Bilden ställer sig på högkant

Permalänk
Medlem

Bilden ställer sig på högkant

Hej!

Farsan min har fått ett lustigt fel på sin dator, när man första bootar upp så är allt normal, men när man kommer in i själva windows så styäller sig bilden på högkant, dvs vetikalt så man frå vrida på skallen 90 grader för att kunna kolla "normalt" på den.

Han har en Siemens dator men nått inbyggd Intel gfx kort... enligt honom själv så gick han bara ifrån datorn när detta hände, dvs inte rörde nån inställning eller så.

Hittar inga inställningar i windows för grafikkortet där man kan välja att vrida bilden 90 grader, nån som ha nå tips?

Mycket tacksam för svar!

Permalänk
Avstängd

hmm finns såkallade skojjprogram så man kan lura ngn me att denne trycker på en liten .exe fil, du tror ingen lagt till den typ i autostart ??? annars så är det skumt problem har aldrig hört talas om det, iof är ja ingen expert

Permalänk
Medlem

Nej, skojprogram har jag svårt att tro att det är....

Dock så tror jag att kanske farsan kommit åt nått snabbkommando för att rotera bilden 90 grader, om det nu finns nått sådant?

Ingen som har nått tips på program som har funktionen i sig att rotera skrivbordet? Har den valmöjligheten på mitt nvidia kort under egenskaper (skärmorientering) men på farsans skitkort finns det inte med nått sådant program "orginal"...

Nån som har nå tips?

Permalänk
Medlem

men kolla autostart o se ifall det finns nåt mysko program där. annars så ska det finnas under grafikkortsinställningarna, dock är jag inte säker hur det är med lite äldre kort.

annars finns det program som du kan ladda ner och testa. sök på www.download.com eller google efter det.

Permalänk
Medlem

Du kan ju testa trycka alt+ piltangent åt något håll och se om det hjälper.
Så är det vid den datorn jag sitter vid nu med ett integrerat intel gfx, dock en compaq, men det kan ju vara värt att testa.

Visa signatur

mAngAn_

Permalänk
Medlem

[Ctrl]+[Alt]+[Piltangent] är det väl? Det har jag i allafall. Testa med det... Uppil är vanlig bild.

[edit]Men det är möjligt att snabbtangenter inte är aktiverat... Gör då såhär:
Högerklicka på skrivbordet -> Alternativ för grafik -> Snabbtangenter -> Aktivera[/edit]

Eller bara: Högerklicka på skrivbordet -> Alternativ för grafik -> Egenskaper för grafik -> Rotation

[edit 2]
[Alt Gr] funkade visst också
[/edit 2]

Visa signatur

Min webbsida!
"Svenskarna är välväxta, kraftiga, smidiga, i stånd att uthärda det hårdaste arbete, svält och nöd.
De är födda krigare, fulla av stolthet..." - Voltarie

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TtompaA
Ctrl+Alt+Piltangent är det väl? Det har jag i allafall. Testa med det... Uppil är vanlig bild.

Det stämmer, det är bara jag som är lite övertrött och inte vet vilka knappar jag trycker på :), alt gr+ piltangent, menade jag ju.

Visa signatur

mAngAn_

Permalänk
Medlem

Gå in i avancerade inställningar för grafikkortet så finns där en flik för att rotera skärmbilden. Används av oss som har skärmarna på högkant.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu