Permalänk
Medlem

Dubbla Skärmar Planerat chassibygge

Jag har planerat att bygga ett chassi där det ska sitta en 17" tft i ena sidan av chassit , så man slipper ha egen skärm med sig på lan o sånt.

Men här hemma ska ja kunna köra filmer o sånt på den skärmen o sen jobba på den vanliga skärmen.

Jag tänkte köra med två grafikkort , men då får ja ett problem , finns det nån mujkvara som gör att man kan lägga t.ex media player lr VLC Media Player på TFT-skärmen medans jag fortfarande kan ha Word o Explorer uppe på den vanliga skärmen ..

Ha d Bra!

Permalänk
Medlem

Varför ha 2 grafikkort när du kan använda dubbla utgångar?
Kör du dualscreen så är det ju bara att sätta fönstret där du vill ha det..

Men som, jag tror det blir en väldigt konstig vinkel att kika på film, jag vet ju inte hur din dator står, men jag tror det blir lite jobbigt..
Bättre att göra ett infällt fäste för monitorn så du kan välja..

Permalänk
Hedersmedlem

Behövs inget extra program för det. Windows hanterar det själv. Funkade iaf i 98SE när jag körde med ett AGP och ett PCI-kort.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

Jag ska ha datorn på skivbordet rakt fram typ så att sidan med skärmen rakt fram , men jag har Xp , o mitt GeForce 3 har bara en utgång, ja vet det kortet är mobbat , o ja vet att det inte funkar där i för jag har redan testat så ja måste ha ett extra program

Permalänk
Medlem

Funkar utmärkt i win xp också.
Kör med ett ati 9600se och använder båda utgångarna.
testa det först.

[Edit:]
Såg itne att du han skriv ett inlägg imellan. sorry.
Geforce kan jag inget om.

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk
Medlem

Som sagt ja har bara en utgång på mitt GeForce 3 , o sen har jag ett PCi Herqules grafikkkort som ja ska kolla TFTn till .

Permalänk
Medlem

Hur går det om man kör två olika märken ett ati och ett geforce?

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk
Medlem

Jag ska tillägga att jag inte tänker köpa nytt grafikkort , utan jag har allt hemma utom skärmen men det ska jag få en från min fars jobb!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flogiston
Hur går det om man kör två olika märken ett ati och ett geforce?

Det går fint eftersom han inte kör SLI!

Till trådskaparen: Det behövs ingen mjukvara som andra har påpekat..

Permalänk

Idé: Om man fäster tft-skärmen på sidan av datorn, kanske med en vrid/höj-och-sänkbar arm, så kan man ju bara vrida ut skärmen när man behöver den, och ha den infälld när man inte ska använda den, typ göra läxor (om man nu har läxor att göra, och fortfarande går i skolan vill säga)... That would be sweet... Hmm... NOBODY STEAL MY IDEA! .. .. Har det gjorts innan?
Förstår ni vad jag menar?
Fräckt....

Visa signatur

Core 2 Duo@3.0GHz|Geforce 8800GT 512MB|3GB DDR Ram|160GB Hitachi Deskstar 7K250 1x250GB Maxtor 1x 750GB Whattevva|

Permalänk
Medlem

varför össla stålar på ett nytt grafikkort när du kan använda KVM switch

Visa signatur

Intel core 2 duo e6850 @ 4448Mhz, Asus P5E3 WS PRO, Corsair TWIN3X 1600MHz, XFX GeForce 8800GTX

Permalänk
Medlem

Tycker din ide var mycket bra samt pimmelmann så hoppas nån blir förverkligad värkar mycket smidig bara inte lådan blir allt för tjoclk dvs som en ctr utan halva

Visa signatur

Dator 1 AMD Sockel 939 3000+ @ 1.8 ghz 2*512 ddr 400 mhz K8N Neo2 54G Platinum Leadtech 6800GT@Ultra Waterchill
Dator 2 AMD xp 2000 @ 1.66ghz ddr 512 333 mhz 1*maxtor 120 gig 1*samsung spinpoint 80 gig Gf 2

Permalänk
Medlem

Neej , ingen CRT , en TFT ska de va , en smal en okså , men jag måste komma på hur jag ska göra men gkorten , för på mitt GeForce 3 ska ja ha vanligt skrivbord , sen på TFTn ska de va nån brasa lr nått sånt, lr nån film , lr så kör ja upp TV-bilden från tv-kortet på den , men då måste ´ja ha två gkort i men som sagt ja vet inte hur ja ska lösa så dom ja vill ha p åden kommer dit .

Permalänk
Medlem

Fx5200 duger utmärkt till dubbla skärmar..

Permalänk
Medlem

Kan medela till alla som kör dual screen med windows egna drivrutiner att skaffa ett program som heter

UltraMon

Url: http://www.realtimesoft.com/ultramon/

ger dig de extra små saker som man vill ha.. exempel = aktivetetsfält på alla dina sekundära skärmar m.m.m.

kan varmt rekomendera det.

Permalänk
Medlem

I Windows 2K, XP, 2K3 fungerar det utmärkt att köra med 3 skärmar. Fick det inte att fungera med fler. Det är bara att flytta fönstren players osv till den skärm där du vill ha dem och det går att flytta skärmarnas inbordes ordning. Kan tillägga att en matrix skärmsläckaren för flerskärmar är rätt läckert, speciellt när man vridit skrivbordet så det går åt sidan eller uppåt. Jag var uttråkad en natt och hade lite kul...

Vilket grafikkort som helst fungerar att kombindera med vanligtvis. Dock så påverkas prestandan i den monitor som kortet är inkopplat i så förvänta dig inte fin fullskärms film på ett dåligt PCI grafikkort.

Jag har provat, S3 Trio64, TNT2, Matrox Millennium, Matrox Millennium 2, Matrox Mystique, Ati Rage, Ati rage 3d Pro, cirrus logic 5430, Cirrus logic 5428 ISA, Geforce 2MX, Geforce 4Ti, Geforce 2Ti i olika kombinationer.

Ideen med en skärm i sidan på lådan har gjortd förut, likså med en arm mellan, dock skulle jag säga att en arm eller ett vridfästa är en bättre ide ur längre lan perspektiv än att fästa den i sidan. Men alla har olika smaker.

BTW. du får bättre prestand om du har ett AGP grafikkort med dubbla utgångar, även om det är ett FX5200 eller liknande då det är betydligt snabbare än vilket PCI kort som helst och du kan köra film mm lättare.

Spela med multiskärmar är lite krångligt och det är inte alla som stöder det, utan vissa helt enkelt släcker ner sekundär skärmen. Köra i fönsterläge som är maximerat fungerar ibland.

Ett bättre os för multiskärmar är unix, linux, freebsd, solaris osv.

Visa signatur

Ronny "Thinker" Ohlsson
"If everything is under control, you're not going fast enough."
"Overkill is just a better safety margin."

Permalänk
Medlem

Nu _tror_ jag att ja har kommit på nått, om man slänger i ett AGP lr PCI gkort i en datorn med OnBoard VGA , kan man köra två skärmar då ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DjAlbert
Nu _tror_ jag att ja har kommit på nått, om man slänger i ett AGP lr PCI gkort i en datorn med OnBoard VGA , kan man köra två skärmar då ?

Ja, och även i en dator utan OnBoard VG, om du har 2 grafikkort.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

jag har sett en annan med samma lösning som du det var inga problem med vinkeln. han hadde ett plexiglas chassi om han hadde borrat ett håll i så satt han sin tft skärm där. själv har jag ett gf5200 och det funkar bra att ha 2 skärmar i det. men det är ett riktigt dåligt grafik kort precis på gränsen att ja klarar dom nya spelen.

Visa signatur

GTX 780TI SC @1,28ghz med accelero hybrid, I7 3770K @4,6ghz, 16gb 1866mhz ram, 240gb intel SSD x2, 2TB 7200rpm, fractal arc, fractal modulärt nätagg 850w

Permalänk
Medlem

Mjoo , de vet jag ^^, men jag kommer inte på nån bra lösning ,

Nu har jag iaf hittat en gkort med dubbla skärmutgångar ,. jag o min syster bytta kort även om det kosta mig en bilresa hem till mor o far min , iof ä det bara två mil .

Så nu har jag ett GeForce 4 Ti 4200 med en vanlig skörmutgång samt en digital , fast man kan koppla en vanlig skärm med en adapter så jag testade det nu.

Men när jag går in och väljer Klona så får jag samma bild på bägge skärmarna , jag vill ha t.ex en liten film som visar en brasa som går i evig lop hela tiden på den ena skärmen , o mitt vanliga skribord på den andra , brasfilmen har jag o allt , men nu vill ja ha den bilden på den andra skärmen , Hur jag detta ?? Need help.....

Permalänk
Medlem

Du högerklickar på windows-skrivbordet, väljer Egenskaper-inställningar. markerar skärm 2 i bilden och bockar för utöka windows-skrivbordet. Sedan kan du även välja bildskärmarnas placering förhållande till varandra genom att dra runt rutorna med en etta eller tvåa i.

Permalänk
Medlem

Jag har XP , då funkar det inte så , men tack ändå

Permalänk
Medlem

Jag har också xp (pro), och för mig funkar det.

Permalänk
Medlem

Samma här , vilket Grafikkkort har du samt Service Pack ?

Permalänk
Medlem

Jag har sp 2 sammt ATI Mobility Radeon 9600 series. Jag har även en dator med win xp home med ett ATI Radeon x800XT där det funkar (det kortet har två utgångar).