Intel använder Hypertransport och integrerad minneskontroller i framtiden.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Intel använder Hypertransport och integrerad minneskontroller i f

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sledgehammer

3&4. Dom flesta har INTE behov av dualcore processorer som har desktop datorer, det är server datorer som har större behov av detta då en server oftast jobbar med många processes/klienter simultant och behöver dual processor för att vara med responsivt och mer effektivt, och här var AMD före med sin dualcore AMD Opteron processor som finns ute redan.
[/B]

Lustigt, vad jag inbilade mig, var att stora massan hade behov av snabbare cpu'er till så lågt pris som möjligt, vilket både intel, och amd bestämt sig för, bara kan uppnås via dual cores, amd har tillochmed gått steget längre och sagt att SPELARE inte klarar ig lika bra på en dual core lösning, utan att deras vara, eller icke vara, ska tryggas med en singel core FX serie cpu'er.
Sant är att multipla cores inte gör enskilda programvaror snabbare, om inte sagda programvara är lastbalancerad balancerad, och multitrådad. Stora massan spelar lite av förra årets spel, surfar och kollar sin email, det ska nog gå bra.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sledgehammer

AMD Athlon64 3800+
3175Kr på datorbutiken.com

Intel Pentium4 570J 3.8Ghz
5485Kr på datorbutiken.com

Och i tester så krossar Athlon64 3800+ Intel's Pentium4 570J 3.8Ghz, då ser jag överlag. Sen så ligger Intel efter i samtliga 64-bitars applikationer och utvecklar hästlängder mer värme.

Är detta ett tydligt exempel för dig för att du skall förstå vilken produkt som är bäst?
[/B]

Um, Du jämför priset på en cpu som varit till salu hur länge, med en som är så nysläppt att den ännu inte kommit ner i priser som gör att den är specielt atraktiv? Jag håller med om att det är rätt cpu'er att jämföra, men jag förstår inte jämförelsen, gör den när båda cpu'erna varit på marknaden minnst lika länge som den äldre i dag?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sledgehammer

2. Visst har Intel gjort det. Dock en helt annan arkitektur. IA64 är väl bra i dom få program som kan nyttja Itanium, dock så är AMD64 (x86-64) många gånger bättre då många företag har 32-bitars applikationer som man kan köra utan emulering, vilken man inte kan på Itanium utan att prestandan ligger i klass med en gammal Pentium2. Sen har vi även stora företag som microsoft som kommer med Windows Server 2003 och Windows XP x64 för AMD64. Program för AMD64 kommer att komma i betydligt större mängd än för IA64. Dock så kan Itanium lämpa sig bra för superdatorer som skall köra program som är portat till IA64, men många gånger så är Opteron mycket bra i Superdatorer också. Skall man snacka om processorer till Superdatorer dock så är det Alpha EV7z man skall titta på.
[/B]

Näää, menar du att Itanium är långsam när den emulerar X86? vilken shock, Kanske har med det faktum att det aldrig varit avsett att man skulle emulera x86 kod på den ? den är framtagen för en helt annan typ av beräkningar, att jämföra en opteron med en Itanium är lite som att jämföra en lastbil, med en sportvagn, Itaniumen är otroligt dragkraftig, men inte så rolig att leka med, Opteronen är en kul liten leksak, men det finns gränser för vad man kan dra.

Visst har Opteronen ett övertag mot Xeonen, med en mycket flexiblare design, men det är fortfarande en cpu, med rötterna i desktop miljön, precis som Xeon cpu'n
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Hjälpsam

@Sledgehammer

Var snäll mor MrTT nu, han är ju trots allt en studerande som jobbar på en doktorsavhandling i psykologin bakom statistik, dess effekter och vad som kan förmedlas med en godtycklig sats med tabeller... Detta är banbrytande och ligger på gränsen till vad man kan uppnå med osanolikhetslära.. eller nåt...

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Avstängd

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Intel använder Hypertransport och integrerad minneskontro

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Lustigt, vad jag inbilade mig, var att stora massan hade behov av snabbare cpu'er till så lågt pris som möjligt, vilket både intel, och amd bestämt sig för, bara kan uppnås via dual cores, amd har tillochmed gått steget längre och sagt att SPELARE inte klarar ig lika bra på en dual core lösning, utan att deras vara, eller icke vara, ska tryggas med en singel core FX serie cpu'er.
Sant är att multipla cores inte gör enskilda programvaror snabbare, om inte sagda programvara är lastbalancerad balancerad, och multitrådad. Stora massan spelar lite av förra årets spel, surfar och kollar sin email, det ska nog gå bra.

Givetvis är dualcore bättre men inte i dagsläget till desktop datorer då dom flesta program inte utnyttjar multiprocessorsystem.

Citat:

Um, Du jämför priset på en cpu som varit till salu hur länge, med en som är så nysläppt att den ännu inte kommit ner i priser som gör att den är specielt atraktiv? Jag håller med om att det är rätt cpu'er att jämföra, men jag förstår inte jämförelsen, gör den när båda cpu'erna varit på marknaden minnst lika länge som den äldre i dag?

Ja, det är ju bara ännu värre att Intel inte fått ut något bättre på denna tid som gått. Dessutom så har Intel redan använt sig av prissänkningar på Pentium4 570J 3.8Ghz. Men visst, vi kan ta en processor som är ännu nyare än Pentium4 570J 3.8Ghz och som fortfarande är billigare från AMD:

AMD Athlon64 4000+:
4575Kr på datorbutiken.com

Intel Pentium4 570J 3.8Ghz:
5485Kr på datorbutiken.com

Citat:

Näää, menar du att Itanium är långsam när den emulerar X86? vilken shock, Kanske har med det faktum att det aldrig varit avsett att man skulle emulera x86 kod på den ? den är framtagen för en helt annan typ av beräkningar, att jämföra en opteron med en Itanium är lite som att jämföra en lastbil, med en sportvagn, Itaniumen är otroligt dragkraftig, men inte så rolig att leka med, Opteronen är en kul liten leksak, men det finns gränser för vad man kan dra.

Visst har Opteronen ett övertag mot Xeonen, med en mycket flexiblare design, men det är fortfarande en cpu, med rötterna i desktop miljön, precis som Xeon cpu'n
B!

Oavsett om den är en lastbil eller om det är en sportvagn så är det endast testresultat som är intressant. Kollar man efter människors/företags behov så är Opteron en bättre processor, även för mycket mindre pengar. För superdatorer så finns redigt mycket kraftfullare processorer som Alpha EV7z, UltraSparc. Sen har vi IBM's processorer också.

Visa signatur

[ Athlon 1466 @ 2714Mhz / Zalman 7000b-CU ][ Abit NF7-S 2.0 @ 261FSB ][ 2*512MB KHX3000 BH-5 @ 2-2-1-5 1:1 (MemTest) ]
[ ATi 9800PRO @ 500/405Mhz Kylning
][ Win2003 Server Enterprise Edition ] [ Catalyst 4.12beta/nForce 2.45 ]
[ 3DMark2001: 20658P][ 3DMark2003: 7246p ][ Super-Pi: 39s ] ----- AMD San Diego/Venice FAQ! - Posta 3DMark05 resultat här!

Permalänk
Avstängd

Måste bara få Säga en sak till xx.xx
vad har du för fel? förstår du inte att folk blir allmänt less på dina såkallade jämförerlser mellan "Din dröm INTEL" och vanliga processorer.
nu har jag hängt på swec förlänge och börjar må lite illa , kan bero på nån
men men , kan du i framtiden sluta vara en sån xxvla Fanboy och skaffa ett liv , prova skaffa kompisar ,kan ev. hjälpa ?! annars sök Hjälp (Finns i gula sidorna under Sjukvård)

PS:Detta är inte menat till någon så ingen ska ta detta som ett personangrepp ! :DS

Visa signatur

Chassi: Antec 300 ][ CPU: AMD FX 8320 4,2Ghz ][ Kylning: Zalman CNPS14X ][ Ram:8,00 Gb DDR3 1600 ][
Moderkort: ASUS M5A99 ][ Skärm: ASUS MX279H ][ Grafik: ______ ][ Psu: Corsair CX600M ][
SSD:OCZ Vertex plus 120gb

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Intel använder Hypertransport och integrerad minneskontro

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sledgehammer

Oavsett om den är en lastbil eller om det är en sportvagn så är det endast testresultat som är intressant. Kollar man efter människors/företags behov så är Opteron en bättre processor, även för mycket mindre pengar. För superdatorer så finns redigt mycket kraftfullare processorer som Alpha EV7z, UltraSparc. Sen har vi IBM's processorer också.

Jag är tacksam för att du i alla fall är villig att erkänna att det finns kraftfullare cpu'er, Itanium2'an är så gammal, att den är nerlaggd, så det kan vara en dålig jämförelse oavsett, Opteronen har en fruktansvärd fördel mot Xeonen i (minnes) bandbredds krävande användningsområden, där sedan kanske Xeonen har en mindre stor fördel i mer / bättre optimerade mjukvaror, helt enkelt baserat på att marknaden försöker följa den större aktören, och därför ger en delvis orättvis fördel till intel. Det är ju knappast nånting Intel själva skapar. Itaniumen har sin plats, den är ordentligt mer kraftfull än Xeon/Opteron, trots att den är utgången, den är dock inte lika dyr som de flesta IBM / Ultrasparc / Alphorna...

Vet du, det är nog första gången du svarat på nånting jag skrivit, utan att vara otrevlig, jag är imponerad, och tackar för vänligheten.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Intel använder Hypertransport och integrerad minn

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Jag är tacksam för att du i alla fall är villig att erkänna att det finns kraftfullare cpu'er, Itanium2'an är så gammal, att den är nerlaggd, så det kan vara en dålig jämförelse oavsett, Opteronen har en fruktansvärd fördel mot Xeonen i (minnes) bandbredds krävande användningsområden, där sedan kanske Xeonen har en mindre stor fördel i mer / bättre optimerade mjukvaror, helt enkelt baserat på att marknaden försöker följa den större aktören, och därför ger en delvis orättvis fördel till intel. Det är ju knappast nånting Intel själva skapar. Itaniumen har sin plats, den är ordentligt mer kraftfull än Xeon/Opteron, trots att den är utgången, den är dock inte lika dyr som de flesta IBM / Ultrasparc / Alphorna...

Vet du, det är nog första gången du svarat på nånting jag skrivit, utan att vara otrevlig, jag är imponerad, och tackar för vänligheten.
B!

Nja, håller med till viss del, men både Opteron, Xeon och Itanium ligger i olika klasser. Överlag så är det svårt att säga att Itanium är mycket bättre. Det är klart har man program som är optimerat och portat för alla processorerna så att man kan jämföra dom så kommer Itanium att vara bättre i vissa fall, men den lider av vissa brister. Itanium är med andra ord bra i specialtillämpade superdatorer där det då finns bättre alternativ i form av Alpha EV7z osv. Jag har faktiskt sett tester mellan Opteron och Itanium på mikrodatorn, men efter att ha varit prenumerant på den skräptidningen i ett x antal år så låter jag det vara osagt.

Visa signatur

[ Athlon 1466 @ 2714Mhz / Zalman 7000b-CU ][ Abit NF7-S 2.0 @ 261FSB ][ 2*512MB KHX3000 BH-5 @ 2-2-1-5 1:1 (MemTest) ]
[ ATi 9800PRO @ 500/405Mhz Kylning
][ Win2003 Server Enterprise Edition ] [ Catalyst 4.12beta/nForce 2.45 ]
[ 3DMark2001: 20658P][ 3DMark2003: 7246p ][ Super-Pi: 39s ] ----- AMD San Diego/Venice FAQ! - Posta 3DMark05 resultat här!

Permalänk
Avstängd

Att påstå att Itanium är något att hänga i julgranen är som att påstå att jorden är platt.

Tänk en Opteron med 24MB cacheminne eller varför inte en Xeon?

Stödhjulen som plaserats på Itanium i syfte att vinna några Benchmarks är ju bland det löjligaste som skådats!

Mvh

Visa signatur

frihetskämpen

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Intel använder Hypertransport och integrerad minneskontro

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Um, Du jämför priset på en cpu som varit till salu hur länge, med en som är så nysläppt att den ännu inte kommit ner i priser som gör att den är specielt atraktiv? Jag håller med om att det är rätt cpu'er att jämföra, men jag förstår inte jämförelsen, gör den när båda cpu'erna varit på marknaden minnst lika länge som den äldre i dag?

Man jämför med prestanda och pris, inte hur länge produkten varit ute på marknaden. Om jag skulle stå och välja mellan de båda processorerna idag så struntar jag ju blankt i om den ena precis kommit ut på marknaden. Kan den inte erbjuda bättre prestanda än den äldre produkten från konkurrenten, så betyder det ju bara att den nya produkten är sen ut på marknaden. Rimligtvis borde då priset på den sena produkten sättas till ungefär samma som den äldre. Görs inte detta så måste den ju helt enkelt betraktas som ett sämre köp. Något annat sätt att se på saken finns egentligen inte.

Permalänk
Medlem

Nja, nyhetens behag, gör att priserna på nyskläppta produkter trissas upp, så att Intelen ligger så mycket högre i pris är inte helt konstigt, sen är intels priser över lag dyrare, mer profithunger, får man anta.

Tyvärr.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd

Då har ni inte sett Itanium priserna än boys.....jag blir spyfärdig.

2 årslöner efter skatt för en svensson för 1 (EN) prolle.

Mama mia!

Visa signatur

frihetskämpen

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AJ
Då har ni inte sett Itanium priserna än boys.....jag blir spyfärdig.

2 årslöner efter skatt för en svensson för 1 (EN) prolle.

Mama mia!

En Itanium 2 CPU kostar från 3500kr exkl moms.

"Itanium 2 now cost from $503 "

Visa signatur

MrTT
Intel tjänar hutlöst mycket pengar, dela bolaget i två delar, så att det blir bättre konkurrens på CPU marknaden."

Permalänk
Hjälpsam

Lite ont om dem i sverige i vanliga retail butiker, men hittade en i danmark för 8120DKK
http://www.itbutikken.dk/p/86297/1.htm

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fluf
Lite ont om dem i sverige i vanliga retail butiker, men hittade en i danmark för 8120DKK
http://www.itbutikken.dk/p/86297/1.htm
http://www.itbutikken.dk/cnet_pic/I162977.jpg

Ingram Micro säljer Itanium CPUer i sverige för under 4000kr exkl moms.

Visa signatur

MrTT
Intel tjänar hutlöst mycket pengar, dela bolaget i två delar, så att det blir bättre konkurrens på CPU marknaden."

Permalänk
Medlem

Går ju att kompilera linux utan problem för IA64 skulle jag tro stöds ju av kernel så. hade ju vart lite kul å testa men kostar ju en del å testa

Permalänk

Oavsett hur man ställer sig till "kopieringen" av integrerad minneskontroller och hypertransport så är det intressant hur dom processorerna kommer se ut (det är fortfarande mycket som kommer hända till 2007)
att det blir Pentium5 kan man räkna med... men hur nära släktskap kommer den ha med P4?
jag kommer inte bli förvånad ens över en grafik-minneskontroller-CPU-hybrid (som MediaGX/GeodeGX men ljusår bättre)
de tillverkar ju redan integrerade grafikkort, varför inte hänga på det direkt på HTT-bussen: computer on a socket.... det är inte SÅ mycket kvar egentligen

Alla förbättringar är bra, och vi vet att integrerad minneskontroller är ett säkert kort - bra att veta att Intel också inser det... vad kommer AMD att svara med? vad kommer K9 innehålla?

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Går ju att kompilera linux utan problem för IA64 skulle jag tro stöds ju av kernel så. hade ju vart lite kul å testa men kostar ju en del å testa

Vore kul att testa Win 2003 server.

"Windows Server 2003, Datacenter Edition, for 64-Bit Itanium-based Systems supports servers with:
• Up to 64 Intel Itanium 2 Processors
• Up to 512 GB RAM"

Finns som 180 dagars demo.

Känns som man skulle kunna göra ett Bill Gates uttalande.

"512Gb RAM borde räcka för de flesta"

Visa signatur

MrTT
Intel tjänar hutlöst mycket pengar, dela bolaget i två delar, så att det blir bättre konkurrens på CPU marknaden."

Permalänk
Hjälpsam

"Noone will ever need more then 512kb of memory"
Är nog världshistoriens understatement of the melennia.
Hade varit kul om den hade gått som famous last words också hehe.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Går ju att kompilera linux utan problem för IA64 skulle jag tro stöds ju av kernel så. hade ju vart lite kul å testa men kostar ju en del å testa

Jo, Linux har haft IA64 stöd sen en 4-5 år tillbaka eller nåt sånt. Finns drivrutiner för nvidiagrafikkort och grejer tom.
Redhat ES finns till IA64, Debian finns. Sen får man inte glömma alla *BSD varianter, som iaf har något stöd.
Redhat ES stödjer också 64 Itanium CPUs, men "bara" 128GB minne.

Ska man prata superdatorer så får man ju inte glömma IBMs Power4+/Power5 heller. SGI Altix och Nec är ju inte heller fy skam.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petterk
Jo, Linux har haft IA64 stöd sen en 4-5 år tillbaka eller nåt sånt. Finns drivrutiner för nvidiagrafikkort och grejer tom.
Redhat ES finns till IA64, Debian finns. Sen får man inte glömma alla *BSD varianter, som iaf har något stöd.
Redhat ES stödjer också 64 Itanium CPUs, men "bara" 128GB minne.

Ska man prata superdatorer så får man ju inte glömma IBMs Power4+/Power5 heller. SGI Altix och Nec är ju inte heller fy skam.

Jo som sagt medveten om att det funnits mäst det att jag inte set det i acktion själv hade varit kul att kompilera nån dist som typ gentoo för IA64 borde gå vet dock itne om dom har nån live cd fört men kan nog gå att klura ut nåt annars.

Ser igen vits med windows 2003 för IA64 dock borde vara mer brist på bra apps där än till unix system så som linux och bsd då allt är open source i princip så bara kompielra på i dom flsäta fallen det som är så gött med GPL licensen.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrTT
Ingram Micro säljer Itanium CPUer i sverige för under 4000kr exkl moms.

Vem f-n skulle köpa Itanium CPU:er med så kass prestanda och inga program?

enda anledningen till att köpa Itanium är möjligtvis bättre prestanda 300 Lakan per prolle är priset för bättre prestanda än Xeon/Opteron.

Jag självcensurerade idiot före enda.

Mvh

Visa signatur

frihetskämpen

Permalänk
Medlem

AJ
Det är väl ifall man vill köpa 16384+ stycken och bygga världens snabbaste superdator med eget opterativsystem och egna applikationer

pa1983
Jo vore kul att se, just gentoo finns väl till alla plattformar förutom IA64 IA64 var ju bara ett mindre antal high-end workstations för CAD och liknande arbete, med quadro-kort från nVidia, annars så var det ju inte så mycket servrar heller förutom några superdatorer. Så det är svårt att hitta någon, hp lade väl ner försäljningen av IA64 burkar tom.

Permalänk
Medlem

HP lade ner försäljningen av Itanium 2 baserade servrar, ungefär samtidigt som Intel utanonserade att samma cpu numera var ur produktion, och att nästa var på gång. nu ska det ju tydligen bli gemensam platform för Xeon & Itanium, vi lär ju få se vad det för med sig.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrTT

En Itanium 2 CPU kostar från 3500kr exkl moms.

"Itanium 2 now cost from $503 "

Har du problem med att svara när man citerar dig? Du säger att du ger svar, men det är inte mycket som händer. Om du skall svara så lär dig även att [/QUOTE] 'a.

Visa signatur

[ Athlon 1466 @ 2714Mhz / Zalman 7000b-CU ][ Abit NF7-S 2.0 @ 261FSB ][ 2*512MB KHX3000 BH-5 @ 2-2-1-5 1:1 (MemTest) ]
[ ATi 9800PRO @ 500/405Mhz Kylning
][ Win2003 Server Enterprise Edition ] [ Catalyst 4.12beta/nForce 2.45 ]
[ 3DMark2001: 20658P][ 3DMark2003: 7246p ][ Super-Pi: 39s ] ----- AMD San Diego/Venice FAQ! - Posta 3DMark05 resultat här!

Permalänk
Avstängd

Hehe som att upplysa någon om att Athlon CPU:er nu kostar 405:- .........

Visa signatur

frihetskämpen