Permalänk

Hur scratchbygga ett unikt chassi?

Hejsan

Har lite funderingar på att bygga ett chassi baserat på Ghost in the Shell TV serien.

Modellen för chassit skulle i så fall vara det lilla blå robotfordonet Tachikoma.

Jag tänkte montera komonenterna på en sorts metallram som jag sedan klär med någon form av kaross. Hur bör man gå till väga för att forma karossen? Vilket material kan vara passande etc?

Jag är inget tekniksnille och har dålig tillgång på verkstad, är det någon som har någon ide hur man skulle kunna gå till väga för att skapa ett chassi som detta?

Permalänk
Medlem

Ledsen att säga det, men du kan nog ge upp. Iaf om du vill ha det lika detaljrikt osv som på bilden, och du inte har tillgång till en bra verkstad.

Permalänk
Medlem

Men om verkstad och bra verktyg skulle gå att tillgå skulle jag göra ett skelett i nån metall och sen göra formen med inotan som man sen karvar ur för rätt form. Målas sedan och klarlackas för att bli hårt.

Visa signatur

-Mycken möda leder ofta till tappad handske.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WaR
Ledsen att säga det, men du kan nog ge upp. Iaf om du vill ha det lika detaljrikt osv som på bilden, och du inte har tillgång till en bra verkstad.

Om vi förutsätter att löser verkstadsfrågan, hur skulle jag gå till väga?

Mina första tankar var att göra ett metallskelett som man antigen nitar eller svetsar samman. Sedan när man gjort fästpunkter för alla datorkomponenter så klär man det med chassiplattor. Vilka material bör jag överväga och vilka tekniker skall man i så fall använda för att forma de rundare delarna som bakkropp och ben?

De runda detaljerna är enkla då man kan hitta plastföremål i varierande storlekar för att passa som klot och sfärer och dylikt. De är de unika formerna som jag är lite osäker på. Antingen i plåt, men hur får man då det slätt? Trä var en ide, men då kommer skalet bli en aning tjockt. Kanske en kombination?

Alternativt hörde jag någon som gjorde ett chassi glasfiber (?). Men då måste man kanske göra en form för att få rätt utseende på delarna.

Edit: Inotan, ska undersökas

Permalänk
Medlem

Inotan säger jag bara. Ett frigolitliknande material men mycket tätare har jag för mig. Om du tycker det verkar sprött att använda eller om du mycket hellre skulle vilja ha som en kaross är Inotan utmärkt att använda för att göra en plugg du kan gjuta av. Sen är det bara fantasin (och pengarna) som sätter stopp.

Visa signatur

-Mycken möda leder ofta till tappad handske.

Permalänk
Medlem

andvänd styrox (frigiolit). sen plasta och måla - lacka

Visa signatur

Min är störst för jag kör BMW!

Permalänk

Materialen ni föreslår borde vara utmärkta, men jag är fortfarande lost på hur jag ska göra? Skall materialen böjas i rätt form eller skall jag bygga upp en tårta av olika lager som jag slipar och fasar ur?

Permalänk
Medlem

Man limmar ihop klossar som man sen skär och karvar ur med kniv.

Visa signatur

-Mycken möda leder ofta till tappad handske.

Permalänk

Misstänkte det, tack för tipsen

Permalänk

Frigolit, ståltråd och sandpapper.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk

Om du varken har kompetens eller medel att bygga en /¤%("¤(/@£@$ animerobot tycker jag att du ska lägga ner den tydligen ovanligt dumma iden väldigt väldigt snabbt.

Permalänk
Medlem

Det e väll en här på forumet som gjorde ett chassi i form av en fluga eller nått sånt. Men kommer inte ihåg va han hette, men han har gjort ett par chassin med udda form på.
Du kan ju se om du får tag på den killen för du kan troligtvis använda samma princip på ditt chassi som han gjorde.

Visa signatur

A64 Venice 3000+@2655Mhz || Asus A8N-E || A-Data PC3200 2x512 || Geforce 6600GT || WD Raptor 74Gb
3DMark 01: 22xxxp. 3DMark 03: 86xxp. 3DMark 05: 4xxxp. SuperPI: 34sec
www.thorsteinar.se

Permalänk
Medlem

Gör annars en stomme i plåt och sen gör resten i glasfiber. Alltså plasta... Kan man få mycket fina former...

Men för att få det så snyggt,mend den lilla kunskap du verkar ha kan tyvärr att ta lite vatten över huvudet!

Visa signatur

Det man inte har i huvudet får man ha under huven!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mattepat
Men för att få det så snyggt,mend den lilla kunskap du verkar ha kan tyvärr att ta lite vatten över huvudet!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jakerbokstensman
Om du varken har kompetens eller medel att bygga en /¤%("¤(/@£@$ animerobot tycker jag att du ska lägga ner den tydligen ovanligt dumma iden väldigt väldigt snabbt.

Tänk vad min inkompetens är uppenbar. Jag är glad att jag har er smarta pojkar till hands så jag aldrig provar något nytt igen Hade ju varit tråkigt om jag lärt mig något

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -NioB-
Det e väll en här på forumet som gjorde ett chassi i form av en fluga eller nått sånt. Men kommer inte ihåg va han hette, men han har gjort ett par chassin med udda form på.
Du kan ju se om du får tag på den killen för du kan troligtvis använda samma princip på ditt chassi som han gjorde.

Du kanske tänker på Mashies Y2K Bug kanske:

http://www.mashie.org/casemods/y2k01.html

Det är faktiskt ingen dålig ide. Om jag nån gång får för mig att börja på projektet är det nog så jag kommer göra.

Permalänk
Medlem

Alltså nu får ni faktiskt ge er. Blir så himla sur när nån klagar så här.
Man kan ju alltid pröva, sen om det visar sig att det inte går så är det bara så.

Sandalfon kör på din idé. Testa vad du klarar, du kommer nog bli mer besviken av att inte ha provat än om det visar sig att det var för svårt.

Visa signatur

-Mycken möda leder ofta till tappad handske.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jakerbokstensman
Om du varken har kompetens eller medel att bygga en /¤%("¤(/@£@$ animerobot tycker jag att du ska lägga ner den tydligen ovanligt dumma iden väldigt väldigt snabbt.

Det där var väl jävligt onödigt sagt? Skärp dig för fan, var lite trevlig.

OnT: det jag skrev om att det skulle vara i stort sett omöjligt att bygga ett sådant chassi var om du skulle göra det i metall. I frigolit är det ju dock många gånger lättare, frågan är bara hur ett sådant chassi håller.

Permalänk
Medlem

Att göra det väldigt likt som på bild är nog extremt svårt och kräver sin man, men är man bered på att avika något på detaljerna och lägga ner möda tror jag gott och väl att det kan lyckas! Jag föreslår att du gör former i gips som inte bara är billigt utan väldigt formbart och kan enkelt slipas osv till önskad form. När du fått till former du är nöjd med kan du göra delarna av glasfiber..

Permalänk
Citat:

[i]Sandalfon kör på din idé. Testa vad du klarar, du kommer nog bli mer besviken av att inte ha provat än om det visar sig att det var för svårt. [/B]

Svårigheten i mitt fall blir nog inte själva byggnadsprocessen, utan att hålla intresset uppe när det blir enformigt är jag rädd Men man måste börja någonstans.

Som det ser ut nu blir det ett metallskellet med fiberkaross. Får lov att använda frigolit som form till skalet. Egentligen är det bara benen och de båda kroppsdelarna som skall "gjutas" och då blir det samma form för varje ben. Många av delarna går att göra med enklar rör och plastklot och diverse saker man hittar.

Har lite kontakter inom båtbyggarbranshen och kan eventuellt använda samma fiber som används i vissa båtskrov (såvida det inte är för mycket giftiga godsaker i processen), det borde bli starkt nog i varje fall och kanske tjockt nog att stoppa en del ljud.

Vem vet, jag kanske rent av gör ett försök en vacker dag. Först måste jag fundera ut den interna layouten på komponenterna dock. Moderkortet får givetvis sitta stående i bakkroppen. De optiska enheterna bör nog sitta i framkroppen för att vara mest tillgängliga.

Edit: Ska undersöka gips som form också

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jakerbokstensman
Om du varken har kompetens eller medel att bygga en /¤%("¤(/@£@$ animerobot tycker jag att du ska lägga ner den tydligen ovanligt dumma iden väldigt väldigt snabbt.

Var inte otrevlig, har du inget vettigt att tillföra så kan du knipa!

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

du skulle kunna vakuum forma 3-4mm tjocka plastskivor också... dvs du gör en form i nått hårt material t.ex gips slänger in plastskivorna i ugnen på lämplig värme tills den blir någerlunda mjuk (inte för mjuk och använd handskar) sen lägger du på plasten på den här gipsformen som sedan är lagd på något som suger ut luften mellan plasten och formen... det finns ritningar på hur man bygger själva vakuumapparaten.. sök lite på google.. men det blir asbra resultat.. har testat själv!

Visa signatur

AMD Athlon XP64 3700+ | ABIT KN8 Ultra nForce4 | TwinMos winbond 2x512MB DDR pc3200 | Sapphire Radeon x1600 pro 512MB DDR | Maxtor ATA-133 120GB 7200RPM 8MB + Maxtor SATA 120GB + Maxtor SATA 160GB + 250GB usbHDD

Permalänk
Medlem

Mitt tips är att först göra bra bilder och beräkna hur stor du ska göra den så att allt får plats, dvs moderkort, processor, kylning, hårddisk, Optisk drive eller inte, var nätdelen ska sitta och hur stor den är, kabeldragning osv. Det är dumt att lägga ner massa tid innan du vet att prylarna får plats.

Gör också skisser från olika håll, det gör konstruktionen lättare.

.... men du kan få svårt att uppnå Tachikoma AI nivån. När robotar börjar diskutera filosofi och deras existens vet man att AI är lite för avancerad.

Visa signatur

Ronny "Thinker" Ohlsson
"If everything is under control, you're not going fast enough."
"Overkill is just a better safety margin."