Thermaltake och Coolermaster satsar på flytande metall

Permalänk
Medlem

Det kaxigaste skulle ju vara om detta blir verklighet att kyla datorn så här. tänk er följande senario!
Person 1 "Fy fan vilka bvra temps jag har med mitt nya vattenkylnings system"
Person 2 " Fan vad efter du är, jag kör med metall kylning"

Permalänk
Medlem

Skoj om skiten börjar läcka - inte.

Håller mig till vatten och glykol

Visa signatur

MSI K8N Neo2 plat, 3200+ Winchester,
TwinMOS Speed Premium PC3500 512MB CL2.5 Winbond BH-5, 40 Gb IBM, 120 Gb WD, T7600gt, Antec truepower 550W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av littleflash
Magnetfält är riktigt svårt och dyrt att skärma av idag.

ja verkligen, bättre var det på faradays tid!

Visa signatur

use it or lose it!

Permalänk
Medlem

Men magnetfältet kommer inte inducera någon spänning i ledarna så länge inte ledarna rör sig eller magnetfältet ändras. När man startar upp elektromagneten kommer iofs en liten EMS induceras, men de kommer nog ta ut varandra eftersom det har olika riktningar och antagligen är ungefär lika stora

Visa signatur

Vinnare av Swec's pepparkakshustävling julen 2004, julen 2005 samt julen 2006

Permalänk
Medlem
Citat:

Det kaxigaste skulle ju vara om detta blir verklighet att kyla datorn så här. tänk er följande senario!
Person 1 "Fy fan vilka bvra temps jag har med mitt nya vattenkylnings system"
Person 2 " Fan vad efter du är, jag kör med metall kylning"

Ja jag brukar alltid gå runt och skryta om min vattenkylning!...not. Spelar roll när det fins phasechange. Vill man skryta så skaffar man det.

Visa signatur

Close the world. Open the nExt.

Permalänk
Medlem

Hur varmt/kallt mste det vara för att hålla sig flytande? Låter lite hightech det där, kommer nog aldrig bli verklighet tror jag, iaf inte för oss dödliga

Visa signatur

Obs: Ny burk sedan länge. Orkar säkert uppdatera signaturen en vacker dag.

AMD Athlon 64 3200+ @ 2,35GHz | Sparkle Geforce 6800GT @ 427/1160Mhz | 2x512Mb pc3200 400MHz
3dMark 01: 25566p | 3dMark 03: 13653p | 3dMark 05: 6036p | AquaMark3: 73,048p | SuperPI: 36s

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av littleflash
Magnetfält är riktigt svårt och dyrt att skärma av idag.

måste pumpen sitta i datorn eller är jag helt ute och flyger ?

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Dell Optiplex CasaOS Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 10Kw/10Kwh

Permalänk

T1000 nästa ?

Visa signatur

AMD 64 3400+,1024 Ram , 256MB Radeon 9800 XT

Permalänk
Medlem

Om folk ska köpa det där så får det ju inte vara mkt dyrar än vattenkylning iom att kompressorkylning gör jobbet bättre. Eller så måste det vara tystare än vattenkylning.

Visa signatur

C2Q Q6600 @ 3500Mhz | Gigabit P35 DS4 | OCZ DDR2 PC8500 4096MB Reaper HPC | BFG 8800GT 512 PCX | 2xSamsung SpinPoint F1 750GB| Seagate Baracuda 120Gb 7200rpm 8Mb | Seagate Baracuda 200Gb 7200rpm 8Mb| Samsung SpinPoint T166 400GB| Samsung SpinPoint T166 500GB | Vattenkyld

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Josef
Hur funkar det med ventiler, som skulle rinna bort vid 70 grader celsius? Måste vara ruggigt bra kylning av toppen i den motorn...
Vem har byggt en sådan maskin? Jag har hållt på med rally i många år (både som mekaniker, och co-driver), och har aldrig hört talas om detta.
Det vore roligt att se hur de löst det. Kanske det bara är en legering med en viss procent av denna metallen.

alltså inne i ventilerna som var ihåliga, men jag tror inte på det själv då ihåliga ventiler skulle vara klenare.
Sen hittade jag bara en metal som smälte vid 98 eller liknande

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kriller007
måste pumpen sitta i datorn eller är jag helt ute och flyger ?

Absolut inte, kanske är trevligare att ha ett starkt magnetfält vid kudden, köket eller varför inte badrummet?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Till alla som undrar, gallium smälter vid c:a 30 grader celsius.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Gallium
Själv tror jag att bara vi hittar någon billigare legering eller får fart på galliumproduceringen och får ner priset så är nog en flytande metallkylning inte omöjlig för oss dödliga.

Visa signatur

Vi radioamatörer gör det i vågor... ~~~~73 de SM4XSN
AMD64 3200+@2450Mhz| H2O-kylning | LG Electronics 915FT 19" | Sapphire Radeon 9600 Pro Fireblade | Seagate 7200.7 160gig x 2

Permalänk
Medlem

skulle denna apparat då kyla sig själv eller? motorn borde väl bli rätt varm för att pumpa runt mettallen..

Visa signatur

doh;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JuBBo
Till alla som undrar, gallium smälter vid c:a 30 grader celsius.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Gallium
Själv tror jag att bara vi hittar någon billigare legering eller får fart på galliumproduceringen och får ner priset så är nog en flytande metallkylning inte omöjlig för oss dödliga.

så man måste ha igång datorn innan man startar kylsystemet? eller sätta i en "motorvärmare" kanske.. ^Ö^

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr.Henk
skulle denna apparat då kyla sig själv eller? motorn borde väl bli rätt varm för att pumpa runt mettallen..

finns ingen "motor" pay attention please!

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

det han menar är som i så gott som alla turbo motorer så är alla avgasventiler fyllda med natrium som kastas upp och ner i skaftet mellan den varma ventil-tallricken och upp till det kallare ventilskaftet som både kyls av olja och genom ventilstyrningen.

Det skulle va spännande om dom fick det att fungera med den där kylningen, men jag vill inte veta vad som händer om det skulle bli ett läckage : /

Visa signatur

Ställ dig mellan två av mig och få idioti i stereo!
|| dell 9400 | t7200 | 2048mb 667mhz | 120gig | 7900 gs 500/1200 mhz ||
|| videodatorn | chassi: catron vhs årsmodell gammal | celeron 1.7 ghz | cd | minne: jajjemän | 40 gig ||

Permalänk
Medlem

Tycker det låter lite ineffektivt ändå, om det smälter vid 30 grader så fungerar det ju inte om det blir svalare än 30 grader. Då borde ju vatten vara svalare. Eller missar jag nåt?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem

Kommer nog passa finfint i typ server miljö... Utan rörliga delar är det ju en sak mindre som kan pajja och stabilitet är ju något bra spec. för en server..

Men, Pris??

Edit: Kom på en grejj.. Hur blir det med alla starka magnetfält som ska flytta metallen kommer dom inte störa hd, skärm, annat??

Visa signatur

Svarar du på ett inlägg, Citera mig!, tack!

Permalänk

En liten dum fråga bara:
Varför kan man inte helt enkelt ha ett vanligt vattensystem fast man byter ut vattnet påt kvicksilver?
För trögt? För dyrt?

Permalänk
Medlem

HAHA snacka om härdsmälta då, om det läcker, Blir lite svårt att få bort metallen då

Visa signatur

*AM3 X3, Gtx 560ti, 8gb corsair DDR3 1333mhz*
http:///

Permalänk
Medlem

Redan på Mercedes 300SL aka Måsvingen, som kom 1954 så användes natrium i ventilerna för kylning, så detta är absolut inge nytt, dessa kyldes dessutom med självcirkulation.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Inaktiv

"Ett magnetfält vinkelrätt mot röret kommer tillsammans med en ström vinkelrät mot magnetfältet och flödesriktningen att de upphov till en kraft i flödesriktningen, helt i enlighet med <b>högstadiefysikens</b> krafter på elektriska ledare i magnetfält."

Det där var då inget jag fick lära mig i högstadiet...

Men i Fysik B dock.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trinitas
HAHA snacka om härdsmälta då, om det läcker, Blir lite svårt att få bort metallen då

nej då bara å ta en hårtork som tidigare sa så verkar det ju smälta vid 30c?

Visa signatur

Intel Dual Core E5200 2.5ghz | ASUS p5b | RADEON HD4850 | 4gb Kingstonram | 520gb HDD | HIPER 435W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dysprosium
Ryssarna kylde sina alfa-ubåtar med flytande metall, problemet var att reaktorn var tvungen att gå jämt för att inte metallen skulle stelna och reaktorn haverera. Hoppas att man inte måste ha datorn på jämt för att inte CPUn ska smälta!

Detta hände ett par gånger. Systemet som skulle hålla kylmedlet varmt fallerade med totalhaveri som följd. Alfa-ubåtarna var den värsta skiten som ryssarna någonsin producerat, alla från varvsarbetare till amiraler hatade dem. Projektet gjorde av med två chefskonstruktörer, båda fick finna sig i att räkna träd i Sibirien. Det var visserligen världens snabbaste ubåtar, men de var hopplöst förlegade eftersom de bullrade riktigt rejält mycket.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trinitas
HAHA snacka om härdsmälta då, om det läcker, Blir lite svårt att få bort metallen då

Eller också stelnar den direkt och tätar läckan. Beror ju på hur de gör lösningen samt vilken legering de använder.

Permalänk

Kan bli fina störningar på ljudkortet, fast det här kanske bara är ett statiskt fält.
Måste ha sovit i skolan när vi hade den här fysiklektionen.

Magnetfält är f.ö. inte så bökiga att "ta hand om", dyrt (relativt) kanske.
Farsan jobbade med det innan han blev panso.
Man använder bara vanlig aluminiumplåt. Man måste vara petig med svetsfogarna, dock. Blir det bubblor så kan det läcka igenom.
Vill minnas att han sa någonting om att man måste bocka dörrar på ett bökigt sätt också (dörrposten, alltså).

Detta användes för att skärma av ställverk och liknande, så det borde ju fungera på en förhållandevis klen pump också. Kanske läge att skaffa aluminiumchassi redan nu?

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk

Varför pratar alla om krånglet med Legeringar som man måste hålla varma?...det finns mettal legeringar som flytter under 20-30 minus..

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bertah
ja verkligen, bättre var det på faradays tid!

Hah, bästa inlägget jag läst på länge. Verkar som om en hel hög som skriver inlägg här missade lite på fysiken.

+ to you sir

/G

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Cesium smälter ju vid 28 grader. Tyvärr exploderar det vid kontakt med vatten/luft. Sen så är det en av det mest Radioaktiva metallerna som finns. Cesiumhydroxid är också det mest basiska ämnet som finns och förstör t.o.m glas.

Annars var det ju finfint!

Gallium finns också, det smälter vid 29 grader. Tyvärr så ökar volymen när det stelnar. Vilket resulterar i att rören spricker (illa).

Rubidium självantänder i luft och exploderar i kontakt med vatten. Inte roligt att ha i sin dator. Det smälter vid ca 40 grader.

Jag misstänker starkt att de kommer att använda en legering.

Permalänk
Medlem

vad sägs om microvågsstrålar med en fasinverterare som kontrolleras av atomröreler i processorn och återstrålas till densamma syncroniserad med samma amplituden? den skulle dessutom bli supraledande vid noll grader.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av c3o
Cesium smälter ju vid 28 grader. Tyvärr exploderar det vid kontakt med vatten/luft. Sen så är det en av det mest Radioaktiva metallerna som finns. Cesiumhydroxid är också det mest basiska ämnet som finns och förstör t.o.m glas.

Annars var det ju finfint!

Gallium finns också, det smälter vid 29 grader. Tyvärr så ökar volymen när det stelnar. Vilket resulterar i att rören spricker (illa).

Rubidium självantänder i luft och exploderar i kontakt med vatten. Inte roligt att ha i sin dator. Det smälter vid ca 40 grader.

Jag misstänker starkt att de kommer att använda en legering.

Troligtvis då helt rena grundämnesmetaller nästan aldrig används.