Permalänk
Avstängd

Spudgun frågor!

Jo det är så att jag håller på att bygga en spudgun med tändanordningen som den här och då undrar jag ifall man kan använda andra kablar än tändkablar , för tändkablar är så korta och jag skulle vilja stå ett par meter ifrån spudgunen?

//sebbe

Visa signatur

|'*-,_,-> :D <-,_,-*'|

Permalänk

Låt tändspolen sitta så nära som möjligt med korta kablar. Sedan kan sekundär, eller blir det primärdelen? Ja, du kan förlänga lågspännings kablarna en remote.

Visa signatur

Ordspråk 1: Enklaste sättet att skapa en liten förmögenhet är att börja med en större.
Ordspråk 2: Det är aldrig försent att ge upp.

Permalänk
Medlem

Får man fråga vad det är för något?

Permalänk

vet du inte vad en spudgun e pöjk

Visa signatur

Många av er känner mig som Spaic ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _2FST_
Får man fråga vad det är för något?

potatiskanon

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Visa signatur

Är du lycklig nu?

Frågor och funderingar angående modereringen tas med mail, inte genom forumet. dennizpop@sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hoppas du vet att det är olagligt med sådana. Dvs. om du inte gör en extremt svag. Vad var det nu igen...max 10 joule lagrad energi annards så är det ett vapen som måste licenseras?

Visa signatur

Close the world. Open the nExt.

Permalänk

varför krångla till det

min spudgun avfyras med hjälp av fyra st piezo tändare (såna saker som finns i elektriska tändare som bildar gnistan) i braständarformat. Spudden är 2 meter lång och med rätt blandning bränsle (brukar köra hårspray när jag vill skjuta lite mindre långt, eller lite bensin när jag vill skjuta långt). Med bensinen har jag skickat iväg potatisar över 400 meter.

Det blir en jävla rekyl iallafall. Och tänk på att vara försiktig, det kan smälla ordentligt..

men braständare funkar fint

Visa signatur

något

Permalänk
Medlem

http://web.telia.com/~u79400573/gun/ kolla på skada bilderna jävlar !

Visa signatur

Dator: Antec 1080, 430w:Msi k8n neo nForce3: 2x512KIngston ValueR 3200 400mhz: AMd 64 3200+(clawhammer) @ 3600+: X800XT PE 520/560: 1x seagate 160gb SATA 7200rpm, 1x seagate 200gb SATA 7200rpm: Soundblaster Audigy2 ZS: Razer Diamondback Plasma och 1 Magma +Hyperglides: Logitech Media keyboard: Sennheiser pc 160: Samsung 959NF 19" @ 1280x1024 100HZ

Permalänk
Medlem

Hmm...
Vad ska du köra med för bränsleblandning om du inte vågar hålla i den ???

Jag tänder min med en piezo tändare å det funkar för det mesta klockrent..

Å som svar på din fråga kan jag säga att det går å köra med andra kablar
än tändkablar men det är nog inte å rekomendera då spänningen i
tändsploen inte är å leka med..

Permalänk
Medlem

Har du övervägt att köra med tryckluft istället?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dukeman
Har du övervägt att köra med tryckluft istället?

Jepp! Men det blev lite kompliserat tyckte jag.

Farsan som e vvs:are visste inte riktigt vad man skulle använda för ventil för att sedan släppa ut tryckluften. Så jag ville göra en som drevs på gas istället.

Jag tänker köra med tänkablar ändå och använda längre kablar till batteriet.

Återkommer med Bilder på monstret när det är färdigbyggt. Vilket kanske tar 1 ½ vecka. Ska handla prylarna på biltema på lörda.

Visa signatur

|'*-,_,-> :D <-,_,-*'|

Permalänk

man ska anända en solenoid en liten el grej som snabbt öppnar en anslutning

Visa signatur

"Ta 1x kedja surrad runt 2 individers fötter, 2x dremel och 1x bord + massa prylar släng in ett par skruvade hjärnor och whooops så har vi Wolverin och Mig fastkedjade på DH.." Citat - GoTall

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Barracuda_87
man ska anända en solenoid en liten el grej som snabbt öppnar en anslutning

Fattar inte ett jota men okej

Visa signatur

|'*-,_,-> :D <-,_,-*'|

Permalänk
Medlem

TopCat hoppas du vet att ditt inlägg kan användas som direkt bevis för att du brutigt mot vapenlagen. ;P

Och med tanke på att din profil är ganska uttförlig så är det väll bara och hoppas på att inga poliser ser det.

Annars så är vanliga explosions spudguns tradiga. Det blir inte kul föränn du börjat med hybrider.

Visa signatur

Close the world. Open the nExt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [lum]
TopCat hoppas du vet att ditt inlägg kan användas som direkt bevis för att du brutigt mot vapenlagen. ;P

Och med tanke på att din profil är ganska uttförlig så är det väll bara och hoppas på att inga poliser ser det.

Annars så är vanliga explosions spudguns tradiga. Det blir inte kul föränn du börjat med hybrider.

Men om man säger då att potatisen i fråga är strömlinjeformad, och med enkel fysik så kan man räkna ut en projektionsbana som gör att potatisen kan färdas längre, även fast det inte är så mycket kraft i själva utgången.

och så har redan poliser diskuterat med mig när jag provsköt den på en äng, dom tyckte mest att det var intressant.

Visa signatur

något

Permalänk
Medlem

10 joule är jäkligt lite, men ni verkar ha snälla poliser där du bor. ;P

Visa signatur

Close the world. Open the nExt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [lum]
10 joule är jäkligt lite, men ni verkar ha snälla poliser där du bor. ;P

hehe ja. Men för säkerhets skull kanske man skulle ta och bygga om den till en Bongkylning till datorn, hehe, kamoflera lite så att säga

Visa signatur

något

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [lum]
TopCat hoppas du vet att ditt inlägg kan användas som direkt bevis för att du brutigt mot vapenlagen. ;P

Och med tanke på att din profil är ganska uttförlig så är det väll bara och hoppas på att inga poliser ser det.

Annars så är vanliga explosions spudguns tradiga. Det blir inte kul föränn du börjat med hybrider.

Han kanske har licens på den :=)

Visa signatur

Film dator: AMD 900 MHz..512 sdram 45gig hdd 15" compaq skärm,Gforce2 gts 64 mb, cdrom och cdbrännare, +lite andra saker
DatorII:Amd xp 2500+@2366 mhz, moderkort: Abit nf7-s rev 2.0 nforce2 2x 256mb pc 3200. Radeon 9200 256 mb. Brännare, cdrom,

Permalänk
Medlem

Polisen kanske har något riktigt arbete som dem är upptagna med.

Permalänk

Här ska byggas.............

Visa signatur

Dator: Intel Pentium 4 3.0Ghz. ABIT IS7-E. 512 mb DDR RAM. DVD. CD-RW. Radeon 9800 pro 128mb tv-out. Cheeftech fulltower med Lite moddar....

Permalänk
Avstängd

Vad händer om man tar på en sån där kontakt, längst ut i ändarna så att säga.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

TopCat hur byggde du din spudgun, hade du ngn guide från internet eller liknande`?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av no title found
TopCat hur byggde du din spudgun, hade du ngn guide från internet eller liknande`?

byggde med hjälp av mina fysikkunskaper, samtidigt som det bara var att kolla på internet.

p.s. spudgunnen är nu sönder, av ett misstag så råkade jag drämma i den i väggen när jag skulle flytta den,, så röret sprack, men blir nog att modifiera lite, har fått hem lite tryckluftsaker.

Visa signatur

något

Permalänk
Medlem

Fick en länka av en polare.... skapliga spudguns dom har byggt på den sidan!!!

http://www.spudtech.com/content.asp?id=5

Visa signatur

Film dator: AMD 900 MHz..512 sdram 45gig hdd 15" compaq skärm,Gforce2 gts 64 mb, cdrom och cdbrännare, +lite andra saker
DatorII:Amd xp 2500+@2366 mhz, moderkort: Abit nf7-s rev 2.0 nforce2 2x 256mb pc 3200. Radeon 9200 256 mb. Brännare, cdrom,

Permalänk
Medlem

Yaaaawwwnn, förbrännings och pneumatiska spudguns är tradiga...det blir itne kul föränn man kombinerar det till en hybrid.

Visa signatur

Close the world. Open the nExt.

Permalänk
Medlem

pneumatiska ska det ju vara alla gånger mycket abllare

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Nej hybrid ska det va! Du har fel och jag har rätt, tyst nu. ;P

Om ni nu inte vet vad en hybrid är så är det när man har bränsle + luft under tryck, lite som kompressor på trimmade bilar. Ganska livsfarligt och rekomenderas inte att bygga om inte du har hålligt på med liknande länge!

Visa signatur

Close the world. Open the nExt.

Permalänk

Jag kör med en gnist-tändare från en gasolgrill. Kostar runt 50kr o går lätt att gänga in i kanonen. Sätt en cykelventil på kanon o kör i lite startgas o pumpa i massa luft. Kör själv med apelsiner i min spudgun så man ser vart den tar vägen. Farligt men skoj!

Permalänk
Avstängd

Ja nu har man varit å handlat på biltema!

Hela antändningssystemet är ihopkopplat och funkar! Det ända som är kvar är att skruva in elektroderna(skruvarna) i kammaren.

Tyvärr har jag inga bilder för jag hade ingen kamera för tillfället.

Lovar att det kommer bilder på skjutningen som kommer att ske på hemligt ställe under vecka 11

Visa signatur

|'*-,_,-> :D <-,_,-*'|