Nu får allt intel gubbzen erkänna vem som vinner =)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Malmedahl
Ang. okunnighet så skrev jag att det har hamnat på den nivån i nuläget att MHz inte är det direkt avgörande. Som när man gjorde en Klassisk klock av celeron 300A -> 450 så blev det fanimej improvement.
Klocka 3800->3950 idag så har du inte alls den "känslan" av ökad prestanda.

Finns så mycket annat i en procc som P4, tex SSE3, HT

Dom grupperna är dom som köper sin första dator som dom kanske inte riktigt vet vad dom skall ha den till. "ungarna vill ha en"

"Säljaren pekar på klockfrekvensen"

AHA? snabbast!

3800->5700Mhz skulle väll vara en mer "rättvis" jämförelse, mot den stackars 300'an, en mer realistisk klockning kan väll sluta på 4.5Ghz, och ger ändån en rätt ok skjuts.. om man har en mjukvara det syns i.

Något off topic, men i alla fall.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

jag är så jävla less på att AMD för ta skit för sina gamla k-6 ostabila processorer jag har kört AMD i 6år och det har aldrig varit några problem

Visa signatur

System: Amd S939 3500+(NC) Thermaltake Bigwater| Mobo: Asus SLI DELUXE | Grafik : xfx Geforce 6800GT PCI-E med NV silencer 5 | System HD: Raptor 36.7GB | Lagring: 2st Maxtor DiamondMax 200GB/st | Minne: OZC Platinum | Chassi: Antec gammalt grått lanboy

Permalänk
Medlem

Snacka skit K6:an var inte ostabil...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Inget fel på den, förutom att den va hopplöst slö och kördes på VIA chipset

Visa signatur

För gammal för spel.......egentligen

Permalänk
Medlem

AMD K6 vet jag inte hur den var, men som jag minns AMD K6-2 var den mycket bra. Helt klart skönare än P2-processorerna.

/Tack för mig

Visa signatur

/Seriously

Permalänk
Medlem

Men ärligt talat, vem märker egentligen skilnad mellan en P4C 3,0 ghz och en A64 3000 i ett spel? Även om P4:an skulle ligga på 10 fps och A64:an på 15 skulle det ju va helt ospelbart ändå. Det är mest i benchmarks som det märks.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Red Beaver
Men ärligt talat, vem märker egentligen skilnad mellan en P4C 3,0 ghz och en A64 3000 i ett spel? Även om P4:an skulle ligga på 10 fps och A64:an på 15 skulle det ju va helt ospelbart ändå. Det är mest i benchmarks som det märks.

I många spel är det märkbart. Titta t.ex. på UT2004.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arneball
Det är roligt när man ser sådana här övertygande test varpå folk fortfarande envisas med att försvara Intel. Men det är klart, folk kanske bara sitter och komprimerar ljud hela dagarna.

Hahaha, elakt.

Permalänk
Medlem

Re: Nu får allt intel gubbzen erkänna vem som vinner =)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Malmedahl
Jag garvade så jag nästan fick tårar

http://www.hardwareanalysis.com/content/reviews/article/1787/

e du helt dum tror du man kan jämn föra en 32 bits prolle mot en 64 bits prolle eller???

Permalänk

Till Malmedah!!

Jag har läst vad du har skrivit i denna tråd...
Funderar lite på hur du tänker??
Det jag kan se är att du antingen ej är påläst eller att du är insnöad ...

Som alla vet så är P4 snabbare i mulitasking betydligt snabbre än en AMD64...
AMD64 är väldigt slö i detta os 32 bit som de flesta kör i mulitasking...
Det gör att en 64 bitare från AMD känns seg ...Jag har en så jag vet ...Har både en P4 3200GHZ och en AMD64 +3500 ..

Jag tycker i spel känns AMD inte alls snabbare inte dom spel jag använder i alla fall
Likvärdiga grafikkort och ramminne är de på båda två...

Jag är en aning besviken på AMD64 trodde i min vildaste fantasi att den skulle bräcka P4 jag har ...Jo den gör de i spel, men marginalerna är så små man märker de ej ....De är bara där den är kanske en aningen snabbare. Annars känns den seg att sitta och surfa runt och använda som vanligt ...
Det blir ju andra bullar med ett OS som är 64bitars och spel som oxå är skrivna för 64bits prollar ..
Kan meddela att när 64bitars kommer riktigt in hos konsumenter så har jag nog ej kvar denna AMD64...Då sitter man garaterat med INTELS 64bitare eller nått nytt från AMD om några år...

Visa signatur

[size="1"]Signatur raderad, max 3 rader i size 1. Läs reglerna. - Vicotnik[/size]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
Självklart var det på 754 det strula, men jag har även för mig att s939 skulle vara ute bra mycket tidigare.

Edit: När jag tänker efter så var AMD bakom minst ett år med opteron. Inte speciellt bra det men skitsamma, onödigt att skapa en hackartråd på intel när dom faktiskt inte är så dumma. Dom valde fel cpu-typ och nu får dom stå för det. AMD har faktiskt inte varit bra på att hålla datum.

95W MAX för dagens (som OEM kunder) 90nm Dual-Core hammer-ersättare tycker jag är rätt bra iaf.
90nm blir ju inte så jättelånglivat direkt. Visst behövs det mognas lite för att matcha FX/Sledgehammers frekvenser.
90nm Dual-Cores kommer dra ner mot 25-30W för Mobilemodellen (Taylor), men desktop kommer ju dock dra upp emot 95W som opteronmodellen. Verkar mer lovande än 170W+ Max singelcore cpuer iaf. Att ha en cpu som throttlar gör inte den höga frekvensen så mycket nytta längre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zzplutozz
Till Malmedah!!

Jag har läst vad du har skrivit i denna tråd...
Funderar lite på hur du tänker??
Det jag kan se är att du antingen ej är påläst eller att du är insnöad ...

Som alla vet så är P4 snabbare i mulitasking betydligt snabbre än en AMD64...
AMD64 är väldigt slö i detta os 32 bit som de flesta kör i mulitasking...
Det gör att en 64 bitare från AMD känns seg ...Jag har en så jag vet ...Har både en P4 3200GHZ och en AMD64 +3500 ..

Jag tycker i spel känns AMD inte alls snabbare inte dom spel jag använder i alla fall
Likvärdiga grafikkort och ramminne är de på båda två...

Jag är en aning besviken på AMD64 trodde i min vildaste fantasi att den skulle bräcka P4 jag har ...Jo den gör de i spel, men marginalerna är så små man märker de ej ....De är bara där den är kanske en aningen snabbare. Annars känns den seg att sitta och surfa runt och använda som vanligt ...
Det blir ju andra bullar med ett OS som är 64bitars och spel som oxå är skrivna för 64bits prollar ..
Kan meddela att när 64bitars kommer riktigt in hos konsumenter så har jag nog ej kvar denna AMD64...Då sitter man garaterat med INTELS 64bitare eller nått nytt från AMD om några år...

Kan ju direkt dementer det du säger, även jag har en A64 och en P4, och A64 uppträder en bit snabbare i Windows, surfning och inte minst start av WinXP. Tycker själv det e rätt förvånande att man kan märka nån skillnad vare sig det e på ena eller andra hållet, men hos mig vinner A64'an. Vad e det du multitaskar som känns slött så du e besviken?? Du får ursäkta men är det inte mest för o prata ner AMD du skrev inlägget?

Visa signatur

För gammal för spel.......egentligen

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olur
Kan ju direkt dementer det du säger, även jag har en A64 och en P4, och A64 uppträder en bit snabbare i Windows, surfning och inte minst start av WinXP. Tycker själv det e rätt förvånande att man kan märka nån skillnad vare sig det e på ena eller andra hållet, men hos mig vinner A64'an. Vad e det du multitaskar som känns slött så du e besviken?? Du får ursäkta men är det inte mest för o prata ner AMD du skrev inlägget?

Nejdå!!
Jag skrev så för jag känner så....Jag har inget imot AMD...
Jag har kört AMD i 5 år samt intel i 3 år bredvid varandra

Jag byggd de AMD för dom är billiga att bygga från första början ...Sen är inte steget långt till att bara ha AMD ...
Jag blev intresserad av Intel när jag hade mer pengar så då blev de en Intel...

Tycker lika bra om båda, men ska ärlighetens namn säga att jag sitter vid INTEL datorn mer...
Det känns som ett bättre bygge fast de egentligen inte är de!!!

Mina Config

AMD +3500 90 nm
Asus AN8 SLI delux
Gainward 6800GT 2400 GS
OCZ PC4000 minnen 2*512

P4 800HT 3,2GHZ Prescott
IC7-G
Ganward 6800GT 2400 GS
OCZ PC4000 minnen 2*512

Likadana lådor Coolmaster (Wavemaster)
Kylare THERMALRIGHT XP-120 på IC7
Stock kylare på AMD

Visa signatur

[size="1"]Signatur raderad, max 3 rader i size 1. Läs reglerna. - Vicotnik[/size]

Permalänk
Medlem

Du borde byta minnet i A64'an din.
Så blir den en aning rappare.

Visa signatur

Jag är inte dum i huvudet jag har bara otur när jag tänker..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ubermann
Du borde byta minnet i A64'an din.
Så blir den en aning rappare.

Hur kan du säga att dom minnerna klockar dåligt??

OCZ EL DDR PC-4000 Gold VX

Finns ju inga bättre på marknaden

Nä skärpning tack!

OCZ EL DDR PC-4000 / 500MHz / Gold Series / Voltage eXtreme

OCZ Gold Series EL PC-4000 with Voltage eXtreme technology is a revolutionary line of memory designed to pursue a new level of DDR performance. The PC-4000 Gold VX is made to operate above the traditional memory voltage to increase speed and stability to ultimately allow the memory to thrive under high voltage. Memory performance increases with voltage, but unfortunately with many traditional modules this can significantly reduce stability and increase the potential for module damage. Unlike typical memory, VX DDR performs best at an above average voltage, and better and better as voltage is increased, all without any adverse affects to stability. Running at 3.3 volts, the PC-4000 Gold VX is capable of blistering timings of 2-2-2!

OCZ PC-4000 Gold VX is also made with OCZ’s proprietary Enhanced Latency technology to allow the modules to run at lower latencies than normally possible. In addition, each OCZ EL PC-4000 VX module is encased in a gold mirrored copper heatspreader and is backed by OCZ’s industry leading toll-free technical support and lifetime warranty.

The Gold Voltage eXtreme product line 100% hand-tested to ensure OCZ quality and is optimized for use on Athlon 64 based motherboards. OCZ VX Gold Edition memory modules are rated to handle up to an incredible 3.5V without invalidating the OCZ Lifetime Warranty so that performance enthusiasts can tweak their systems without worry. Leave it to OCZ to design the ultimate high performance memory that thrives under high voltage.

Visa signatur

[size="1"]Signatur raderad, max 3 rader i size 1. Läs reglerna. - Vicotnik[/size]

Permalänk
Medlem

Du har ju bara skrivit OCZ PC4000!
Står inget att det är EL eller VX.
Har inte sagt nått om att dom du har klockar dåligt heller.
Men vanliga OCZ PC4000 är 3-4-4-8 minnen.

Förstår du nu eller ska du freaka ut igen ?

Visa signatur

Jag är inte dum i huvudet jag har bara otur när jag tänker..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ubermann
Du borde byta minnet i A64'an din.
Så blir den en aning rappare.

Här är en sida du verkar behöva fördjupa dig i!!

http://www.ocztechnology.com/

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Skruvis gå o lägg dig.

PC4000EL:
http://www.ocztechnology.com/products/memory/ocz_el_ddr_pc_40...

Har ni PMS eller ? Varför hettar ni som kamphundar ?

Visa signatur

Jag är inte dum i huvudet jag har bara otur när jag tänker..

Permalänk

hmm
I alla fall är de skillander ...
Har beställt en ny prolle till AMD de blir en AMD Athlon 64 FX-55
Få se om e blir nå snurr på skiten samt att sätta in de andra Gainward GT kortet och köra sli ...
Kan kanske rulla på bra i spel då antar jag ...
Synd dom är så sega på komplett med levanserna och att man får vänta på den till 2/4

Visa signatur

[size="1"]Signatur raderad, max 3 rader i size 1. Läs reglerna. - Vicotnik[/size]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ubermann
Du har ju bara skrivit OCZ PC4000!
Står inget att det är EL eller VX.
Har inte sagt nått om att dom du har klockar dåligt heller.
Men vanliga OCZ PC4000 är 3-4-4-8 minnen.

Förstår du nu eller ska du freaka ut igen ?

CL 3-4-4-8 gäller vid 500Mhz att inte förglömma..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Skruvis ...Helt rätt...

Visa signatur

[size="1"]Signatur raderad, max 3 rader i size 1. Läs reglerna. - Vicotnik[/size]

Permalänk
Medlem

Hur högt går VX minnet med 3 volt i 2-2-2-5 ?

Visa signatur

Jag är inte dum i huvudet jag har bara otur när jag tänker..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ubermann
Hur högt går VX minnet med 3 volt i 2-2-2-5 ?

Den vill nog ha mer 3,4-3,6v för att komma till sin fullo.
Men 240 kanske?

Visa signatur

A64 3200+ @2700mhz (270*10) | 3dmark01: 25027 | Projekt: Lian-Li
Tillsammans med ÖA försvann den sista anledningen att hänga kvar på swec.

Permalänk

I det enda testet som är intressant för mig var P4:an snabbare i Skulle varit kul om de hade testat någon tung XviD-encode också.

Synd att det inte finns några riktigt intressanta SMP-moderkort för AMD i en lite mer normal prisklass, ett moderkort motsvarande ASUS NCCH-DL till AMD skulle inte vara helt fel. Om det hade funnits så hade nästa system säkerligen blivit ett AMD-baserat sådant. Men, tyvärr är det inte så. Så istället lutar det åt två Noconas för tillfället.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olur
Kan ju direkt dementer det du säger, även jag har en A64 och en P4, och A64 uppträder en bit snabbare i Windows, surfning och inte minst start av WinXP. Tycker själv det e rätt förvånande att man kan märka nån skillnad vare sig det e på ena eller andra hållet, men hos mig vinner A64'an. Vad e det du multitaskar som känns slött så du e besviken?? Du får ursäkta men är det inte mest för o prata ner AMD du skrev inlägget?

Det är ju faktiskt sant att P4:an multitaskar bättre, detta eftersom den har HT vilket faktiskt gör det möjligt att köra två trådar samtidigt, vilket inte AMD-processorn kan. Så multitaskar du hårt eller kör mer än en CPU-krävande applikation kan du vinna en del på en P4a. Dock beror vinsten mycket på hur applikationen är skriven, om den är fullständigt optimerad för processorn finns det ingen CPU-kraft över för den andra logiska CPUn vilket gör att den i princip stannar. Detta är anledningen till att man kan vinna lite prestanda om man kör ett OS som "vet om" HTn och kan således anpassa schemaläggaren efter detta. Ett OS som inte "vet om" HTn tolkar processorerna som två enskillda fysiska CPUer vilket är till nackdel ibland.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

hur kommer det sig att min klockade AMD ATHLON XP 2000+ @1850

jag har kollat lite i sisoft sandra och jag har konstaterat för all framtid att det aldrig kommer bli en INTEL, jag har nästan samma värden på min 1,85 GHz som intesl P4 2,4 GHz

jag tycker att man ska köpa den billigare och sumpa den dyra saken som inte heller håller samma prestanda...

MVH/ wreden83

Visa signatur

Intel Q6600, MSI GF 8800GT OC, Ram "ocz 8 Gig"@5-4-4-11 1000 MHZ, Asus p5n-D, yamaha crw-f1e "cd-rw", Nec 3500 "dvd+-rw", 1st Samsung 500Gig, 1st WD 250Gig

Permalänk
Medlem

A64:an är såvitt jag vet snabbare i multitasking än P4:an.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wreden83
hur kommer det sig att min klockade AMD ATHLON XP 2000+ @1850

jag har kollat lite i sisoft sandra och jag har konstaterat för all framtid att det aldrig kommer bli en INTEL, jag har nästan samma värden på min 1,85 GHz som intesl P4 2,4 GHz

jag tycker att man ska köpa den billigare och sumpa den dyra saken som inte heller håller samma prestanda...

MVH/ wreden83

Det var märkligt även jag får ca~11000p i 3dmark01 med en celerond 2400Mhz & ett GF4Ti4200 kort... tycker du att vi skall lita fullt ut på dessa bänktester?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zzplutozz
hmm
I alla fall är de skillander ...
Har beställt en ny prolle till AMD de blir en AMD Athlon 64 FX-55
Få se om e blir nå snurr på skiten samt att sätta in de andra Gainward GT kortet och köra sli ...
Kan kanske rulla på bra i spel då antar jag ...
Synd dom är så sega på komplett med levanserna och att man får vänta på den till 2/4

Om det INTE rullar på bra i spel redan så har du nåt allvarligt systemfel!! Borde ju för övrigt flyta på skitbra på P4'an också, men du kanske vill lira i 1600x1200 alltid med max AA och shader och detalj o allt shit, vad vet jag? Jaja, nu har man ÄNDÅ sänkt sig till att babbla Intel vs. AMD trots fjantigheten i det hela hehe

Visa signatur

För gammal för spel.......egentligen

Permalänk
Medlem

jag e lite nobbig nu men vadå knäckte amd fx 55 2600+ en pentium 4 5.2ghz?

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olur
Om det INTE rullar på bra i spel redan så har du nåt allvarligt systemfel!! Borde ju för övrigt flyta på skitbra på P4'an också, men du kanske vill lira i 1600x1200 alltid med max AA och shader och detalj o allt shit, vad vet jag? Jaja, nu har man ÄNDÅ sänkt sig till att babbla Intel vs. AMD trots fjantigheten i det hela hehe

Rullar på bra i spel ...nja får väl se med den nya processorn om de blir någe klös
Sen har ju nvidia släppt nya drivare som ska vara klara för sli till ett 30 tal spel ...Få se om den funkar bra.

som sagt idagsläget är jag besviken på min amd ....Men de kan ju ändras med ny prolle

Visa signatur

[size="1"]Signatur raderad, max 3 rader i size 1. Läs reglerna. - Vicotnik[/size]