Problem med vissa hårddiskar på RAID-kort

Permalänk
Medlem

Problem med vissa hårddiskar på RAID-kort

Jag har sedan tre år tillbaka ett HighPoint RocketRAID 404-kort som fram till i höstas funkade problemfritt. Då pajade en av diskarna som satt på det och kortet började pipa (det gör det när en disk inte funkar). Bytte disken och fick en ny. Funkade bra. Sen har flera diskar fått kortet att börja pipa på samma sätt och jag har trott att de har pajat en efter en (alla var köpte samtidigt), men nu senast fick jag en sprillans ny disk i utbyte och återigen börjar kortet pipa. Men det mest konstiga är att det gör det efter EXAKT en timme från uppstart.

Vissa diskar funkar alltså utmärkt medan andra inte funkar. Detta oberoende av vilken kanal de körs på. Minst sagt märkligt. Har även bytt nätagg ifall det skulle orsaka några problem, men ingen skillnad.

Har sökt på nätet om det men inte hittat någon som haft samma problem. De äldre diskarna är IBM 120GXP 80Gb och de nyare Hitachi 7K80 (funkar) resp 7K250 (funkar inte) båda 80 GB.

Är det någon som har några tips? Vet inte ens var jag ska börja.

Visa signatur

"The Marlboro man died of cancer, and he wasn't a rocket scientist when he was healthy" //Harvey Danger
Det finns 10 sorters människor - de som förstår det binära talsystemet och de som inte gör det