Kompensation för missförståelse?

Permalänk
Medlem

Kompensation för missförståelse?

Hejsan.
Sålde förra veckan min mobil på blocket.
Jag angav tydligt i annonsen att bt-headsetet som följde med, var defekt, och överhuvudtaget inte fungerade. Skickade helt enkelt med det ifall någon var så kunnig att hon/han hade lust att fixa det. Bt-headsetet kallade jag under köpets gång för just, "'bt-headsetet". Får ni några som helst associationer till stereohörlurar av detta?
För nu säger köparen att han förstod det som om att det var stereohörluarna som var sönder och att alla andra tillbehör fungerade och att han därmed vill ha en kompensation på några hundralappar. Köpet genomfördes för 800:- varav 100:- gick till frakt. Jag tycker inte jag vilselett köparen eller på något sätt varit oärlig. Vad tycker ni? har jag gjort fel eller bör köparen fråga tydligare vid minsta oklarhet?

Permalänk
Medlem

Nja... Be honom om en hundring extra istället, eftersom det tydligen följde med stereohörlurar, som du inte visste om.

Visa signatur

Beställ aldrig soppa från en enbent servitör.

Permalänk
Medlem

har han köpt en sak av dig utan att ha läst ordentligt vad du skrivit så får han ju skylla sig själv. Hade han varit osäker hade han ju bara kunnat fråga dig..

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

Du har inget som helst ansvar att se till att ev. köpare förstår vad dom köper, allraminst när det handlar om en privat försäljning

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

Han ska absolut inte kräva något av dig. Han måste läsa tydligare och fråga ifall han inte förstår.
Du ska inte betala honom något enligt mig.

Visa signatur

Asus P5W DH Deluxe | Conroe E6600 | 2GB Corsair PC6400 CL5 | XFX 7900GT 470M | Cooltek CT600 | 250GB+2x400GB Samsung SATA | Samsung SATA DVD Brännare |

Permalänk
Hedersmedlem

Vägra.
Man ska inte kunna kräva ersättning för att man inte kan läsa en annons, som i min syn inte alls är missledande. Varför skulle det följa med sterohörlurar till en mobil?
bt-headset får mig o tänka på bluetooth-headeset i detta sammahang.

Permalänk
Medlem

Mailade honom och det hela ser ut som så här:
Enligt honom frågade han i telefon om det var "handsfreen" (hans ord) som var sönder och jag ska tydligen då ha svarat ja. Detta betyder enligt honom att allt som skrevs i mailen och innehållet i annonsen är oviktigt. Jag själv har inget minne att jag skulle sagt att någon handsfree skulle vara sönder utan att det just handlade om ett bt-headset. Nu säger han att han egentligen skulle kunna skicka tillbaks varan och kräva full rätt när det gäller att få tillbaka pengarna. Sökt lite på konsumentverkets hemsida men inte hittat något liknande ärende mellan två privatpersoner. Tips?

Permalänk
Medlem

skit i det. han har inget att komma med.

Visa signatur

Vatten kyler bäst

Permalänk
Medlem

Aa, fint. Får väl iaf avsluta mailandet då jag själv handlar mycket på annonser på internet och vet hur "jobbigt" det kan vara. Får hoppas han ger sig nu då ;>

Permalänk
Hedersmedlem

Han har inget som helst att säga till om, det finns inga lagar som säger att man vid ett privat köp har rätt till att häva det, i alla fall inte när det gäller lågt värdesatta lösören.

Visa signatur

"En gång ingen gång, två gånger en gånggång"

Permalänk

Du har inte hört om folk som har blivit blåsa mycket dom har haft att säga till om.. "happ" är det mesta man kan göra..

Permalänk
Avstängd

Han måste vara en total braindead idiot, om man tolkar BT för stereo kan man ju nästan räkna ut hans IQ nivå med fingrarna

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Han måste vara en total braindead idiot, om man tolkar BT för stereo kan man ju nästan räkna ut hans IQ nivå med fingrarna

du menar hans allmänbildning?

Visa signatur

This plan is so perfect, It's retarded!