter alls? Han som annonserad skrev att d e en iRIVER! men d va en noname! Nån som kan nåt om affärer mellan privatpersoner?

Tala om för försäljaren att Köplagen gäller i detta fall och att du kommer göra polisanmälan ifall inte köpet går tillbaks då du inte har fått den vara som har specificerats för dig enligt http://www.expowera.com/mentor/marknadsforing/lagarregler/kop... Citat:

En vara är felaktig om den inte duger till den användning som den avses klara, inte stämmer med prov eller specifikation, avviker från vad som avtalats eller om säljaren lämnat felaktiga uppgifter om eller undanhållit uppgifter om varan.

Slut citat.

Men sen om det händer något är en anann femma så antagligen får du stämma säljaren men det kan tyvärr leda till att det kostar mer än det smakar vilket bedragarna säkert vet om så nästa gång du köper något gör det genom en slags transaktion där säljföretaget får pengarna och agerar som mellanhand och sedan när du har godkännt varan så får säljaren pengarna som dom har på t.ex Blocket http://www.blocket.se/tryggt/tips.htm?shl_s&city=0

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd

Betalt är betalt, en liten besök kanske kan man göra
Skriv att du betalade för iriver och tyvärr fick du inte varor för den summan du gav, så för resterande pengar kommer tänderna skickas i en plastpåse till köparen

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk

Kolla upp Traderas villkor. En bekant råkade ut för det, skulle köpa pryl av märke X, och fick kopia. Kontaktade säljaren och förklarade detta, samt citerade Traderas villkor. Det gick på 5 röda så erbjöd sig säljaren att betala tillbaka frakterna samt köpeskillingen. Om du returnerar, se till att han förstår att han tar risken för frakten, och att han själv får betala dig för exvis REK-brev. Begär pengar på konto i förskott.

Tradera:

Här presenteras några utvalda objekt som inte är tillåtna på Tradera. Dessa typer av föremål är alltid förbjudna på Tradera oavsett vad svensk lag anger:

...

Objekt som kränker annans upphovsrätt eller andra immateriella rättigheter

....

Du kanske inte via tradera kan tvinga fram en återbetalning, men du kan hota med att rapportera det hela till Tradera, vilket skulle kunna innebära att han förlorar sitt konto där. Sen sätter du negativ feedback - läs nedan, speciellt sista stycket.

Negativt omdöme - lämnas när affären inte har kunnat slutföras enligt Traderas regler, FÖRUTSATT att du har försökt reda ut detta med din affärspartner. Negativt omdöme är enbart motiverat i följande fall:

* Ingen kontakt kan upprättas via telefon eller e-post inom 10 dagar trots påminnelse
* Den andra parten vägrade eller kunde inte sälja/köpa objektet enligt auktionsvillkoren
* Utebliven betalning 14 dagar efter säljarens kontakt med fullständig betalningsinformation
* Utebliven leverans 14 dagar efter att köparens betalning nått säljaren
* Objektet eller objektsbeskrivningen var felaktig och säljaren vägrar återköp
* Köparen reklamerar ett objekt som är korrekt enligt objektsbeskrivningen
* Säljaren tog betalt för annat än vad som gäller enligt Traderas regler
* Köparen löste inte ut överenskommen postförskotts-leverans

Red ut eventuella tvister över telefon innan du lämnar omdöme
Det är viktigt att du försöker lösa eventuella tvister med den andra parten innan du lämnar ett negativt omdöme. Ofta uppkommer dessa situationer på grund av brister i e-postkommunikationen. Se till att ringa varandra. Det brukar gå lättare att komma överens när man talar direkt med en person. Om detta inte hjälper lämnar du ett negativt omdöme som beskriver situationen.

OBS! Det är inte tillåtet att lämna hämndomdömen, dvs att lämna ett negativt omdöme av den anledningen att man själv har fått ett.

Permalänk
Medlem

Bostadsområde

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frajja
vart i v-ås?

antar att d är

*bort*

Permalänk
Hedersmedlem

Tråd rensad, att publicera adresser strider mot PUL

Visa signatur

🖥️ MAIN: 13600KF • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 FILSERVER: 13600K • GTX 1060 • 32GB DDR4 • 1TB NVMe • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 BÄRBART: MacBook Air M1
🎮 SOFFSLACK: Xbox Series X

Permalänk
Medlem

SORRY

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Najk
Tråd rensad, att publicera adresser strider mot PUL

Visste inte! sorry!!!

Permalänk
Avstängd

Som sagt kontakta tradera så får dom stänga av han eller ta ett vettigt snack med han.

hade du läst FAQ:n på tradera så hade du nog sett detta

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Medlem

Sicken bullshit... att påstå att bara för att det är emellan privatpersoner så gäller på egen risk. Självklart ska du ha de han påstår sig ha sålt. Kostar ju inget att anmäla honom och sen om inget händer har du ju lix ändå inget förlorat. Dock så bör su ALLTID stå på dig annars kommer detta beteende frodas ännu mer än det redan gjort idag. Ge dig aldrig, klaga och krångla lönar sig alltid.

Om du sedan skickar över lämplig lagtext i original stycke och påpekar att du kommer att polisanmäla om han inte häver köpet så lär det göra susen. Förutsatt att han inte är nån tokbluffare som satt detta i system lär han ge med sig. Få det bara å låta so mom du vet vad du pratar om. Var saklig.

Permalänk
Medlem

JAg har redan skickat honom ett brev om att jag har alla emailen kvar, hans andress + kontonummer! Till o med länk till sidan med mina rättigheter m.m. han säger nu att jag får helt enkelt vänta tills löning! få som han han blffar och bara dra ut på tiden! Få se vad som händer sen

Permalänk
Medlem

nacud:
Löning är väl nu på fredag, så tills dess kan du vänta tycker jag. Säg att du polisanmäler honom om du inte fått pengarna på måndag.

Permalänk
Medlem

tänker nog oxå på d! Händer inget så får jag väl göra d om jag är nån idé!

Permalänk
Medlem

Hatar när folk ska luras sådär! Om du inte får pengarna tillbaka så bussa nån på honom, det lär göra susen!..

Visa signatur

|| Citera för svar ||
--
Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & EK-Nucleus AIO 360 Dark | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E
--
Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | Stabilizers: AP TX Screw-in

Permalänk

Det är uselt att folk som lurar en alltid bor så långt bort, annars kunde man ju sabba en ruta eller nåt för dem så att de får betala passivt liksom :/

EDIT: blev så förbannad när yeees.com lurade mig att jag tänkte ta polarens moppe och åka till oslo bara för att spreja norskjävlar på deras ruta (polaren bor på gränsen till norge) i samma veva som vi skulle köpa smällare och annat skoj men den pajade :'( (moppen alltså)

Permalänk
Medlem

En slump eller var det kanske ren konspiration mot dig från en högre makt?!

Visa signatur

|| Citera för svar ||
--
Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & EK-Nucleus AIO 360 Dark | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E
--

Permalänk

Somliga straffar gud i förväg

Permalänk
Medlem

Vad var det som inte fungerade på spelaren då?

Permalänk
Medlem

d blie en tystnad på 10-15sekunder mellan låtarna

Permalänk
Medlem

Ge han ett ultimatum pengar nästa vecka annars polisanmälan!

Permalänk
Medlem

Nej ännu bättre för att sätta press på honom, den här veckan (till söndag 00.00) om du inte har pengarna då polisanmäler du..

Visa signatur

|| Citera för svar ||
--
--