Webshop.. Vill alla registrera sig för att handla?

Permalänk
Medlem

Webshop.. Vill alla registrera sig för att handla?

Hej.

Jag håller på med en webshop.
Jag vet inte ritkigt om jag ska ha ett inloggningssytem och att personer måste registrera sig för att handla..

Det kan vara bra för att man kan hålla reda på alla kunder lite lättare, men å andra sidan så ska de handla. Vill alla registrera sig bara för att handla.

Det kanske är smidigt när man väl reggat sig, för då är det bara att logga in och sedan klicka på "beställ" typ. Om man inte har denna inloggning så måste man varje gång skriva in sin adress osv.

Finns det några risker med att inte ha inloggningssystem?

Så vad tycker ni?

Posta på!!

Visa signatur

xciso

Permalänk
Avstängd

Jag själv skulle inte orkat registrera mig bara för en sån sak, Tradera är likadant, man måste registrera sig för att man ska kunna förhandla.

Tråkigt, ha inget inloggnignsystem.

Visa signatur

. C++
. PHP

Permalänk
Medlem

OK.. Tackar för snabbt svar..

Fler som har åsikter?
Risker?

Posta på nu!!

Visa signatur

xciso

Permalänk
Medlem

Hmm... jag har svårt att bestämma mig, valfritt kanske, vid köp över 500 spänn vill jag nog kunna logga in, se hur leveransen går o.s.v

Permalänk
Medlem

hmm.... jag har också svårt att bestämma mig....

du skulle kanske kunna ha som så att om man inte har reggat sig, då man har fyllt i alla uppgifter för sin beställning, då reggas automatiskt ett konto (med kundnr osv och ett randomlösenord som man får ändra själv typ) som man uppmuntras till att använda nästa gång, då man slipper fylla i alla sina uppgifter på nytt...

Det tror jag kan vara en hit!

Permalänk
Avstängd

Tänk på att när folk ser att man ska registrera sig, så skiter många i att handla då. Jag är en av dem.

Visa signatur

. C++
. PHP

Permalänk
Medlem

Det du skrev totoo var kanske inte så dumt.

Fler tips!!

Det jag kommer att sälja är ganska dyrt.. de mesta produkterna är från 1000:- och uppåt.

Visa signatur

xciso

Permalänk

Tycker du skall ha ett inloggningssystem, alltid trevligt om man kan se gamla beställningar samt att man slipper skriva in sin uppgifter var gång man skall handla.

Sen om du får någon storkund så kanske du kan ge specialerbjudanden baserat på vad den personen har handlat tidigare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av totoo
hmm.... jag har också svårt att bestämma mig....

du skulle kanske kunna ha som så att om man inte har reggat sig, då man har fyllt i alla uppgifter för sin beställning, då reggas automatiskt ett konto (med kundnr osv och ett randomlösenord som man får ändra själv typ) som man uppmuntras till att använda nästa gång, då man slipper fylla i alla sina uppgifter på nytt...

Det tror jag kan vara en hit!

Detta tycker jag låter bäst, tror jag har sett det på vissa sidor. Nåja. Då man ändå måste fylla i personuppgifter när man ska beställa något så blir det ju inget extra jobb. Altenativt kan man ha en fråga om man vill att ett konto ska registreras med uppgifterna man angav till framtida beställningar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xciso
Risker?

Hmm, med webshop? Många, jag skulle faktiskt rekommendera att man använder en färdig(t.ex. osCommerce som är fri) och modifierar den. Annars bör du se till att läsa på om säkerhet, det är inte kul om någon får tag på känslig information.

När det gäller registrering tyker jag att man ska få välja, webhallen är ett bra exempel*. Det är dumt att tvinga folk till att registrera sig, man förlorar kunder i onödan.
Tänk också på att ta bort så många moment som möjligt, det ska gå smidigt för kunden.

De hade dessutom en länk i orderberkräftelse-meddelandet som e-postades till mig så jag kunde följa paketets status. Ett klart plus!

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem

Jag använder mig utav OsCommerce, men jag är rädd för att många inte vill regga sig och då skiter dem i det helt och hållet..
Ska kolla hur webhallen har..

Fler tips

Visa signatur

xciso

Permalänk
Medlem

inloggning är ju även en säkerhet för kunden...
för mig känns det som om ens uppgifter finns lagrade säkert och självklart
slipper man fylla i uppgifterna 500 gånger...

www.discatonce.se t.ex. där måste ja fylla i uppgifterna varje gång som
jag beställer... lite jobbigt... dock är det ok för ja älskar sidan...

www.discshop.se är ett bra exempel på inloggning...
skönt o bara välja film, trycka skicka hem te mig o sen klart...

bra är även det som Sebastianj sa... att det kommer med en länk till
Postens tracking sida för paket

Permalänk
Medlem

sitter och fnular lite själv på en webshop, lite för nöje, lite för nytta.

Varför inte bara ha ett system där man skriver in sin email och sitt lösen, finns det inte så skapar man ett nytt konto (kolla så det inte bara är felskrivning osv såklart). För email "måste" man ju ha och ett lösen är inte så svårt att klämma dit med.

Angående säkerhet är jag lite intresserad av vad Sebastianj menar med massor. Det vanliga med sql-injektioner o så eller tänker du på nåt annat? Vore kul och få lite exempel på risker men ska tänka på (från vem som helst).

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Registrera sig före inhandling vore en bra investering.
Dels så får du detta:
- Den som beställer är registrerad (så du vet addresser m.m).
- Inga som beställer varor för 299939393 tusen kr till en annan person.
- Fixa ett iploggnings system
- Maila kunden för bekräftelse
misskötsel = deleta konto
Så har du lite kontroll över vad som skickas.

Bara rekommenderar lite för att ingen av delarna(kund/säljare) ska bli missnöjd.

NOTE: Ser inget fel i att regga sig för att köpa en produkt.

Visa signatur

C#/MonoGame Fanatiker.
Pixel Artist & Game Developer

Permalänk
Medlem

tycker det är bra med att kunna registrera sig. spara kundvagnar, lättare vid nästa köptillfälle, möjlighet till bättre service.

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns en liten tråd på Webmaster Network gällande fenomenet.

Registrera kunder bra/dåligt?

Permalänk
Medlem

grym länk, tack så mkt Grillcliff

AJL
1, det är lite jobbigt för kunden att skriva ner allt sånt
2, alla kanske inte vill ge ut så mycket info (som man egentligen inte behöver)
3, inte så svårt att fejka
4, mailen tar man såklart, då är det bara logga ip och allt sånt (statistik) kopplat till mailen

men jag försöker inte dissa dig totalt. Det finns både positiva och negativa aspekter med att kräva massa info. Personligen tycker jag de negativa överväger. Mina erfarenheter är dock mkt begränsade.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag tycker att ska man ha en web shop så bör man ha det så man måste vara reggad för att handla men inte för att kolla utbud etc.

Just för att kunna föra statestik, enklare hantering från kund sidan. Spara kundvagnar för senare beställningar.

Plus som någon sa att iom att man har en kund hanterigns system s kan man göra anpassade bonus paket för kunder som handlar mycket och där igenom få mer beställningar.

Jag tror att det är inte många procent man blir av med om man har registrerings funktion. Jag ser mer fördelar än nackdelar.

Mvh dax

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Tackar för alla svar.. det lutar åt att det blir inloggningssystem..

Visa signatur

xciso

Permalänk
Medlem

jag orka inte regga mig om jag handlar i en shop en gång , men om man handlar flera gånger och slipper skriva in sin adress hela tiden så är det bra, så tycker man ska kunna handla utan och vara registrerad och kunna registera sig om man känner för det.

Permalänk
Medlem

Som det nämns i tråden på webmasternetwork och som många säger här, så måste du nog anpassa dig till vad du säljer. Om du säljer saker folk ogärna pratar om, typ analvibratorer kanske de inte vill registrera sig, för att de tror du ska publicera kundlistan i aftonbladet eller nåt (vilket iofs inte lastbryggan verkade ha problem med. Vad är det för namn på en sexleksaksaffär egentligen?), men om det är en affär dit folk förväntas återkomma så vill de ju ha ett konto där, eller omde ska köpa en jätte-TV, då vill de nog också känna sig lite tryggare och omhändertagna. Sen beror det ju på vad du själv vill, jag bygger en del webbshoppar åt distributörer i direkthandelsbranchen och de är sjukt måna om sin kundkontakt och har väldigt noga med uppföljningen. Samma sak gäller inte för en kille vi byggde och hostade en shop för konsumentelektronik, det var för låg återvändarfrekvens på kunderna, så det var ingen större mening att kräva att de skulle registrera sig.

Så, en optimal lösning vore väl att möjliggöra registrering och sen leda dina kunder dit du själv helst vill ha dem, oreggade eller reggade, men alltid lämna valet öppet för dem.

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4