Permalänk
Medlem

No IPX support???

Hej igår när jag startade datorn så kunde jag bara connecta i cs till IPerna 213.226....... Men inte till t.ex. 192...... Det som står då är No IPX support! Väldigt tråkigt. Ska jag byta nätverkskort för att det skall funka? Har provat endel saker utan resultat. Snälla hjälp!!!

Permalänk

Start-->Control panel->Network->Ditt nätverkskort->Högerklick->Properties->Install->Protocol->IPX?

Visa signatur

Probably the best Hkkathome© in the world...
*** Borde inte C++ heta ++C istället? ***

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hkkathome
Start-->Control panel->Network->Ditt nätverkskort->Högerklick->Properties->Install->Protocol->IPX?

Nej funkar ej! Tack endå.

Permalänk
Medlem

IPX är ett protokoll som inte används längre, förr var det välanvänt både hemma och till netware nätverk. Men det hade inte dåligt stöd för globala nätverk(ja kan man tänka sig adresseringen var sämmre än med IPv4 ) så IP tog hem striden och blev defatostandard. Så att den säger no IPX är inget att bry sig om.

Sen att du inte kan ansluta till 192.168.0.0/24 beror troligen på att de är privata IP-adresser som används bakom bredbandsdelare och lokala nät som inte behöver ha Internetanslutning. Är det en kompis du för söker ansluta till? Han kan kolla sitt riktiga IP-nummer på www.whatismyip.com men troligen behöver han även skicka vidare några portar i hans bredbandsdelare.